Communicatie

 

Kennisbank       Carrière

Communicatie

 

Kennisbank       Carrière

Wat is communicatie?

De definitie van communicatie is als volgt: bewust of onbewust een bepaalde boodschap overbrengen op iemand anders. Dit kan aan de hand van verbale communicatie (gesproken) of non verbale communicatie (niet gesproken). Vaak gaat het in communicatie over gedachten, gevoelens of gedrag.

Communicatie op de werkvloer

Communicatie op de werkvloer is onmisbaar om op een goede, effectieve en leuke manier samen te werken met je team of collega’s. Aan de hand van effectieve communicatie zorg je niet alleen voor onderling begrip, maar ook voor verbinding. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers up-to-date zijn en blijven. Wanneer iedereen op dezelfde golflengte zit komt dit de onderlinge werksfeer zeer ten goede. In dit geheel is luisteren minimaal net zo belangrijk als het uitspreken van jezelf.

Hoe word ik beter in communiceren?

We geven je onze 3 beste tips om mee te beginnen:

  • Luister met aandacht. Zoals je nu weet, is luisteren belangrijker dan je misschien dacht. Een goede tip om jezelf aandachtig luisteren aan te leren, is om meer te luisteren dan je spreekt: 20% spreken versus 80% luisteren.
  • Let op jouw non-verbale communicatie. Lichaamstaal zegt soms meer dan woorden. Zorg dat je zo min mogelijk fronst, je ogen afwendt of friemelt aan je haar of kleding tijdens een gesprek. Je kunt hiermee zomaar een ongeïnteresserde of onzekere indruk maken.
  • Stel veel vragen. Hierbij kun je denken aan inhoudelijke vragen op het werk, maar ook hoe het met iemand gaat. Zo maak je een geïnteresseerde en actieve indruk.

Gerelateerd aan communicatie


Competenties       Werkplezier       Vaardigheden

Wat is communicatie?

De definitie van communicatie is als volgt: bewust of onbewust een bepaalde boodschap overbrengen op iemand anders. Dit kan aan de hand van verbale communicatie (gesproken) of non verbale communicatie (niet gesproken). Vaak gaat het in communicatie over gedachten, gevoelens of gedrag.

Communicatie op de werkvloer
Communicatie op de werkvloer is onmisbaar om op een goede, effectieve en leuke manier samen te werken met je team of collega’s. Aan de hand van effectieve communicatie zorg je niet alleen voor onderling begrip, maar ook voor verbinding. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers up-to-date zijn en blijven. Wanneer iedereen op dezelfde golflengte zit komt dit de onderlinge werksfeer zeer ten goede. In dit geheel is luisteren minimaal net zo belangrijk als het uitspreken van jezelf.
Hoe word ik beter in communiceren?
We geven je onze 3 beste tips om mee te beginnen:
  • Luister met aandacht. Zoals je nu weet, is luisteren belangrijker dan je misschien dacht. Een goede tip om jezelf aandachtig luisteren aan te leren, is om meer te luisteren dan je spreekt: 20% spreken versus 80% luisteren.
  • Let op jouw non-verbale communicatie. Lichaamstaal zegt soms meer dan woorden. Zorg dat je zo min mogelijk fronst, je ogen afwendt of friemelt aan je haar of kleding tijdens een gesprek. Je kunt hiermee zomaar een ongeïnteresserde of onzekere indruk maken.
  • Stel veel vragen. Hierbij kun je denken aan inhoudelijke vragen op het werk, maar ook hoe het met iemand gaat. Zo maak je een geïnteresseerde en actieve indruk.

Gerelateerd aan communicatie


Competenties       Werkplezier       Vaardigheden

Communicatie en meer

januari 17, 2024
Blog_blijven hangen in een baan

Waarom je blijft werken in een baan die niet gelukkig maakt

Je bent gevoelsmatig klaar met je huidige baan, maar blijft toch zitten waar je zit. Herkenbaar? Jij niet alleen. Uit recent onderzoek van organisatiepsycholoog Merel Feenstra-Verschure blijkt dat 1 op de 5 […]
oktober 26, 2023
Blog_solliciteren met ChatGPT

Je sollicitatiebrief schrijven met Chat GPT: Slim of niet?

Ervaar jij het als een drempel om ergens te solliciteren? Dan hangt dit mogelijk samen met de verwachting dat je een indrukwekkende sollicitatiebrief schrijft. Niet jouw specialiteit, eerder een noodzakelijk kwaad. Klinkt […]
oktober 26, 2023
Blog_eerste en tweede sollicitatiegesprek

Het verschil tussen een eerste en een tweede sollicitatiegesprek

Staat het scoren van een eerste of een nieuwe baan bovenaan je bucketlist? Dan ontkom je niet aan het voeren van sollicitatiegesprekken. Dikke kans dat je er minimaal twee hebt (per potentiële […]

Blijf op de hoogte

Ik ben werkzoekend

Schrijf je in voor onze (wekelijkse) vacature-update en
ontvang de nieuwste vacatures in jouw vakgebied.

 

     
    Ik ben werkgever

    Schrijf je in voor onze mailing en
    ontvang het laatste hr-nieuws direct in je inbox.