Lukt het niet met de werving van nieuwe collega’s? Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is een goede recruitmentstrategie belangrijk. Waar bestaat deze uit en hoe bereik je jong talent? In deze blog geef ik advies voor het inrichten van een recruitment mix die past bij een jonge doelgroep.
Recruitment is geen rocket science. Net als bij marketing zijn er in de wereld van recruitment een aantal basisprincipes waarvan ‘aanwezig zijn op de juiste kanalen’ er één is. Welke kanalen ‘juist’ zijn verschilt natuurlijk per doelgroep. Laten we kijken naar de juiste kanalenmix voor het bereiken van young professionals.
Misschien heb je geen eindeloos budget te besteden en wil je keuzes maken tussen de kanalen die je gebruikt. Hieronder zet ik de kanalen waarop je het meest succes behaald bij de doelgroep in volgorde van belangrijkheid.
De berichtgeving over de krapte op de arbeidsmarkt heeft ook de young professionals bereikt. Uit de reacties van de Work-on talenten blijkt dat zij heel goed weten dat zij een luxe positie hebben op dit moment. Dat maakt de werving voor jou, als werkgever, niet makkelijker.
Houd er rekening mee dat kandidaten weten wat ze waard zijn. Heroverweeg zeker jouw aanbod en arbeidsvoorwaarden om de werving makkelijker te maken, maar blijf wel bij jezelf. Denk goed na over wat je kan of wil bieden. Iemand komt misschien binnen vanwege salaris, maar zal zeker niet blijven voor het salaris wanneer de baan niet bevalt.
Mijn laatste advies luidt dan ook: Ga geen torenhoge salarissen bieden om maar een personeelsvraag in te vullen. Want ook met een torenhoog salaris loop je nog steeds het risico op een bad-hire. Succes met de zoektocht!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van hr en recruitment.