Wat zijn competenties?

Ontwikkeling 21 maart 2024

Onder competenties verstaan we de kennis, vaardigheden, gedragingen en eigenschappen die je als persoon in staat stellen om effectief te presteren in een baan of situatie. Deze kunnen zowel technisch als algemeen van aard zijn. Denk aan kennis van bepaalde software, communicatievaardigheden of probleemoplossend vermogen. Competenties helpen om de skills en de capaciteiten van een individu te definiëren en te meten.

Waarom zijn competenties belangrijk?

Voor organisaties zijn competenties essentieel om met de juiste mensen op de juiste posities te kunnen werken, wat vervolgens, als het goed is, betere prestaties en meer bedrijfssucces tot gevolg heeft. Voor mensen laten persoonlijke competenties vooral zien dat ze gekwalificeerd zijn voor een bepaalde rol of verantwoordelijkheid. Ze bieden ze een manier om hun carrièreontwikkeling te sturen. Ze tonen aan waar je goed in bent en als het goed is ook waar je vooral plezier uit haalt. Hoe beter jouw beeld van je eigen competenties, des te groter de kans op werkplezier.

Wat zijn voorbeelden van competenties?

Aan voorbeelden van competenties geen gebrek. Tijd om er een aantal in het bijzonder uit te lichten:

  • Analytisch vermogen: Het kunnen analyseren van informatie om vervolgens effectieve oplossingen te bedenken.
  • Communicatieve vaardigheden: Duidelijk en effectief kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
    Leiderschap: Het vermogen om een team te leiden en te motiveren.
  • Projectmanagement: Effectief plannen en beheren van projecten om doelen te bereiken.
  • Creativiteit: Het vermogen om nieuwe en innovatieve ideeën te genereren.

Welke vaardigheden vermeld je op een cv?

Op je cv vermeld je die competenties die het meest relevant zijn voor de baan waarop je solliciteert. Uiteraard moeten ze wel naar waarheid zijn opgeschreven. Ben je in staat om voorbeelden te geven die aantonen hoe je deze competenties in eerdere rollen hebt ingezet? Dan sta je er extra goed op. Zo toon je extra duidelijk aan waarom je over deze competentie(s) beschikt.

Hoe ontwikkel je vaardigheden?

Competenties ontwikkelen kan op verschillende manieren:

  • Educatie: Het volgen van een opleiding, cursussen en/of trainingen kan helpen om zowel technische als algemene vaardigheden te verbeteren. Ook het lezen van een boek kan voor nieuwe kennis en/of inzichten zorgen.
  • Ervaring: Het opdoen van praktijkervaring. Ongeacht of dit via werk, stages of vrijwilligerswerk gaat. Leren door te doen helpt bij het verfijnen en toepassen van vele competenties.
  • Feedback: Regelmatig feedback vragen en ontvangen van collega’s en leidinggevenden helpt om inzicht te krijgen in je vaardigheden en waar verbetering mogelijk is. Al hoeft het vragen van feedback geen werkgerelateerde oorzaak te kennen. Ook in privé situaties is het vragen of het geven van feedback een mogelijkheid.
  • Zelfstudie: Veel competenties, vooral soft skills, kunnen ontwikkeld worden door zelfstudie en persoonlijke reflectie.

Lijst van competenties

Wat extra inspiratie nodig om je cv aan te vullen? Mogelijk beheers je 1 of meerdere van de onderstaande competenties:

  • Communicatieve vaardigheden: Het vermogen om duidelijk en effectief te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Analytisch denken: Het vermogen om complexe informatie te analyseren en logische conclusies te trekken.
  • Probleemoplossend vermogen: Het vermogen om problemen te identificeren en effectieve oplossingen te vinden.
  • Teamwerk: De vaardigheid om effectief samen te werken met anderen binnen een groep.
  • Leiderschapsvaardigheden: Het vermogen om een team te leiden en te motiveren.
  • Flexibiliteit: Het vermogen om zich aan te passen aan nieuwe situaties en veranderende omgevingen.
  • Time management: Efficiënt beheer van tijd en prioriteiten om doelen te bereiken.
  • Creativiteit: Het vermogen om nieuwe en originele ideeën, benaderingen of oplossingen te genereren.
  • Besluitvaardigheid: Het vermogen om beslissingen te nemen op basis van beschikbare informatie en in het belang van de organisatie.
  • Zelfmotivatie: De drive om onafhankelijk van externe druk kwaliteit en inzet te leveren.
  • Emotionele intelligentie: Het vermogen om eigen emoties en die van anderen te herkennen en effectief te managen.
  • Technische vaardigheden: Specifieke kennis en vaardigheden gerelateerd aan technische processen of technologieën relevant voor een vakgebied.
  • Projectmanagement: Het vermogen om projecten te plannen, uit te voeren en te beheren, waarbij alle aspecten van het project worden overzien.
  • Klantgerichtheid: De focus op het voldoen aan de behoeften en verwachtingen van klanten.
  • Integriteit: Eerlijkheid en sterke morele principes in professioneel handelen.
  • Onderhandelen: Het vermogen om met anderen te onderhandelen en tot een gezamenlijk voordeel te komen.
  • Taalvaardigheden: Het vermogen om in één of meerdere vreemde talen te communiceren.
  • Adaptief leren: De bereidheid en het vermogen om nieuwe vaardigheden en kennis op te nemen en toe te passen.
  • Conflicthantering: Het vermogen om conflicten op een effectieve en constructieve manier te beheren en op te lossen.
  • Aanpassingsvermogen: Het vermogen om je gemakkelijk aan te passen aan veranderende omstandigheden en nieuwe uitdagingen aan te gaan zonder effectiviteit te verliezen.
  • Veerkracht: Het vermogen om snel te herstellen van tegenslagen, teleurstellingen en mislukkingen.
  • Overtuigingskracht: De vaardigheid om anderen te beïnvloeden en over te halen tot een bepaalde mening of actie.
  • Zelfbewustzijn: Het vermogen om je eigen emoties, sterktes, zwaktes, en gedrag te begrijpen en hoe deze anderen beïnvloeden.
  • Duurzaamheidsbewustzijn: Begrip van en engagement voor milieuvriendelijke praktijken en duurzame bedrijfsstrategieën.
  • Netwerken: Het vermogen om een netwerk van contacten op te bouwen en te onderhouden dat professioneel kan worden ingezet.

Heb je nog vragen?

"*" geeft vereiste velden aan