Hoe maak jij carrière?

Hoe je dat doet. Waar je begint. De antwoorden op al je vragen.
Leestijd: 10 - 12 minuten

Hoe maak jij carrière?

Hoe je dat doet. Waar je begint.
De antwoorden op al je vragen.
Leestijd: 10 - 12 minuten
Kennisbank  

Droomde je als kind al van een glansrijke carrière? Dan doe jij er waarschijnlijk alles aan om jouw ambities waar te maken. Maar als je eerlijk bent naar jezelf: maak jij jouw verwachtingen dan waar? Als starter op de arbeidsmarkt kan het best ingewikkeld zijn om je carrière vorm te geven. Welke baan past bij je? Wanneer zet je de volgende stap? Hoe weet je zeker dat je het juiste carrièrepad bewandelt? Wat doe je als dit niet het geval blijkt te zijn?

Allemaal vragen die je het liefst gelijk beantwoordt. Dat begrijpen we. Je moet het maar zo zien: Rome is niet in één dag gebouwd en hetzelfde geldt voor jouw loopbaan. Heb geduld, neem de tijd, pak wat te drinken en ga lekker zitten. In deze blog nemen we je van A tot Z mee in het beklimmen van jouw carrièreladder.

loopbaan start
Carrièreladder
werkplezier
Werkplezier
solliciteren
Solliciteren
carriereswitch
Carrièreswitch
ambitie
Ambitie
ontwikkelen
Ontwikkelen
icon werkvloer
Werkvloer
netwerk
Netwerk

De start van jouw loopbaan

We beginnen onderaan de carrièreladder. Bij de start van jouw loopbaan. Hiervoor moeten we een paar jaar terug in de tijd. Want wanneer je een jaar of 15 bent, begin je eigenlijk al met jouw loopbaanontwikkeling. Je gaat op zoek naar een interessante studierichting of je eerste bijbaantje. Dit lijken allemaal waardevolle ervaringen tot je een paar jaar verder bent, een diploma op zak hebt en daadwerkelijk aan je eerste fulltime baan begint. Pas dan kom je erachter hoe weinig je weet over de arbeidsmarkt en de plannen die je hebt voor jouw carrière. Van ongeschreven gedragsregels op de werkvloer tot het vertalen van de theorie naar de praktijk. Alles wat je hebt geleerd in de schoolbanken lijkt nutteloos. Terwijl er nog zoveel is wat je moet leren.

Het klinkt overdreven. Toch zal dit scenario voor veel starters herkenbaar zijn. Het gat tussen de theorie en de praktijk is groot, waardoor afgestudeerden vaak minder beslagen ten ijs komen dan dat ze hadden verwacht. Natuurlijk is dat geen enkel probleem. Integendeel, eigenlijk. Je begint je pas net als professional te ontwikkelen. Er valt van alles te ontdekken, want wat kan je? Wat wil je? Wat vind je leuk?

De antwoorden op deze vragen vind je in een eerste of tweede baan waarin je echt de kans krijgt om dit alles te ontdekken. Misschien heb je die baan nog niet gevonden en ben je op zoek naar de ideale baan. In dat geval willen we je graag wijzen op ons vacatureaanbod.

Bekijk onze vacatures .

Heb je wel plezier in je werk?

Vervolgens ben je gestart in de baan waarvan je dacht dat dit het voor jou zou zijn. Na enige tijd merk je dat dit niet (meer) het geval is.

Natuurlijk zijn er tal van redenen te noemen waarom je de volgende stap in je loopbaan wilt maken. Of die stap zou moeten overwegen. De belangrijkste? Je hebt onvoldoende plezier in je werk, haalt te weinig voldoening uit je dagen of bent al lang niet meer zo productief als toen je startte in deze baan. Oftewel: jouw werkplezier ontbreekt.

Hoe belangrijk is werkplezier nu eigenlijk? Werkplezier lijkt misschien een ‘dingetje’ van millennials of generatie-Z, maar dat is het zeker niet. Onderzoeken tonen aan dat mensen die plezier hebben in hun werk over het algemeen positiever, productiever, efficiënter en bovenal: gelukkiger zijn.

Werkplezier is dus belangrijk. Wanneer jij merkt dat je twijfelt aan jouw werkplezier, dan is het tijd om actie te ondernemen, maar hoe? Waar ligt het aan?

Je hebt de term ‘werkplezier’ ongetwijfeld al eens gehoord, maar wat houdt werkplezier in? Volgens ons bestaat plezier in je werk uit 4 onderdelen:

Bedrijfscultuur
Je past of niet, maar hoe kom je erachter bij welke organisatie of in welk team jij hoort?

Lees de blog

Inhoud functie
Heb jij de gezonde mix van werkdruk, uitdaging, prestaties en ontspanning in jouw functie?

Lees de blog

Ontwikkeling
Wil jij leren, verbeteren of doorgroeien? Of allemaal? Wat ga je ontwikkelen? Waar begin je?

Lees de blog

Klik met collega's
Je op je gemak voelen bij de mensen om je heen. Communicatie is de sleutel.


Lees de blog

Bovenstaande punten linken direct door naar blogs, waarin we meer vertellen over hoe deze ‘basisonderdelen’ van werkplezier zich uiten. Doe er je voordeel mee!

Hoe begin je met solliciteren?

Misschien heb je besloten dat het tijd is om een nieuwe baan te zoeken, omdat je te weinig plezier hebt in je baan of geen kansen meer ziet bij deze werkgever. Minstens zo vaak komt het voor dat je niet per se op zoek bent naar een nieuwe baan, maar in aanraking komt met een vacature waarvan je het gevoel krijgt: ik moet solliciteren.

Wanneer je het punt bereikt dat je gaat solliciteren roept dit vaak veel vragen in je op. Is je cv wel op orde? Word je uitgenodigd voor een gesprek? Zo ja, hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?

Het is super logisch dat je op dit moment met deze vragen rondloopt. Solliciteren zorgt vaak voor meer spanning dan je zou willen.

Een goede voorbereiding scheelt de helft. Daar willen we je dan ook graag bij helpen. In deze blog over solliciteren vertellen we je alles wat je moet weten voor het succesvol doorlopen van een sollicitatieprocedure. Zo geven we o.a. antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe weet ik dat een vacature bij mij past?
  • Hoe val ik op met mijn cv?
  • Hoe schrijf ik een goede motivatiebrief?
  • Hoe bereid ik mij voor op een sollicitatiegesprek?
  • Wat voor salaris past bij mijn ervaring?
  • Waar moet ik op letten in een contract?
We beloven dat we in deze blog over solliciteren geen vragen onbeantwoord laten.

Ps. Tips voor hoe je opvalt met jouw cv bekijk je hier.

Hoe maak je een carrièreswitch?

Stel je komt erachter dat deze baan niet bij je past. Niet omdat je het niet naar je zin hebt bij deze werkgever, maar omdat het vakgebied eigenlijk niet bij je past. Je wilt iets totaal anders. Hoe pak je een carrièreswitch aan?

Natuurlijk is het eng om te kiezen voor iets nieuws. Weet dat je lang niet de enige bent die een carrièreswitch overweegt. Of zelfs heeft gemaakt. Wat dacht je van: Arnold Schwarzenegger die een carrière als bodybuilder achter zich liet om awardwinnend acteur te worden. Of Vera Wang die kunstschaatster was voor ze de mode-industrie inging.

Beide kozen voor een carrièreswitch, omdat hun vorige job niet bij ze paste. Nu is natuurlijk de vraag: waarom wil jij switchen?

Heb je al een specifieke ambitie in je hoofd? Cool! Dan helpen we je graag op weg om die carrièreswitch ook daadwerkelijk te maken. In deze blog beschrijven we de stappen van een carrièreswitch. Heb je ontdekt dat je wilt switchen naar een andere sector, maar weet je niet welk vakgebied bij je past? Pfoe, dan kan het best lastig zijn om erachter te komen wat je wél wilt of wat goed bij jou past. We bieden je daarom graag (vrijblijvend) de kans om eens met een van onze talentcoaches te sparren over jouw dromen, ambities en drijfveren.

Wanneer je hardop spreekt over je krachten en valkuilen krijg je vaak ook weer nieuwe inzichten. Samen komen jullie dan ongetwijfeld verder in jouw zoektocht naar het vakgebied dat echt bij jou past. Wil je direct gebruik maken van deze optie? Via onderstaand formulier plan je direct een call met een van onze talentcoaches in.

Wat is jouw ambitie?

Ambitie. Een (ietwat) gevoelig onderwerp dat hand in hand gaat met het bouwen van een carrière. Voor sommigen is ambitie een vies woord, voor anderen een kracht die ze verder brengt. Ambitie lijkt iets te zijn wat je wel of niet hebt, maar dan zonder een goed of fout. In beide gevallen kan ambitie namelijk knap (on)handig zijn. Eerder schreven we daar de blogs: help, ik ben ambitieus en help, ik ben niet ambitieus over.

We gaan het niet hebben over hoe ambitieus jij wel of niet bent. In jouw carrière draait het om jou, jouw doelen, jouw dromen en jouw ambities. Wat deze ook mogen zijn.

We helpen je daarom liever op weg met de topics die volgens ons te maken hebben met ambitie en die jou verder helpen bij het bouwen aan jouw carrière.

1Hoe stel je doelen?
Tijdens je studie leer je 100 managementmodellen. Geen daarvan lijkt relevant tot je begint met werken. Dan ineens blijken al die managementmodellen zo gek nog niet. Wat dacht je bijvoorbeeld van SMART doelstellingen? Deze bekende methode om realistische doelen te stellen heb je ongetwijfeld in een plan of verslag moeten toepassen. Probeer deze methode om jouw ambities en doelen waar te maken! Op de website van Scribbr vind je een duidelijke uitleg van SMART doelstellingen met daarbij een 5-stappenplan om aan de slag te gaan.
2Hoe stippel je een carrièrepad uit (en is dit noodzakelijk)?
Stel: je hebt een duidelijk doel voor ogen en weet exact waar je naartoe wilt met jouw carrière en ambitie. Dan kan het waardevol zijn om een carrièrepad uit te stippelen. Juist omdat dit je houvast biedt onderweg. Heb je (nog) geen duidelijk doel? Je bent lang niet de enige. De meeste starters en young professionals vinden het prettig om met de wind mee te waaien. En zitten niet te wachten op uitgetekende plannen of kansen. Wat komt dat komt. En dat is helemaal geen verkeerde instelling.
3Hoe behaal je doelen?
Droom je al jaren van een bepaalde functie of een specifieke werkgever op je cv? Omdat deze helemaal bij je past. Of het van jongs af aan een ambitie is om op die positie terecht te komen. Alles begint met die droom. De vraag is: hoe zet je jouw droom om in een doel en wat heb jij nodig om die doelstelling te bereiken? Watch and learn, want in deze blog vertelt onze collega Ingo hoe jij jouw missie droombaan voltooid.
4Hoe ga je om met vastlopers?
Kort gezegd is een vastloper een gegeven dat jou in je werk belemmert om te kunnen doen wat je moet doen. Hier op de werkvloer ook wel vaak omschreven als een ‘stuk’. Bijvoorbeeld omdat er last-minute een andere taak voorrang krijgt of het je aan informatie ontbreekt en je niet weet waar je de juiste informatie moet zoeken. Het ding met vastlopers? Ze overkomen iedereen. In deze blog vertelt onze collega Ingo hoe je omgaat met vastlopers.
5Hoe zorg je dat je jezelf niet voorbij loopt?
De uitdrukking ‘loop jezelf niet voorbij’ ken je ongetwijfeld, maar in de praktijk blijkt het soms best lastig om je eigen grenzen te bewaken. Waar liggen ze? Hoe zorg je dat je niet over je eigen grenzen gaat? Super waardevol voor jou als starter om te weten. In deze blog geeft Iris tips om jezelf niet voorbij te lopen. Lees ze eens door om te zien wat jij eraan hebt.
6Hoe ga je om met perfectionisme?
Goed genoeg is nooit goed genoeg. Snel tevreden ben je niet en wanneer je denkt dat het beter kan doe je er ook alles aan om dit voor elkaar te krijgen. Soms zelfs tot je uitgeput bent geraakt. Herken jij jezelf hierin? Dan ben jij een perfectionist en is perfectionisme zowel jouw kracht als jouw valkuil. In deze blog vertelt Patricia hoe jij om kan gaan met je eigen perfectionisme.
7Hoe groei je door in je functie?
Persoonlijke ontwikkeling. In vacatureteksten en functieprofielen kom je het overal tegen. Het is vaak niet duidelijk wat er precies mee bedoeld wordt. Voor jou kan dat best verwarrend zijn. Gaat het om jouw kennis en vaardigheden? Of om het doorgroeien naar een andere functie? En, welke functie dan precies? Het gaat uiteindelijk om jouw ambities. Jij bepaalt. Maar hoe je te ontwikkelen? En waar te beginnen? In deze blog leggen we precies uit hoe jij jezelf ontwikkelt op de werkvloer.

Hoe ontwikkel je jezelf op het werk?

Ontwikkeling. In vacatureteksten en functieprofielen kom je het overal tegen. Het is vaak niet duidelijk wat er precies mee bedoeld wordt. Gaat het om jouw kennis en vaardigheden? Of om het doorgroeien naar een andere functie? Het gaat er uiteindelijk om wat jij wilt ontwikkelen en hoe je wilt groeien. Jij bepaalt welk pad je wilt bewandelen. Maar hoe je te ontwikkelen? En waar te beginnen?

Wanneer het gaat om ontwikkeling op het werk kun je onderscheid maken tussen kennis en vaardigheden. Kennis doe je op door artikelen, boeken of vakbladen te lezen. Terwijl je vaardigheden alleen ontwikkelt door ze (veel) te gebruiken. Dit kost tijd, maar is wel noodzakelijk wanneer je bouwt aan je carrière. Hieronder beantwoorden we de meestgestelde vragen over (het ontwikkelen van) vaardigheden.

1Wat is het verschil tussen hard skills en soft skills?
Onder ‘hard skills’ verstaan we de vaardigheden die we kunnen definiëren. Denk aan schrijven, typen, lezen of coderen. Bij soft skills praten we over persoonlijke, sociale, emotionele of intellectuele vaardigheden.
2Wat zijn soft skills?
‘Soft skills’ zijn de vaardigheden die te maken hebben met de manier waarop je, zelfstandig of met anderen, werkt. Denk aan skills als: communicatie, zelfreflectie, persoonlijk leiderschap, samenwerking en verantwoordelijkheid. Vaardigheden die je ongetwijfeld herkent als ‘competenties’ vanuit het onderwijs.
3Hoe gebruik je timemanagement
Loopt jouw planning regelmatig anders dan verwacht en is je to do list nooit af? Dan is ‘timemanagement’ waarschijnlijk niet echt jouw ding. Helemaal niet erg. Er kan altijd aan gewerkt worden. Onze tips staan al op papier. Bekijk hier van welke tips jij slim gebruik kan maken.
4Hoe werk je effectief samen?
Samenwerken is bij de meeste functies geen ‘nice-to-have’ maar een ‘must-have’. Daarom is het belangrijk dat jij deze skill zo goed mogelijk onder de knie krijgt. Waar moet je aan denken bij het ontwikkelen van de skill ‘samenwerken’? Nou, denk aan de effectiviteit van de samenwerking, de communicatie onderling, de wil om te luisteren of te overtuigen, de manier waarop jij jezelf opstelt in discussies, hoe je constructieve feedback geeft én ontvangt.
5Wat zijn interpersoonlijke vaardigheden?
Interpersoonlijke vaardigheden. I beg your pardon? Voel je niet bezwaard als het niet 1, 2, 3 lukt dit begrip uit te leggen. Kort gezegd: interpersoonlijke vaardigheden zijn alle vaardigheden die je nodig hebt om (het liefst plezierig) met een ander en de maatschappij om te gaan. Dit kan concreter. Interpersoonlijke vaardigheden zijn in te delen in vier categorieën: luistervaardigheden, verbale vaardigheden, schriftelijke vaardigheden en non-verbale communicatie. Dit maakt ze direct ook onmisbaar op de werkvloer. Wie fijn met zijn of haar collega’s wilt samenwerken, zal moeten werken aan het verbeteren van interpersoonlijke vaardigheden. Staan interpersoonlijke vaardigheden bovenaan jouw lijstje met verbeterpunten? In deze blog geven we je tips.
6Wat is agile werken?
Om de haverklap zie je een vacature waarin ‘agile werken’ wordt benoemd. Wat is het en waarom werken bedrijven agile? Het antwoord op die vraag schuilt stiekem in de gebeurtenissen van de afgelopen jaren. Als de coronacrisis het bedrijfsleven iets heeft geleerd, dan is het wel dat je als organisatie wendbaar moet kunnen zijn en blijven. Meegroeien in een sterk veranderende markt. Niet wachten tot er kansen aan je voorbij vliegen. Om dit als organisatie goed te kunnen doen, heb je een werkwijze nodig die deze filosofie volgt. Agile werken is daar de oplossing voor. Agile betekent letterlijk: behendig, wendbaar of lenigheid. Het is een werkwijze waarbij behendigheid voorop staat en een organisatie slim inspeelt op de snel veranderende omstandigheden. De Lean Six Sigma Group vertelt meer over agile werken op hun website.
7Wat is persoonlijk leiderschap en hoe ga je ermee om?
Heeft persoonlijk leiderschap iets met leidinggeven te maken? Niet direct. Persoonlijk leiderschap gaat over jezelf aansturen, prioriteiten stellen en doelen behalen. Je kwaliteiten en valkuilen leren kennen en die gebruiken om stappen te zetten in jouw carrière. Een visie creëren en deze tot uiting brengen binnen het team of bedrijf. In de term ‘persoonlijk leiderschap’ zit het woord leiderschap. Dat is niet voor niks. Wanneer je van een junior positie doorgroeit naar een medior of senior functie, kan het zijn dat persoonlijk leiderschap onderdelen van leiderschap raakt. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om stimuleren van jouw eigenaarschap, het vervullen van een mentorrol voor een nieuwe collega of het creëren van draagvlak binnen de organisatie.
8Hoe ga je om met aansturing op de werkvloer?
Ben jij de stabiele factor in het team, de rechterhand van je leidinggevende of groei je langzaam naar de functie van manager? Dikke kans dat je dan te maken hebt met situationeel leidinggeven. Oftewel: aansturing op de werkvloer. Minstens zo leuk als ingewikkeld om te leren en te doen. Dat heb je nu ongetwijfeld ontdekt. Je gaat voor het eerst feedbackgesprekken moeten voeren, waarbij je opbouwend en constructief teruggeeft wat je denkt. Je krijgt te maken met coaching en het inspireren, motiveren en aansturen van collega’s. Je gaat voor het eerst botsen. Die confrontaties brengen je verder, maar zijn in het begin ook lastig. Elke medewerker is anders. Hoe ga je hiermee om? Op de website van Carrieretijger vind je een handige uitleg over situationeel leidinggeven en de toepassing hiervan.
9Hoe maak je jouw ontwikkeling bespreekbaar?
Voor jou, als starter, kan het best lastig zijn om jouw soft skills (zelfstandig) te verbeteren. Het is daarom waardevol als er iemand met je meekijkt. Bijvoorbeeld je leidinggevende. Vind je het lastig om jouw ontwikkeling aan te kaarten? Lees hier onze tips voor het voeren van zo’n gesprek.

Hoe gedraag je je als professional
op de werkvloer?

Suits, Crime Scene Investigation, The Office: Eén voor een bekende series die gaan over werk en een (overdreven, Amerikaans) beeld geven van de werkvloer. De enige overeenkomst met de realiteit is dat elke werkvloer anders is, een eigen cultuur kent met eigen gedragsregels.

Dit maakt het lastig om antwoord te geven op de vraag hoe jij je als professional moet gedragen. Eigenlijk zou het ‘meerdere antwoorden goed’ veld boven de vraag moeten staan. Maar aangezien deze er niet is, gaan we zo goed mogelijk antwoord proberen te geven op jouw vraag.

1Wat zijn de ongeschreven gedragsregels op de werkvloer?
Ongeschreven gedragsregels op de werkvloer. Geen collega kan je vertellen wat ze zijn, maar dat ze er zijn staat vast. Ongeschreven gedragsregels zijn er binnen elk bedrijf én ontstaan binnen ieder bedrijf. Doordat mensen op een bepaalde manier met elkaar omgaan, zich tot elkaar verhouden of met elkaar afspraken maken. Het zit ‘m in de kleine dingen zoals een rondje koffie halen voor je afdeling tot de grote jaarlijkse festiviteiten waar je bij aanwezig hoort te zijn. Wanneer je nieuw bent in een organisatie zijn ongeschreven regels best lastig. De gouden tip: kijk bewust om je heen en zie wat er gebeurt. Jouw collega’s zullen zich snel genoeg naar de regels gaan gedragen. Voor je het weet ken jij ze ook. Maar let op: blijf ondanks alle zichtbare en onzichtbare regels wel gewoon jezelf.
2Hoe ga je om met collega’s op de werkvloer?
Werk je fulltime? Dan is de kans groot dat jij je collega’s vaker ziet dan je familie en vrienden. Helemaal niet erg, zolang je ook een beetje met ze op kan schieten. Is dit verre van het geval? Dan kan de omgang met je collega’s op de werkvloer al snel een probleem gaan vormen. Hoe voorkom je dit? Onze belangrijkste tip: wees eerlijk over wat je denkt. Wanneer je confrontaties ingewikkeld vindt, is het lastig om je collega’s aan te spreken op gedrag. Toch is een confrontatie soms noodzakelijk om de samenwerking te verbeteren. Ga confrontaties dus zeker niet uit de weg. Heb je hulp nodig bij het voeren van een feedbackgesprek? In deze blog geven we een aantal tips voor het geven en ontvangen van constructieve feedback. Is er een specifieke situatie waarbij je hulp nodig hebt? Schakel je leidinggevende in. Hij of zij is er om je te helpen. Zeker in het geval van een klein of groot conflict op de werkvloer.
3Hoe vraag je collega’s om hulp?
‘Gewoon doen’ zou ons advies luiden als we niet wisten hoe moeilijk het is om je collega’s om hulp te vragen. Dit weten we gelukkig wel en daarom schepen we je niet af met zo’n simpel antwoord. Om hulp vragen is lastig. Het kan voelen als ballast voor je collega’s of falen voor jezelf. Dan hebben we het nog niet eens gehad over dat je niet altijd ziet wanneer je hulp nodig hebt (en vastloopt). Herkenbaar?

Hoe bouw je een netwerk op?

Je hebt ongetwijfeld gehoord van LinkedIn. Het grootste platform voor het onderhouden van zakelijke contacten. Oftewel: netwerken. De grote vraag: waarom zou je netwerken? Wat levert netwerken je op? En hoe bouw je een netwerk als starter? We helpen je op weg.

1Een zakelijk netwerk bied je kansen
Waarom? Net als je ouders en je vrienden kun je ook een gunfactor creëren bij de zakelijke relaties die je leert kennen. Stel dat je besluit op zoek te gaan naar een nieuwe baan, dan is je zakelijke netwerk de eerste die je daarvan op de hoogte wilt brengen. Wie weet welke gave baankansen er binnen jouw netwerk liggen.
2Jouw netwerk is goed voor jouw (huidige/toekomstige) werkgever
Stel dat jouw team werkt aan een project waarvoor niet alle expertise in huis is. Jij, met een groot zakelijk netwerk, stuurt een paar berichten naar mensen waarvan je weet dat zij die expertise wel bezitten. In plaats van vast te lopen op wat niet kan, bied jij de oplossing waardoor het wél kan. Jouw collega’s blij, jouw werkgever blij én jij blij. Een voordeel van het hebben van een zakelijk netwerk.
3Werken aan je ‘personal branding’
Merken als Coolblue en Bol.com zijn steengoed in branding. De manier waarop zij ‘alles voor een glimlach’ en ‘de winkel van ons allemaal’ aan hun merknaam hebben gekoppeld is natuurlijk super slim. Maar als het om jou gaat... Wat is dan het eerste waar het zakelijk netwerk aan denkt? Of zou moeten denken? Juist dat is hetgeen wat je wilt laden bij jouw netwerk door middel van personal branding. Hoe ga je aan de slag met personal branding? In deze blog geven we je 3 tips.

En nu?
Carrière maken!

Als het goed is weet jij nu alles over het maken van carrière. Heb je nog vragen of twijfel je welke richting jij op wilt in jouw loopbaan? Vraag nu vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan met een van onze talentcoaches. Dan kijken we samen hoe we kunnen bouwen aan jouw carrière!