Wat is de betekenis van werven?
Werving is het proces rondom het aantrekken van geschikte kandidaten voor een baan. Technisch gezien een synoniem voor recruitment. Zeker als we hier het stukje selectie (selecteren en aanstellen) ook bij denken.
Hoe werf je goede kandidaten?
Door ervoor te zorgen dat je de juiste personen weet te vinden en boeien. Het recept om goede kandidaten te werven bevat een aantal cruciale ingrediënten. De eerste: vooraf heel duidelijk vaststellen wanneer in de categorie goede kandidaat valt. Hoeveel werkervaring is er nodig? Welk opleidingsniveau? Moet iemand analytisch sterk, flexibel, introvert of juist extravert zijn? Bepaal waar het om draait. Dit mag behoorlijk gedetailleerd. Waarom? Het helpt om de juiste persoon aan te spreken. Deze persoon vervolgens werven kan via verschillende wegen. Van het publiceren van een vacature op eigen en externe (vacature)websites, tot het inschakelen social media platformen als LinkedIn en Instagram.
Welke kanalen gebruik je voor het werven van personeel?
Voor het werven van de juiste persoon valt er gebruik te maken van meerdere kanalen. Van het publiceren van een vacature op eigen en externe (vacature)websites, tot het inschakelen social media platformen als Youtube, LinkedIn en Instagram.
Hoe hoog liggen de gemiddelde kosten rondom personeel werven?
De gemiddelde wervingskosten per werknemer liggen in Nederland rond de €4500.-. Voor bedrijven die minder goed presteren op het stuk recruitment vallen deze kosten uiteraard hoger uit. Voor hen liggen deze zo rond de €6100.-. Organisaties die zeer effectief zijn met betrekking tot het aantrekken van nieuw personeel liggen de kosten nabij de €2500.-
Wat is werven
Het hele proces van het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Werven en meer
Blijf op de hoogte
Ik ben werkzoekend
Schrijf je in voor onze (wekelijkse) vacature-update en
ontvang de nieuwste vacatures in jouw vakgebied.
Ik ben werkgever
Schrijf je in voor onze mailing en
ontvang het laatste hr-nieuws direct in je inbox.