Wat is communicatie?
De definitie van communicatie is als volgt: bewust of onbewust een bepaalde boodschap overbrengen op iemand anders. Dit kan aan de hand van verbale communicatie (gesproken) of non verbale communicatie (niet gesproken). Vaak gaat het in communicatie over gedachten, gevoelens of gedrag.
Communicatie op de werkvloer
Communicatie op de werkvloer is onmisbaar om op een goede, effectieve en leuke manier samen te werken met je team of collega’s. Aan de hand van effectieve communicatie zorg je niet alleen voor onderling begrip, maar ook voor verbinding. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers up-to-date zijn en blijven. Wanneer iedereen op dezelfde golflengte zit komt dit de onderlinge werksfeer zeer ten goede. In dit geheel is luisteren minimaal net zo belangrijk als het uitspreken van jezelf.
Hoe word ik beter in communiceren?
We geven je onze 3 beste tips om mee te beginnen:
- Luister met aandacht. Zoals je nu weet, is luisteren belangrijker dan je misschien dacht. Een goede tip om jezelf aandachtig luisteren aan te leren, is om meer te luisteren dan je spreekt: 20% spreken versus 80% luisteren.
- Let op jouw non-verbale communicatie. Lichaamstaal zegt soms meer dan woorden. Zorg dat je zo min mogelijk fronst, je ogen afwendt of friemelt aan je haar of kleding tijdens een gesprek. Je kunt hiermee zomaar een ongeïnteresserde of onzekere indruk maken.
- Stel veel vragen. Hierbij kun je denken aan inhoudelijke vragen op het werk, maar ook hoe het met iemand gaat. Zo maak je een geïnteresseerde en actieve indruk.
Wat is communicatie?
De definitie van communicatie is als volgt: bewust of onbewust een bepaalde boodschap overbrengen op iemand anders. Dit kan aan de hand van verbale communicatie (gesproken) of non verbale communicatie (niet gesproken). Vaak gaat het in communicatie over gedachten, gevoelens of gedrag.
- Luister met aandacht. Zoals je nu weet, is luisteren belangrijker dan je misschien dacht. Een goede tip om jezelf aandachtig luisteren aan te leren, is om meer te luisteren dan je spreekt: 20% spreken versus 80% luisteren.
- Let op jouw non-verbale communicatie. Lichaamstaal zegt soms meer dan woorden. Zorg dat je zo min mogelijk fronst, je ogen afwendt of friemelt aan je haar of kleding tijdens een gesprek. Je kunt hiermee zomaar een ongeïnteresserde of onzekere indruk maken.
- Stel veel vragen. Hierbij kun je denken aan inhoudelijke vragen op het werk, maar ook hoe het met iemand gaat. Zo maak je een geïnteresseerde en actieve indruk.
Communicatie en meer
Blijf op de hoogte
Ik ben werkzoekend
Schrijf je in voor onze (wekelijkse) vacature-update en
ontvang de nieuwste vacatures in jouw vakgebied.
Ik ben werkgever
Schrijf je in voor onze mailing en
ontvang het laatste hr-nieuws direct in je inbox.