Op de afbeelding is een jonge vrouw te zien die geconcentreerd achter haar computer zit ze draagt een headset en lijkt bezig te zijn met een klantenservicedialoog of een online vergadering haar werkomgeving oogt modern en professioneel

Content marketeer

Je nieuwe baan is slechts één sollicitatie van je verwijderd!

Content is booming! Tiktok, Instagram, Youtube, ze zijn niet meer weg te denken. Kan het jou niet ‘social’ genoeg en ben jij graag dag in dag uit in de weer met 1 of meerdere van deze content kanalen? Dan schuilt er mogelijk een goede content marketeer in jou. Voor je mogelijk besluit op een content rol te solliciteren neem ik je op deze pagina mee in het zijn van een content marketeer. Wat doet een content marketeer? Welk salaris krijgt een content marketeer? Een antwoord op deze en al je andere vragen ontdek je wanneer je blijft lezen.

Wat is een content marketeer?

Een contentmarketeer is iemand die waardevolle content plant en creëert om deze vervolgens te delen met een doelgroep. Welke vorm deze content heeft? Dat kan vele kanten op. Denk aan blogberichten, infographics, video’s of podcasts die een groep informeren, inspireren of bijvoorbeeld helpen om een probleem op te lossen. Het doel van een content marketeer richt zich op het helpen van de doelgroep met als gevolg dat er een vertrouwensband ontstaat die uiteindelijk resulteert in een lead of sale. Als content marketeer is de kans groot dat je nauw samenwerkt met online marketeers, seo specialisten, copywriters en andere leden van het marketingteam. Samen zorg je voor een juiste afstemming en uitvoering van de marketingstrategie.

Hoe ziet een werkdag eruit voor een content marketeer?

Een standaard werkdag van een content marketeer laat zich niet makkelijk schrijven. Wel draait ‘ie om marketing en komt er de nodige creativiteit bij kijken. Hoe een werkdag er werkelijk uitziet hangt uiteraard sterk af van organisatie waar iemand werkzaam is. Ook de verschillende contentvormen die gemaakt worden spelen hier een grote rol in. Grote kans dat er eerst binnen het marketingteam een dagstart plaatsvindt waar de belangrijkste prioriteiten aan bod komen. Naast het creëren van de verschillende content items is de kans groot dat er op een gebruikelijke werkdag momenten van brainstormen, redigeren of het doen van onderzoek naar de doelgroep voorbij komen. Uiteraard richt een content marketeer zich niet alleen tot het maakproces. Ook een moment van analyse hoort bij de job. Heeft iets beter of minder gepresteerd dan gedacht en waar zat ‘m dit in? Hoeveel tijd je voor iedere to do nodig hebt en in welke volgorde dit elkaar opvolgt is vaak een eigen verantwoordelijkheid. Alleen de persoon in kwestie heeft een goed en helder overzicht m.b.t. alle naderende deadlines. Deze stem je af met klanten of collega’s wanneer dit aan de orde is. Ga je een onderdeel vormen van een marketingteam? Dan tref je collega’s met andere specialisaties aan. Van online marketeers tot copywriters, seo specialisten of social media marketeers.

Past het beroep content marketeer bij jou?

Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden. Wel weet ik dat het helpt wanneer je graag van A tot Z betrokken bent bij creatieve processen. Van het bedenken van de content tot het uitwerken en het zo mogelijk delen van je contentitem. In deze rol komt het allemaal voorbij. Blink je uit in snel schakelen, commercieel denken en jezelf verplaatsen in de doelgroep? Dan zit je goed. Tijdsdruk? Die laat je het beste in jezelf naar boven halen. Ze weten hoe een doelgroep denkt om hen vervolgens zo goed mogelijk aan te kunnen spreken. Alsof dat nog niet genoeg is heeft een goede content marketeer ook aan communicatieve vaardigen geen gebrek. Vele content marketeers staan bekend om hun creativiteit.

Hoe vergroot je de kansen om als content marketeer aan de slag te gaan?

Garanties dat je ergens wordt aangenomen als content marketeer kan ik je helaas niet geven. Wel helpt het sterk wanneer je thuis bent in de marketing. Bijvoorbeeld na het afronden van een erkende marketing opleiding of een (online) cursus. Laat daarnaast je eerdere werk voor je spreken door het te bundelen in een persoonlijk portfolio. Blogs, video’s, advertenties of een infographic. Welke vormen van content je hierin zet is natuurlijk afhankelijk van je eerdere werk en de rol die graag wil gaan vertolken. Kan je vervolgens vertellen wat de resultaten waren van deze content items? Groeit de kans dat je wordt aangenomen als content marketeer. Ook het opbouwen van een waardevol netwerk kan je kansen op een content baan van een boost voorzien. Door relaties op te bouwen met andere professionals in je vakgebied leer je niet alleen nieuwe technieken en strategieën, maar maak je jezelf ook beter zichtbaar voor potentiële werkgevers. Waar je vakgenoten zoal tegenkomt? Het bezoeken van een vakbeurs of een ander content marketing event is altijd een goede optie.

Wat verdient een content marketeer?

In ruil voor alles wat je doet mag je in de rol van content marketeer als starter uitgaan van een salaris vanaf €2500.- tot €2800.-. Heb je meer ervaring? Dan mag je rekenen op een salaris van €3000.- tot €4000.-. Werken als content marketeer is ook via Work-on mogelijk. Waar precies? Dat zie je in ons actuele vacatureaanbod hieronder.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden als content marketeer?

Als startend content marketeer is het aan je begin van je carrière logisch dat je start als junior content marketeer. Al is er in deze functie geen gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Welke kant dit opgaat heb je uiteraard altijd zelf in de hand. Doorgroeien richting een functie als content manager ligt het meest voor de hand. Ook een stap maken en als ZZP’er aan de slag gaan is een optie. Zo werk je zelfstandig op projectbasis en bouw je op je eigen manier aan een succesvolle carrière.