Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de (bijkomende) arbeidsvoordelen waar een werknemer van mag genieten gedurende zijn/haar dienstverband.
Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden?
Welke tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn er?
Deze arbeidsvoorwaarden worden gezien als extra voordelen. Het zijn vaak voorzieningen of faciliteiten waar gebruik van gemaakt mag worden. Denk aan:
- Gebruik van keuken
- Bedrijfsuitjes
- Kerstpakketten
- Verjaardagscadeau
- Apparatuur
Waarom zijn deze arbeidsvoorwaarden belangrijk?
Deze arbeidsvoorwaarden zijn de extra’s die het werk leuker maken. Dat is belangrijk, want wie gelukkig is op z’n werkplek is positiever, productiever en werkt efficiënter. Niet voor niets worden deze arbeidsvoorwaarden gezien als de voorwaarden die werknemers binden.
Wat is verschil tussen primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden?
Onder primaire arbeidsvoorwaarden vallen de afspraken die worden gemaakt over salaris, de functie en het aantal uur van de werknemer. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn (zoals de naam al zegt) de voorwaarden die niet direct invloed hebben op de te verrichten arbeid. Denk aan het aantal vakantiedagen of eventuele opleidingsbudget. Wat overblijft zijn de tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn de arbeidsvoordelen waar werknemer verder van mag genieten gedurende de arbeidsovereenkomst. Denk hierbij aan lunch in de kantine, georganiseerde (werk)vakanties of een borrel op de vrijdagmiddag.
Op welke tertiaire arbeidsvoorwaarden heb je recht?
Geen. Deze arbeidsvoorwaarden worden bepaald door bedrijven zelf en zijn daarom per persoon, contract en organisatie verschillend.
Zijn de tertiaire voorwaarden bespreekbaar?
Zeker. Deze arbeidsvoorwaarden worden besproken in het arbeidsvoorwaardengesprek. Deze vindt plaats voor de eerste werkdag van een nieuwe baan of wanneer er gesproken gaat worden van eventuele verlenging. Vaak naar aanleiding van een beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek.