Op de afbeelding is een jonge vrouw te zien die geconcentreerd achter haar computer zit ze draagt een headset en lijkt bezig te zijn met een klantenservicedialoog of een online vergadering haar werkomgeving oogt modern en professioneel

Customer service medewerker

Je nieuwe baan is slechts één sollicitatie van je verwijderd!

Geef jij graag advies en beschik je altijd over een scherp luisterend oor? Dan is de kans groot dat er een customer service medewerker in jou schuilt. Maar misschien heb je eerst de nodige vragen over dit beroep. Wat doet een customer service medewerker precies? Welk salaris verdient een customer service medewerker en wat heb je nodig om al customer service medewerker aan de slag te gaan? Een antwoord op deze en al je andere vragen ontdek je op deze pagina.

Wat doet een customer service medewerker?

Als customer service medewerker sta je dagelijks een grote groep huidige en/of potentiële klanten te woord. Hoe? Vaak verloopt dit per mail, telefoon, chat of Whatsapp. Grote kans dat ze bij de afdeling customer service uitkomen omdat ze een vraag of vastloper hebben over of rondom een specifieke product of dienst. En jij? Jij zorgt voor een antwoord of een oplossing. Als customer service medewerker zorg je ervoor dat iedereen die je spreekt zich gehoord en geholpen voelt. Naast het belangrijke stuk klantcontact zorg je als customer service medewerker altijd voor een volledige administratieve afhandeling en voor een juiste opvolging.

Hoe word ik een customer service medewerker?

Een baan als customer service medewerker begint met een sollicitatie. Om uit te groeien tot een goede customer service medewerker gaat vooral het opdoen van ervaring je verder helpen. Naast het leren door te doen helpen eigenschappen als goed kunnen luisteren, communicatieve vaardigheden, een positieve instelling en een groot empatisch vermogen sterk om het te maken in dit vak. Er zijn tegenwoordig ook specifieke opleidingen die je klaarstomen voor een mooie carrière als customer service medewerker. Zoals de mbo opleiding customer service representative de hbo studie customer service management of 1 van de andere online cursussen en trainingen.

Wat zijn de eigenschappen van een goede customer service medewerker?

Als customer service medewerker moet je het vooral leuk vinden om anderen te helpen. Naast het behulpzame, helpen zojuist benoemde eigenschappen als goed kunnen luisteren, communicatieve vaardigheden, een positieve instelling en een groot empatisch vermogen. Skills als deze dragen niet alleen bij aan een mooie carrière, ze helpen je om het bovendien om het heel leuk te vinden. Tel uit je winst!

Hoe vergroot je de kansen om als customer service medewerker aan de slag te gaan?

Garanties dat je ergens wordt aangenomen als customer service medewerker kan ik je helaas niet geven. Wel helpt het sterk wanneer je kan aantonen dat je over de eerder benoemde eigenschappen beschikt. En je laat blijken dat je het leuk vindt om in dit vakgebied aan het werk te gaan. Heb je daarnaast eerder klantgericht werk gedaan? In een winkel of ergens achter de kassa, laat dit zien op je cv en je scoort zeker bonuspunten. Ben je goed met de Engelse taal? Dan komt in vele gevallen goed van pas. Ook het bijspijkeren van je Office skills vergroot in dit vak je kans op een baan. Een job als customer service medewerker bied je bovendien een mooie kans om je communicatie skills een boost te geven en eventueel door te groeien richting een rol als customer service manager.

Wat verdient een customer service medewerker?

In ruil voor alles wat je doet mag je als starter uitgaan van een salaris vanaf €2150.- tot €2300.- bruto. Heb je meer ervaring? Dan mag je rekenen op een salaris van €2500.- tot €2800.-. Werken als customer service medewerker is ook via Work-on mogelijk. Waar precies? Dat zie je in ons actuele vacatureaanbod hieronder.

Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van een customer service medewerker?

Zoals eerder benoemd draait een rol als customer service medewerker om klantvriendelijkheid. Je helpt een (potentiële) klant met het beantwoorden van een vraag, het verhelpen van een vastloper of het oplossen van een klacht. Daarnaast is de kans heel groot dat je in je functie ook verantwoordelijk bent voor:

  • het voorzien in informatie en advies aan de (potentiële) klant
  • het verzorgen van een volledige administratieve afhandeling
  • up- of cross selling van producten of diensten