Op de afbeelding is een jonge vrouw te zien die geconcentreerd achter haar computer zit ze draagt een headset en lijkt bezig te zijn met een klantenservicedialoog of een online vergadering haar werkomgeving oogt modern en professioneel

Support medewerker

Je nieuwe baan is slechts één sollicitatie van je verwijderd!

Is klantvriendelijkheid jouw 2e naam en staat het helpen van andere mensen hoog op je wishlist als het op een nieuwe job aankomt? Dan is de kans groot dat er een top support medewerker in jou schuilt. Maar misschien heb je eerst de nodige vragen over dit beroep. Wat doet een support medewerker precies? Welk salaris verdient een support medewerker en wat heb je nodig om als support medewerker aan de slag te gaan? Een antwoord op deze en al je andere vragen ontdek je op deze pagina.

Wat doet een Support medewerker?

Als support medewerker sta je dagelijks een grote groep huidige en/of potentiële klanten te woord. Hoe? Waarschijnlijk per telefoon. Al is er ook een kans dat het contact verloopt via mail, chat of whatsapp. Grote kans dat ze op de support afdeling uitkomen omdat ze een vraag of vastloper hebben over of rondom een specifieke product of dienst. En jij? Jij zorgt voor een antwoord of een oplossing. Als support medewerker zorg je ervoor dat iedere beller zich gehoord en geholpen voelt. Naast het belangrijke stuk klantcontact zorg je als support medewerker altijd voor een volledige administratieve afhandeling en eventueel voor instructies tijdens het vinden van een juiste opvolging. Rollen als deze kom je niet alleen tegen in de klantenservice, maar ook op het gebied van ICT en logistiek.

Hoe word ik een Support medewerker?

Een baan als support medewerker begint met een sollicitatie. Om uit te groeien tot een goede support medewerker gaat vooral het opdoen van ervaring je verder helpen. Naast het leren door ‘te doen’ helpen eigenschappen als goed kunnen luisteren, communicatieve vaardigheden, een positieve instelling en enige technische kennis sterk om het te maken in dit vak. Er zijn tegenwoordig ook specifieke opleidingen, online cursussen en trainingen die je klaarstomen voor een mooie carrière als support medewerker. Wat je hierin leert? Denk aan het omgaan met verschillende soort klanten of collega’s en het onmisbare stuk helder communiceren. Zowel in woord als geschrift. Zo leer je niet alleen om duidelijk te zijn richting de klant, maar ook richting je collega’s die mogelijk je hulp goed kunnen gebruiken.

Wat zijn de eigenschappen van een goede Support medewerker?

Als support medewerker moet je het vooral leuk vinden om anderen te helpen. Naast het behulpzame, helpen zojuist benoemde eigenschappen als goed kunnen luisteren, communicatieve vaardigheden, een positieve instelling en een dosis technische kennis. Skills als deze dragen niet alleen bij aan een mooie carrière, ze helpen je bovendien om het heel leuk te vinden.

Hoe vergroot je de kansen om als Support medewerker aan de slag te gaan?

Garanties dat je ergens wordt aangenomen als klantenservice medewerker kan ik je helaas niet geven. Wel helpt het sterk wanneer je kan aantonen dat je over de eerder benoemde eigenschappen beschikt. En je laat blijken dat je het leuk vindt om in dit vakgebied aan het werk te gaan. Heb je daarnaast eerder klantgericht werk gedaan? In een winkel of ergens achter de kassa, laat dit zien op je cv en je scoort zeker bonuspunten. Ben je goed met de Engelse taal? Dan komt in vele gevallen goed van pas. Net als het vermogen om problemen op te lossen en enige technische kennis. Ook het bijspijkeren van je Office skills vergroot in dit vak je kans op een baan. Een job als support medewerker bied je bovendien een mooie kans om je communicatie skills een boost te geven en eventueel door te groeien richting een rol als support manager.

Wat verdient een Support medewerker?

In ruil voor alles wat je doet mag je als starter uitgaan van een salaris vanaf €2000.- tot €2200.- bruto. Heb je meer ervaring? Dan mag je rekenen op een salaris van €2300.- tot €2600.-. Werken als support medewerker is ook via Work-on mogelijk in verschillende categorieën. Waar precies? Dat zie je in ons actuele vacatureaanbod hieronder.

Taken en verantwoordelijkheden van een Support medewerker

Zoals eerder aangegeven staat in een rol als support medewerker klantvriendelijkheid centraal. Je helpt een (potentiële) klant of een collega met het beantwoorden van een vraag, het verhelpen van een vastloper of het oplossen van een klacht. Beland je als support medewerker binnen de logistiek of de ICT? Dan komen ook de onderstaande taken waarschijnlijk voor op jouw dagelijkse of wekelijkse agenda:

  • het oplossen van technische problemen
  • beheer van klantenservice-invoer en -uitvoer
  • het monitoren van opgeloste en onopgeloste klanten problemen