Blog

Hoe bereik je young professionals?

Blog  HR 

4 juli 2023 | Leestijd: 3 - 4 minuten
Hoe bereik je young professionals?
Ingo

Hoe bereik je young professionals?

Blog  HR  

Lukt het niet met de werving van nieuwe collega’s? Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is een goede recruitmentstrategie belangrijk. Waar bestaat deze uit en hoe bereik je jong talent? In deze blog geef ik advies voor het inrichten van een recruitment mix die past bij een jonge doelgroep.

Kanaalkeuze

Recruitment is geen rocket science. Net als bij marketing zijn er in de wereld van recruitment een aantal basisprincipes waarvan ‘aanwezig zijn op de juiste kanalen’ er één is. Welke kanalen ‘juist’ zijn verschilt natuurlijk per doelgroep. Laten we kijken naar de juiste kanalenmix voor het bereiken van young professionals.
Misschien heb je geen eindeloos budget te besteden en wil je keuzes maken tussen de kanalen die je gebruikt. Hieronder zet ik de kanalen waarop je het meest succes behaald bij de doelgroep in volgorde van belangrijkheid.

  1. Jobboards
    de eerste platformen waar werkzoekenden - dus ook young professionals - gebruik van maken. Zeker wanneer zij actief op zoek zijn naar een baan. Op de jobboards ga je dan ook gegarandeerd het meeste succes behalen. Tegelijkertijd zijn dit ook de meest kostbare kanalen en gaat het succes vaak gepaard met het budget dat jij hiervoor vrijmaakt. Beschouw de jobboards als een kunstveiling. Wil je kans maken op een item? Dan moet je meebieden met de grote jongens. Heb je dit budget niet, dan word je al snel overboden door partijen met een groot recruitmentbudget.
    Ik wil hier geen ‘wij-van-wc-eend’ verhaal van maken. Toch vind ik het belangrijk om te benadrukken dat het juist interessant kan zijn om samen te werken met een recruitmentbureau wanneer je geen groot budget te besteden hebt. Recruitmentbureaus besteden die budgetten wél op de jobboards en daarom is de kans op een succesvolle werving voor hen vele malen groter. Je betaalt aan de voorkant misschien meer voor een medewerker, maar je koopt daarmee wel de risico’s op hoge kosten zonder resultaat af.
  2. LinkedIn en het netwerk van collega’s
    Het gebruik van LinkedIn kost niks, maar is super waardevol wanneer je op zoek bent naar nieuwe collega’s. Naast de lage kosten en snelheid is de kans groot dat het netwerk van jouw collega past bij jouw organisatie en de mensen die er werken. Ik wil je daarom adviseren om gebruik te maken van het netwerk van jouw collega’s. Maak LinkedIn berichten voor collega’s die zij kunnen plaatsen op LinkedIn en vraag collega’s om hun netwerk actief te benaderen met de openstaande vacature.
    Extra tip: sommige bedrijven geven het personeel een geldbedrag cadeau wanneer zij iemand binnen de organisatie aandragen. Juist om het werven binnen het eigen netwerk te stimuleren. Wij doen dit zelf ook en hebben daardoor al 3 nieuwe collega’s gevonden. Ik kan het je daarom van harte aanbevelen.
  3. Online advertising
    Last but not least: online advertising. Een snelle en makkelijke manier om jouw vacature(s) onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Helaas ook een manier die geen garanties geeft voor een succesvolle werving. Want hoewel je een groot deel van de doelgroep kan bereiken via online advertising, is de kans (relatief) klein dat iemand ook daadwerkelijk actie onderneemt. Niet iedereen staat open voor een nieuwe baan.
    Dit betekent niet dat online advertising zinloos is. Integendeel. Je kan er vandaag al mee starten met een budget naar eigen wens. Van young professionals is bekend dat je ze kan bereiken via Google AdWords, META (vooral Instagram), TikTok en Snapchat.
    Let wel goed op de boodschap van je advertentie-uitingen. Gebruikers van Google komen jouw advertentie tegen wanneer ze een zoekopdracht invoeren die matcht met jouw advertentie. Op alle andere kanalen zijn gebruikers niet op zoek naar je advertentie, maar worden zij ermee geconfronteerd. Wil je de aandacht van young professionals trekken? Zorg dan voor een opvallende advertentie met een boodschap die social media gebruikers aanspreekt. Denk aan het gebruik van eigen beelden, actieve teksten en videomateriaal dat een goede indruk geeft van de werksfeer.

Wensen van jong talent

De berichtgeving over de krapte op de arbeidsmarkt heeft ook de young professionals bereikt. Uit de reacties van de Work-on talenten blijkt dat zij heel goed weten dat zij een luxe positie hebben op dit moment. Dat maakt de werving voor jou, als werkgever, niet makkelijker.

Houd er rekening mee dat kandidaten weten wat ze waard zijn. Heroverweeg zeker jouw aanbod en arbeidsvoorwaarden om de werving makkelijker te maken, maar blijf wel bij jezelf. Denk goed na over wat je kan of wil bieden. Iemand komt misschien binnen vanwege salaris, maar zal zeker niet blijven voor het salaris wanneer de baan niet bevalt.

Mijn laatste advies luidt dan ook: Ga geen torenhoge salarissen bieden om maar een personeelsvraag in te vullen. Want ook met een torenhoog salaris loop je nog steeds het risico op een bad-hire. Succes met de zoektocht!

De perfecte match


De juiste persoon op de juiste plek. De succesformule voor het realiseren van de blijvende match. We vertellen er graag over.


Meer over onze werkwijze

Weet wat er speelt


We hebben de meest relevante artikelen en inspirerende verhalen van onze partners verzameld in ons blog-overzicht.


Naar het blogoverzicht

Maak gebruik van onze kennis

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van hr en recruitment.