Op de afbeelding is een jonge vrouw te zien die geconcentreerd achter haar computer zit ze draagt een headset en lijkt bezig te zijn met een klantenservicedialoog of een online vergadering haar werkomgeving oogt modern en professioneel

Klantadviseur

Je nieuwe baan is slechts één sollicitatie van je verwijderd!

Sta jij bekend als klantvriendelijk, beschik je over een scherp luisterend oor en staat het helpen van andere mensen voor jou daarnaast op 1, 2 en 3? Dan is de kans groot dat er een top klantadviseur in jou schuilt. Maar misschien heb je eerst de nodige vragen over dit beroep. Wat doet een klantadviseur precies? Welk salaris verdient een klantadviseur en wat heb je nodig om als klantadviseur aan de slag te gaan? Een antwoord op deze en al je andere vragen ontdek je op deze pagina.

Wat doet een klantadviseur?

Als klantadviseur sta je dagelijks een grote groep huidige en/of potentiële klanten te woord. Hoe? Waarschijnlijk per telefoon. Al is er ook een kans dat het contact verloopt via mail, chat of whatsapp. Grote kans dat ze op jouw afdeling uitkomen omdat ze met een vraag of onduidelijkheid zitten over of rondom een specifieke product of dienst. En jij? Jij zorgt voor een antwoord of het verkrijgen van nieuwe inzichten om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Als klantadviseur zorg je ervoor dat iedere beller zich gehoord en geholpen voelt. Naast het belangrijke stuk klantcontact zorg je als klantadviseur altijd voor een volledige administratieve afhandeling en voor een juiste opvolging.

Hoe word ik een klantadviseur?

Een baan als klantadviseur begint met een sollicitatie. Om uit te groeien tot een goede klantadviseur gaat, naast je hbo of mbo werk- en denkniveau, vooral het opdoen van ervaring je verder helpen. Naast het leren door ‘te doen’ helpen eigenschappen als goed kunnen luisteren, communicatieve vaardigheden, een positieve instelling, een commerciële blik en een groot empatisch vermogen sterk om het te maken in dit vak. Er zijn tegenwoordig ook specifieke opleidingen, online cursussen en trainingen die je klaarstomen voor een mooie carrière als klantadviseur. Wat je hierin leert? Denk aan het omgaan met verschillende soort klanten en het onmisbare stuk helder communiceren. De technieken van het luisteren, samenvatten doorvragen en alles wat daarbij hoort. Aangezien je mogelijk advies gaat geven waar financiële gevolgen aan zitten, dien je ook in het bezit te zijn van 1 of meerdere Wft diploma’s. Deze Wft diploma’s zijn via Work-on in veel gevallen voor jou op kosten van je werkgever te behalen.

Wat zijn de eigenschappen van een goede klantadviseur?

Als klantadviseur moet je het vooral leuk vinden om anderen te helpen. Naast het behulpzame, helpen eigenschappen als goed kunnen luisteren, communicatieve vaardigheden, een positieve instelling oplossend denken en een groot empatisch vermogen. Skills als deze dragen niet alleen bij aan een mooie carrière, ze helpen je bovendien om het heel leuk te vinden. Aan de hand van de werkwijze luisteren, samenvatten, doorvragen ga je in deze branche mooie stappen zetten. Waar je als klantadviseur altijd klantgericht denkt ga je namens een opdrachtgever advies geven over verschillende producten met als doel deze te verkopen. Zodoende train je links en rechts ook je commerciële vaardigheden.

Hoe vergroot je de kansen om als klantadviseur aan de slag te gaan?

Garanties dat je ergens wordt aangenomen als klantadviseur kan ik je helaas niet geven. Wel helpt het sterk wanneer je kan aantonen dat je over de eerder benoemde eigenschappen beschikt. En je laat blijken dat je het leuk vindt om in dit vakgebied aan het werk te gaan. Heb je daarnaast eerder klantgericht werk gedaan? In een winkel of ergens achter de kassa, laat dit zien op je cv en je scoort zeker bonuspunten. Ben je goed met de Engelse taal? Dan komt in vele gevallen goed van pas. Ook het bijspijkeren van je Office skills vergroot in dit vak je kans op een baan. Een job als klantadviseur bied je bovendien een mooie kans om je communicatie skills een boost te geven en eventueel door te groeien richting een rol als customer service manager.

Wat verdient een klantadviseur?

In ruil voor alles wat je doet mag je als starter uitgaan van een salaris vanaf €2000.- tot €2200.- bruto. Heb je meer ervaring? Dan mag je rekenen op een salaris van €2300.- tot €2700.-. Werken als klantadviseur is ook via Work-on mogelijk. Waar precies? Dat zie je in ons actuele vacatureaanbod hieronder.

Taken en verantwoordelijkheden van een klantadviseur

Zoals eerder aangegeven staat in een rol als klantadviseur klantvriendelijkheid en het adviseren zelf centraal. Dat is vast geen verrassing. Je helpt een (potentiële) klant met het beantwoorden van een vraag of het verkrijgen van nieuwe inzichten om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Kort samengevat is de kans heel groot dat je in je functie ook verantwoordelijk bent voor:

  • het opmaken of opstellen van contracten
  • het verzorgen van een volledige administratieve afhandeling
  • up- of cross selling van producten of diensten
Een lachende jongeman. Gekleed in een wit overhemd met donker vest. Geeft applaus

Krijg in 3 stappen inzicht in jouw talenten

Maak het vinden van jouw baan eenvoudig door de talentscan te doen! Bekijk welke vacatures met jou matchen!

Contact opnemen