Blog

Mensen aan je binden via employer branding

Blog  HR 

2 december 2020 | Leestijd: 5 - 7 minuten
patricia_100px_100px
Patricia

Mensen aan je binden via employer branding

Blog  HR  

Bouwen aan je employer brand. Hoe doe je dat? Hoe krijg je mensen zo ver dat zij zich aangetrokken voelen tot je organisatie? Jou aanbevelen bij een ieder die het horen wilt?

Begin bij je eigen medewerkers

Employer branding draait om het ontwikkelen en behouden van een voorkeurspositie bij (potentiële) collega’s. Door goed werkgeverschap te tonen laat je jouw werkgeversimago voor je werken. Gelukkige medewerkers vormen de basis. Hoe maak je ze gelukkig?

Stap 1 | Onderzoek: meten medewerkerstevredenheid
Weet jij hoe jouw medewerkers naar jou kijken als werkgever? Meten is weten. Start direct een onderzoek om te zien hoe het personeel jouw werkgeverschap ervaart. Hoe? Vraag je medewerkers wat ze vinden of stel een anonieme enquête op.

Stap 2 | Resultaten: wat vindt jouw personeel belangrijk?
Waar hechten zij waarde aan als het gaat om het geluk in een baan, functie, bedrijf en team?

Stap 3 | Resultaten: wat zijn jouw plus- en minpunten?
Hoe scoor jij als werkgever op de punten die jouw medewerkers belangrijk vinden? Wat doe jij uitzonderlijk goed en waar ziet het personeel ruimte voor verbetering?

Stap 4 | In de praktijk brengen: verhogen werkgeluk
Tel de resultaten bij elkaar op. Wat ga jij als werkgever - op korte en lange termijn - doen om het werkgeluk van je personeel te verhogen?

De effecten van employer branding worden pas zichtbaar als er intern draagvlak is gecreëerd. Blijf de medewerkerstevredenheid structureel meten om te zien wat er verandert.

Draag je waarde uit

Door je zichtbaar bezig te houden met employer branding gaat jouw werkgeversimago intern leven. Medewerkers gaan bewust nadenken over wat ze van jou als werkgever vinden en voelen vanzelf meer ruimte om zich uit te spreken.

Nu nog extern. Dit brengt ons direct bij de volgende vraag. Wat wil jij naar buiten toe uitdragen? Hoe wil jij je organisatie positioneren? Hoe geef je mensen het gevoel: ‘hier wil ik bij horen’?

Het antwoord hoef je niet direct paraat te hebben, maar vormt wel de basis van jouw Employer Value Proposition. Simpel gezegd: de waarde en kenmerken die jij als werkgever biedt. Heb jij je Employer Value Proposition al geformuleerd? Lees onder het grijze blok verder. Zo niet, dan neem ik je nu mee in het opstellen van jouw Employer Value Proposition.

Opstellen van je Employer Value Proposition

Check | Waarom is het (volgens jouw medewerkers..) fantastisch om bij jou te werken?
Check | Wat onderscheidt jou als werkgever van andere werkgevers/organisaties?
Check | Wie is jouw wervingsdoelgroep?
Maak een overzicht van je antwoorden en formuleer je propositie. Stel je flexibel op en ben bereid om je proposition te veranderen wanneer de wens van je (nieuwe) collega’s te veranderen.

Zodra je Employer Value Proposition rond is kun je starten. Maak hiervoor ook zeker gebruik van de marketingkanalen die jouw organisatie nu al inzet voor het promoten van product-/dienstverlening of vacatures. Ik geef 4 tips om je te helpen bij het communiceren van je employer brand.

1. Ben aanwezig op de plekken waar de wervingsdoelgroep is
Simpel, maar oh zo belangrijk: Communiceer op de kanalen waar jouw wervingsdoelgroep de boodschap kan zien. Alleen zo bereik je de juiste personen.

2. Durf dezelfde taal te spreken als je wervingsdoelgroep
Praat op dezelfde toon tegen de wervingsdoelgroep als dat je doet tegen je collega’s. Informeel zijn is niet eng. Het spreekt de doelgroep alleen maar aan.

3. Spreek altijd in dezelfde taal in alle communicatie
Wees consistent in alle communicatie, zowel online als offline. Dit zorgt voor herkenbaarheid en creëert een gevoel van vertrouwen.

4. Wees eerlijk - laat zien wat er écht gebeurt
Geef af en toe een sneak peak van wat er binnen jouw organisatie gebeurt, maar overdrijf dit niet. De doelgroep prikt zo door een te positief geschetst beeld heen.

Meet de resultaten tussentijds en verwacht niet te snel succes. Blijf luisteren naar je medewerkers, want zij zijn en blijven de succesfactor van je employer brand. Nog even een stapje terug? We hebben nog een blog geschreven waarin we uitleggen wat employer branding is. Liever zien hoe anderen dit doen? Bekijk dan zeker ook even deze blog met best practices uit de markt.

patricia_100px_100px

Patricia

2 december 2020

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang alle updates over hr en recruitment direct in je mailbox. We gaan je niet spammen. Beloofd.

 

     

    Meer over hr en recruitment

    januari 16, 2023
    blog_visie2023

    Visie op de arbeidsmarkt 2023

    Met een piek van 480.000 openstaande vacatures, staat het jaar 2022 voorlopig eenzaam aan de top wanneer het gaat over baankansen en werkgelegenheid. Zet die lijn zich door of gaat het een […]
    augustus 30, 2022
    blog_functioneringsgesprek

    Het functioneringsgesprek anno 2022

    Begin dit jaar besluit de Efteling afscheid te nemen van het traditionele vorm van het functioneringsgesprek, waarin het recent functioneren van een medewerker wordt besproken. Deze koerswijziging trekt mijn aandacht en roept […]
    augustus 17, 2022
    blog_wet_tva

    Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

    Begin augustus is de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden (Tva) ingegaan. Deze wet moet ervoor zorgen dat samenwerking tussen jou en je werknemers nog duidelijker en beter voorspelbaar is, zodat er geen […]