Generatie Z of Gen Z, wat betekent dat ?

Carrière 21 maart 2024

De betekenis van Generatie Z? Het is de naam voor de generatie die anno nu steeds meer toetreedt tot de arbeidsmarkt. Ook wel bekend als de digitale generatie, iGen of de post-millennials. Als generatie volgt deze club Generatie Y op. Wanneer val je binnen Gen Z, wat zijn kenmerken van deze generatie en what makes them tick? Je ontdekt het wanneer je blijft lezen.

Wanneer ben je onderdeel van Gen Z?

Zij die geboren zijn tussen 1997 en 2012 mogen zichzelf Generatie Z noemen. Al bestaat er online discussie over de precieze grenzen wanneer je wel of niet in deze generatie valt. Wat wel zeker is, is dat deze young professionals een unieke set aan kenmerken met zich meenemen. Wat zijn de voornaamste kenmerken van deze generatie en welke invloed heeft dit op de manier waarop zij (samen)werken? Tijd om daar samen op in te zoomen.

Meerdere kenmerken van Gen Z

Kenmerk 1:

Ze zijn technisch onderlegd. Dat krijg je ervan wanneer je opgroeit in een wereld waar de technische snufjes elkaar opvolgen. Van computers tot mobiele telefoons en tal van apps. Gen Z staat bekend om hun affiniteit en de natuurlijke omgang met (nieuwe) technologieën. Een nieuwe online tool onder de knie krijgen? Laat dat maar aan Gen Z over.

Kenmerk 2:

Ze zijn flexibel, kunnen vaak snel schakelen en zijn eraan gewend om de hele dag door prikkels te ervaren. Die eerder benoemde mobiele telefoon bij kenmerk 1 speelt hier een grote rol in. Gen Z staat (voor hun gevoel) altijd aan en past zich bovendien snel aan naar veranderende omstandigheden.

Kenmerk 3:

Deze club staat bekend als pragmatisch en is voorzien van een grote drive om (dingen) te ondernemen. Categorie: Als je stilzit gaat er sowieso niks gebeuren. De honger naar groei en ontwikkeling is groot. Zeker wanneer het op persoonlijke kennis en vaardigheden aankomt.

Kenmerk 4:

Ze zijn maximaal sociaal bewust. Rechtvaardigheid en duurzaamheid vormen belangrijke thema’s binnen deze generatie. Wat doet een bedrijf voor de samenleving? Leden van Gen Z werken graag voor organisaties die kunnen aantonen gelijke normen en waarden erop na te houden m.b.t. deze thema’s.

Hoe haal je het beste uit Generatie Z?

Het binden en boeien van gen Z, de starters van nu. Hoe doe je dat? Dat en meer lees je in ons whitepaper.

Generatie X, Y en Z: Samen Sterk

De gemiddelde werkvloer is momenteel een gezonde mix van Generatie Y, Generatie X en Generatie Z. Waar de ene generatie langzaam van het podium verdwijnt, wint de andere beetje bij beetje aan terrein. Iedere lichting met een eigen set aan kwaliteiten en kenmerken. Het mooie is, dat de jongste generatie werkenden (Gen Z) net zoveel leert van de 2 oudere lichtingen als andersom.

Meer weten over Generatie Z?

Vanuit Work-on zijn er meerdere blogs gepubliceerd waarin generatie Z centraal staat. Je vindt ze in de kennisbank.

Lieke Bronkhorst

Talentcoach