Wat is recruitment?

Definitie van recruitment

Het werven, screenen en selecteren van kandidaten voor een openstaande functie binnen een bedrijf.

Wat houdt recruitment in?

Je kunt recruitment zien als het totaal aan activiteiten dat een bedrijf onderneemt om een nieuwe medewerker te vinden. Het gaat om het uitzetten van de vacature, het selecteren van kandidaten, gesprekken voeren en de uiteindelijke keuze.

Waarom is een recruitmentstrategie belangrijk?

Een recruitmentstrategie is een musthave voor het, zo efficiënt mogelijk, vinden van de juiste kandidaat. Met een concrete strategie weet iedereen wat, wanneer te doen in de zoektocht naar een nieuwe medewerker. De kans op succes wordt zo aanzienlijk vergroot. Maak je geen gebruik van een strategie? Dan lijkt het meer op schieten met hagel en neemt de kans op het vinden van de perfecte kandidaat snel af.

Hoe bepaal je je recruitmentbudget?

Een recruitmentbudget vaststellen. Daar komt het nodige bij kijken. Het is van belang om bij de opbouw op voorhand rekening te houden met de volgende kosten:

  • Advertentie en/of promotiekosten voor je vacature.
  • Investering in tijd.
  • Investering in arbeid.
  • Vacatures schrijven en plaatsen. Kandidaten screenen, gesprekken voeren etc.
  • Eventueel: investering in assisterende recruitment software.

Hoe richt je de recruitmentmix in?

Bij het inrichten van de recruitmentmix houd je rekening met de 4 volgende onderdelen:

1. Het begint met het vaststellen van je boodschap. Bedenk wat je wilt vertellen. Wat moet de doelgroep van jou en de openstaande positie weten? Zet dit met zorg op papier.
2. Kies vervolgens de manier waarop jij je boodschap overbrengt. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden als het uitschrijven van een vacature of het opnemen van een video. Alles mag, zolang het maar bij de doelgroep aansluit.
3. Is het verspreiden van je boodschap. Bepaal welke kanalen je hiervoor kiest en welk budget je hiervoor gebruikt.
4. Leg bij de laatste stap de focus op evaluatie en optimalisatie. Monitor de voortgang, optimaliseer de campagnes en zorg voor opvolging richting inkomende sollicitanten om de kans op het vinden van een nieuwe collega zo hoog mogelijk te laten uitvallen.

Definitie van recruitment

Het werven, screenen en selecteren van kandidaten voor een openstaande functie binnen een bedrijf.

1Wat houdt recruitment in?

Je kunt recruitment zien als het totaal aan activiteiten dat een bedrijf onderneemt om een nieuwe medewerker te vinden. Het gaat om het uitzetten van de vacature, het selecteren van kandidaten, gesprekken voeren en de uiteindelijke keuze.

2Waarom is een recruitmentstrategie belangrijk?

Een recruitmentstrategie is een musthave voor het, zo efficiënt mogelijk, vinden van de juiste kandidaat. Met een concrete strategie weet iedereen wat, wanneer te doen in de zoektocht naar een nieuwe medewerker. De kans op succes wordt zo aanzienlijk vergroot. Maak je geen gebruik van een strategie? Dan lijkt het meer op schieten met hagel en neemt de kans op het vinden van de perfecte kandidaat snel af.

3Hoe bepaal je je recruitmentbudget?

Een recruitmentbudget vaststellen. Daar komt het nodige bij kijken. Het is van belang om bij de opbouw op voorhand rekening te houden met de volgende kosten:

  • Advertentie en/of promotiekosten voor je vacature.
  • Investering in tijd.
  • Investering in arbeid.
  • Vacatures schrijven en plaatsen. Kandidaten screenen, gesprekken voeren etc.
  • Eventueel: investering in assisterende recruitment software.
4Hoe richt je de recruitmentmix in?

Bij het inrichten van de recruitmentmix houd je rekening met de 4 volgende onderdelen:

1. Het begint met het vaststellen van je boodschap. Bedenk wat je wilt vertellen. Wat moet de doelgroep van jou en de openstaande positie weten? Zet dit met zorg op papier.
2. Kies vervolgens de manier waarop jij je boodschap overbrengt. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden als het uitschrijven van een vacature of het opnemen van een video. Alles mag, zolang het maar bij de doelgroep aansluit.
3. Is het verspreiden van je boodschap. Bepaal welke kanalen je hiervoor kiest en welk budget je hiervoor gebruikt.
4. Leg bij de laatste stap de focus op evaluatie en optimalisatie. Monitor de voortgang, optimaliseer de campagnes en zorg voor opvolging richting inkomende sollicitanten om de kans op het vinden van een nieuwe collega zo hoog mogelijk te laten uitvallen.

Gerelateerde content

Meer weten over recruitment? Lees onze blog, bekijk de video of download de HR-kit.

Klaar om te solliciteren?

Vacatures bekijken in...

Of ontvang de vacatureupdate.

 






 

Klaar om te solliciteren?

Vacatures bekijken in...

Of ontvang de vacatureupdate.