Waar in maart en april door veel werkgevers de handrem werd gebruikt op de instroom van personeel is dat nu niet het geval. De cijfers liegen er niet om. Aan het begin van de lockdown zagen wij het aantal vacatures met 60% teruglopen. En wij niet alleen; De hele markt heeft een deuk opgelopen. Inmiddels krabbelt alles en iedereen weer voorzichtig op. Zo hebben wij de afgelopen week meer vacatures binnengekregen dan in weken vóór de corona crisis.
Is het niet opvallend dat er, nu er weer strenge(re) maatregelen worden genomen, het aantal vacatures blijft stijgen?
Volgens mij niet, want ik merk dat overal de lessen zijn geleerd. Antwoorden zijn ontwikkelt op deze vragen:
Werving en selectie op afstand is vrijwel direct vlekkeloos opgepakt. Natuurlijk zullen mensen betogen dat persoonlijk contact veel waardevoller is. En voor de kwaliteit van een sollicitatiegesprek valt daar zeker wat voor te zeggen. Ik ben daar zelf ook groot voorstander van. In de kwaliteit van de match hebben wij echter geen verschil gezien. Dus de juiste kandidaat is alsnog op de juiste plek terechtgekomen.
Onboarding was al met een digitaliseringsslag bezig. Die is extreem versneld, waardoor nu veel handige tools beschikbaar zijn om iemand vanaf zijn/haar eerste moment goed in te werken.
Ook het proces na die inwerkperiode, de aansturing en het thuiswerken in het algemeen, heeft grote sprongen gemaakt. Daar zijn we inmiddels allemaal van het stadium ‘even wennen’, naar ‘goed in geworden’ gegaan. Zie ook ons whitepaper met best practices uit de markt.
Werving, aansturing en onboarding op afstand. Het gaat inmiddels goed. Werkgevers zijn creatief geworden om dit in te passen. Juist deze elementen geven samen het vertrouwen voor werkgevers om de markt op te gaan en talentvolle starters aan zich te binden.
Daarmee komen we gelijk bij het puzzelstukje wat nog lastig is om te leggen. Talent binden. Want verzuim en betrokkenheid lijden onder de situatie van werken op afstand. Juist voor de doelgroep die in deze periode is gestart in hun nieuwe baan. We zien dat ze zich vaker ziek melden, en makkelijker stoppen in de functie. Dit is een trend die we alleen zien bij de ‘tijdens corona’ geplaatste kandidaten.
Hoe is dat in jouw situatie en netwerk? En welke slimme oplossingen heb jij al gevonden waarmee je die betrokkenheid echt op niveau hebt gekregen? Ik hoor ze graag!
Misschien is het een kwestie van tijd. Ook deze leercurve gaan we samen pakken. Ik vind het leuk als die lessen gedeeld worden.
Ervoor zorgen dat je de juiste mensen aan boord krijgt is dus niet makkelijker geworden, maar het is en blijft ontzettend belangrijk. De huidige spirit is positief. Werkgevers willen. Dus ik weet zeker dat we veel kansen krijgen om nog meer lessen te leren en te delen.
In mijn vorige pleidooi gaf ik aan te hopen dat iedereen de schouders eronder zou zetten om zoveel mogelijk personeel bij zich te houden. Ik ben heel blij dat dit in grote mate is uitgekomen. Al is dat terugkijken. Mensen die mij goed kennen weten dat ik liever vooruit kijk.
Ik vond het daarom heel erg leuk om samen met Independer Jolien Zuijderduin uit te kunnen leggen welke slimme en creatieve mogelijkheden er inmiddels zijn. Hier hoor je ons verhaal op BNR-nieuwsradio.
Ps: zoek me eens op als je wilt sparren over die bijzondere puzzel die ‘personeel’ heet:)
Jordy van der Klij
Commercieel directeur Work-on
Waar in maart en april door veel werkgevers de handrem werd gebruikt op de instroom van personeel is dat nu niet het geval. De cijfers liegen er niet om. Aan het begin van de lockdown zagen wij het aantal vacatures met 60% teruglopen. En wij niet alleen;De hele markt heeft een deuk opgelopen. Inmiddels krabbelt alles en iedereen weer voorzichtig op. Zo hebben wij de afgelopen week meer vacatures binnengekregen dan in weken vóór de corona crisis.
Is het niet opvallend dat er, nu er weer strenge(re) maatregelen worden genomen, het aantal vacatures blijft stijgen?
Volgens mij niet, want ik merk dat overal de lessen zijn geleerd. Antwoorden zijn ontwikkelt op deze vragen:
Werving en selectie op afstand is vrijwel direct vlekkeloos opgepakt. Natuurlijk zullen mensen betogen dat persoonlijk contact veel waardevoller is. En voor de kwaliteit van een sollicitatiegesprek valt daar zeker wat voor te zeggen. Ik ben daar zelf ook groot voorstander van. In de kwaliteit van de match hebben wij echter geen verschil gezien. Dus de juiste kandidaat is alsnog op de juiste plek terechtgekomen.
Onboarding was al met een digitaliseringsslag bezig. Die is extreem versneld, waardoor nu veel handige tools beschikbaar zijn om iemand vanaf zijn/haar eerste moment goed in te werken.
Ook het proces na die inwerkperiode, de aansturing en het thuiswerken in het algemeen, heeft grote sprongen gemaakt. Daar zijn we inmiddels allemaal van het stadium ‘even wennen’, naar ‘goed in geworden’ gegaan. Zie ook ons whitepaper met best practices uit de markt.
Werving, aansturing en onboarding op afstand. Het gaat inmiddels goed. Werkgevers zijn creatief geworden om dit in te passen. Juist deze elementen geven samen het vertrouwen voor werkgevers om de markt op te gaan en talentvolle starters aan zich te binden.
Daarmee komen we gelijk bij het puzzelstukje wat nog lastig is om te leggen. Talent binden. Want verzuim en betrokkenheid lijden onder de situatie van werken op afstand. Juist voor de doelgroep die in deze periode is gestart in hun nieuwe baan. We zien dat ze zich vaker ziek melden, en makkelijker stoppen in de functie. Dit is een trend die we alleen zien bij de ‘tijdens corona’ geplaatste kandidaten.
Hoe is dat in jouw situatie en netwerk? En welke slimme oplossingen heb jij al gevonden waarmee je die betrokkenheid echt op niveau hebt gekregen? Ik hoor ze graag!
Misschien is het een kwestie van tijd. Ook deze leercurve gaan we samen pakken. Ik vind het leuk als die lessen gedeeld worden.
Ervoor zorgen dat je de juiste mensen aan boord krijgt is dus niet makkelijker geworden, maar het is en blijft ontzettend belangrijk. De huidige spirit is positief. Werkgevers willen. Dus ik weet zeker dat we veel kansen krijgen om nog meer lessen te leren en te delen.
In mijn vorige pleidooi gaf ik aan te hopen dat iedereen de schouders eronder zou zetten om zoveel mogelijk personeel bij zich te houden. Ik ben heel blij dat dit in grote mate is uitgekomen. Al is dat terugkijken. Mensen die mij goed kennen weten dat ik liever vooruit kijk.
Ik vond het daarom heel erg leuk om samen met Independer Jolien Zuijderduin uit te kunnen leggen welke slimme en creatieve mogelijkheden er inmiddels zijn. Hier hoor je ons verhaal op BNR-nieuwsradio.
Ps: zoek me eens op als je wilt sparren over die bijzondere puzzel die ‘personeel’ heet:)
Jordy van der Klij
Commercieel directeur Work-on
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang alle updates over hr en recruitment direct in je mailbox. We gaan je niet spammen. Beloofd.