Op de afbeelding is een jonge vrouw te zien die geconcentreerd achter haar computer zit ze draagt een headset en lijkt bezig te zijn met een klantenservicedialoog of een online vergadering haar werkomgeving oogt modern en professioneel

Social media manager

Je nieuwe baan is slechts één sollicitatie van je verwijderd!

Leef jij voor de socials en weet je platformen als Instagram en Tik Tok tot op de bodem uit te spelen? Dan schuilt er mogelijk een toekomstig social media manager in jou. Maar misschien heb je eerst de nodige vragen over dit beroep. Wat doet een social media manager precies? Welk salaris krijgt een social media manager? Een antwoord op deze en al je andere vragen ontdek je op deze pagina.

Wat is een social media manager?

Een social media manager managed meerdere sociale media kanalen namens 1 of meerdere organisaties. What’s in the name. Wat in de kern het volgende wil zeggen: Als social media manager zorg je voor naamsbekendheid, een positieve merkbeleving, houd je klanten op de hoogte en onderhoud je contact met de klanten via deze sociale media. De laatste trends en ontwikkelingen in social medialand kent deze persoon als eerste. Alles om ze zo slim mogelijk toe te kunnen passen aangezien sociale media een belangrijk onderdeel zijn geworden van vele marketing- en communicatiestrategieën.

Hoe ziet een werkdag eruit voor een social media manager?

Een standaard werkdag van een social media manager is lang niet altijd voorspelbaar. Wel draait ‘ie om marketing, is de kans groot dat ‘ie zich online afspeelt en er de nodige creativiteit bij komt kijken. Hoe een werkdag er werkelijk uitziet hangt uiteraard sterk af van organisatie waar iemand werkzaam is. Waarschijnlijk start je iedere dag met het controleren van de gebruikelijke sociale kanalen en een kick-off met je team om de prioriteiten van die dag te bepalen. Als startend social media manager zal je focus liggen op het bedenken en uitvoeren van een social media strategie namens 1 en dezelfde organisatie. Meer ervaring? Dan vind je misschien meer uitdaging aan het bedenken en beheren van de social media strategie namens meerdere klanten/organisaties tegelijk. Gebruikelijke taken die op een standaard werkdag voorbij komen richten zich waarschijnlijk op het verhogen van de naamsbekendheid via de socials of het bouwen en versterken van de employer branding. Dat alles door middel van het posten en bedenken van social posts die aanslaan bij de doelgroep. Taakgericht draait deze job o.a. om het schrijven van teksten, het maken, zoeken of controleren van bijpassende afbeeldingen. Het inplannen van de nodige berichten en het analyseren en rapporteren plus analyseren van de behaalde resultaten. Ga je een onderdeel vormen van een marketingteam? Dan tref je collega’s met andere specialisaties aan. Van UX/UI designers tot copywriters, content marketeer of SEO specialisten.

Past het beroep social media manager bij jou?

Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden. Wel weet ik dat het helpt wanneer je over een aantal eigenschappen beschikt die in een rol van social media manager goed van pas komen. You eat socials for breakfast. Dat is een goed begin. Je hebt verstand van de nieuwste technieken en meerdere platformen tot de bodem uitgespeeld. Verder komen analytisch vermogen, nieuwsgierigheid en het vermogen om strategisch te kunnen denken plus resultaatgerichtheid goed van pas. Knik je nog altijd ‘ja’? Dan is de kans groot dat er een goede social media manager in jou schuilt. Om tot de beste resultaten te komen heb je niet alleen je skills, maar waarschijnlijk ook je collega’s nodig. Grote kans dus dat jij straks in een team vol online marketeers, copywriters en content marketeers begeeft.

Hoe vergroot je de kansen om als social media manager aan de slag te gaan?

Om je kansen te vergroten om aangenomen te worden als social media manager, is het essentieel om een sterk portfolio te hebben waarin je vaardigheden en ervaring naar voren komen. Zorg ervoor dat je alle succesvolle campagnes die je hebt geleid, onder de aandacht brengt, en aarzel niet om eventuele prijzen of erkenning die je hebt ontvangen te benadrukken. Daarnaast is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste trends in sociale media, en te kunnen verwoorden hoe je deze trends kunt gebruiken om je potentiële werkgever van dienst te zijn. Door deze stappen te nemen, kun je laten zien dat je over de vaardigheden en kennis beschikt die nodig zijn om een effectieve social media manager te zijn.

Wat verdient een social media manager?

In ruil voor alles wat je doet mag je als starter uitgaan van een salaris vanaf €2500.- tot €3000.-. Heb je meer ervaring? Dan mag je rekenen op een salaris van €3000.- tot €4500.-. Werken als social media manager is ook via Work-on geregeld mogelijk. Waar precies? Dat zie je in ons actuele vacatureaanbod hieronder.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden als social media manager?

Als startend social media manager is het aan je begin van je carrière logisch dat je start in een junior rol. Al is er in deze functie geen gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Welke kant dit opgaat heb je uiteraard altijd zelf in de hand. Doorgroeien richting een functie als senior social media manager ligt het meest voor de hand. Ook een stap maken en als ZZP’er aan de slag gaan is een optie. Zo werk je zelfstandig op projectbasis en bouw je op je eigen manier aan een succesvolle carrière.