Blog

Onze lessen uit afgelopen maanden

Corona kwam snel. Corona raakte ons hard. We zijn allemaal wakker geschud en gedwongen om (tijdelijk) op een andere manier te werken en te leven dan we gewend zijn. Deze plotselinge crisis heeft ons getest. Hoewel de rust nog niet volledig is teruggekeerd is dit een prima moment om terug te blikken. Wij zijn namelijk echt zoekende geweest als organisatie. Hoe willen we reageren? Hoe kunnen we extra van waarde zijn voor onze klanten? Hoe willen we in gesprek zijn? Wat is wijsheid, terwijl veel onzeker is? Waar liggen de kansen?

Jij zult dit soort vragen zelf ook regelmatig hebben gesteld en beantwoord de afgelopen tijd, nietwaar? Dan vind je het mogelijk waardevol om een inkijkje te krijgen bij ons.

Wat ik hieronder benoem leest misschien als appeltje-eitje of kind-kan-de-was-doen. Dat is het niet. Dit zijn onze lessen uit de afgelopen maanden. Dit werkt voor ons. Ik durf niet te beloven dat jij ze direct zelf toe kunt passen. Of dat elke learning überhaupt bij jou past. Dat kun jij het beste beoordelen.

Dus hierbij onze learnings.

Verenigde teams en afdelingen

Situatie | Thuiswerken betekent te grote afstand

In de tweede week dat iedereen thuis zat te werken viel op dat iedereen eigenlijk alleen nog contact had met de eigen teamleden. Bij afwezigheid van koffie momentjes, lunchgesprekken, wandelingen en het beruchte wandelganginformatiesysteem kwam snel het gevoel van grote afstand op.

Learnings

Succesvol voor de ‘samen’-spirit is het loslaten van het jaardoel en de doelen per afdeling. Daarvoor in de plaats de introductie van een gezamenlijk doel groot maken. Gevolg? Een verlaagde drempel om ‘buiten’ je eigen team samen te werken.

Wekelijks hebben we d.m.v. loting alle medewerkers aan elkaar verbonden voor een sociaal 1-op-1 telefoontje. Het doel was het koffiemoment vervangen. Dit bleek dubbel succesvol, want naast de aandacht die mensen onderling kregen en gaven kwam iedereen zo ook ‘nieuwe’ collega’s tegen. Door de loting kon je met iedereen in contact komen; van de nieuwste aanwinst tot directie. De afstand werd dus kleiner dan die pre-corona op de werkvloer was.

Sprinten met de riemen die we hebben

Situatie | De hoeveelheid werk loopt terug

Binnen twee weken na de start van de intelligente lockdown blijkt het aantal opdrachten flink teruggelopen. Wij hanteren een uiterst persoonlijke werkwijze en benadering en dus ook onze processen liepen qua gewenste uitvoering spaak. Thuiswerken is even spannend, want nieuw, maar als vervolgens de werkdruk wegvalt is het begrijpelijk dat er onrust ontstaat. Er was behoefte aan succesmomenten en richting.

Learnings

Gedurende het thuiswerken hebben we meerdere sprints geïnitieerd voor het hele bedrijf. Het ‘normale’ werk bleef heel belangrijk, maar daarbuiten hebben we de functiegroepen en afdelingen losgelaten. Met z’n allen samenwerken op korte termijn doelen. Denk dan aan ‘sprints’ van 1 of 2 weken. Doelen als: aandacht geven aan onze klanten, een marketingactie bedenken/uitvoeren en een kenniscompetitie. Dit gaf elke week een extra doel. Zat die dag je ‘echte werk’ erop? Zo is er zeker een manier om te scoren en succesvol te zijn. Juist de succesmomenten en het samen vieren maakt deze sprints zo waardevol. Bij het inrichten van de teams hebben we bewust teams gecreëerd waar veel functie- en afdeling diversiteit in zat. Dit was verfrissend, motiverend en gaf veel leermomenten. Gevolg? Veel gelukkige gezichten en geweldige werksfeer. Terwijl daar op dat moment businesswise niet direct aanleiding toe was.

Vier successen samen, ook op afstand

Situatie | Waar doen we het voor?

Heeft het zin wat we doen? Wat gaat de crisis betekenen? Hoe gaan we hier uit komen? Wat betekent dit voor mijn baan, functie en toekomst? Allemaal terechte vragen die plots heel urgent worden tijdens een crisis als deze. We kunnen elkaar natuurlijk vertellen dat er geen reden is om je zorgen te maken, maar dat is nauwelijks effectief. We moeten elkaar laten zien wat werkt en laten voelen waar we het voor doen. Dat geeft vertrouwen, dat geeft zin.

Learnings

Wekelijks met het hele bedrijf samenkomen. Iedereen is het inmiddels gewend om via zoom, slack of teams samen te komen. Bij ons was dit niet alleen een moment om elkaar op de hoogte te brengen van beleid en lopende activiteiten. Juist ook om elkaar in het zonnetje te zetten. De successen van de sprint van die week werden daardoor met iedereen beleefd. Hiermee werd duidelijk dat het geen ‘bezigheid oefeningen’ waren, maar waardevolle bijdragen.

Ook de sociale agenda hebben we volledig doorgepland: de digitale vrijmibo inclusief pittige workout op vrijdagmiddag. Zo ook onze verjaardag (met taart!) en onze kwartaalmeetings. Op die momenten worden mooie woorden gesproken. Van iedereen naar iedereen. Door dit te blijven doen bleef de motivatie uitstekend.

Blijf aandacht geven, val niet stil

Situatie | Fysieke gesprekken niet meer mogelijk

Aandacht. Het is de kern van onze dienstverlening. Van onze aanpak. Persoonlijke aandacht voor klant én kandidaat. Het thuiswerken stelde ons voor de uitdaging dat dit contact niet meer fysiek mogelijk. Met het risico dat we stil vallen op dit vlak. Dit wilden we voorkomen.

Learnings

Waardering uitspreken is zo fijn. Juist ook voor de ontvanger van je bericht. Door veel in contact te blijven met onze klanten en kandidaten hebben we echt een vinger aan de pols kunnen houden. En het feit dat iedereen daar ook zo voor open staat is top. Daarom hebben wij veel persoonlijke attenties verstuurd. Van bierpakketjes en bloemen tot chocoladerepen. Van een verzorgde lunch aan de deur tot handgeschreven kaartjes die uitgroeien tot leuke kamerplanten. Deze vorm van aandacht heeft grote impact op de waardering voor ons werk.

Conclusie - Hebben wij juist gehandeld? Volgens ons klanten, personeel en uitzendkrachten absoluut. Ze geven ons een 8 gemiddeld en 90% geeft aan heel tevreden te zijn over de aandacht die ze hebben gehad. Ruim 30% geeft ons een 10!

Dit is geen reden om onszelf overmatig op de borst te kloppen. Het stemt ons trots, zeker, maar geeft ons ook de verantwoordelijkheid om dit vast te houden.


En? Heb jij wat aan deze learnings?

Laat het ons weten!

Onze lessen uit afgelopen maanden



Corona kwam snel. Corona raakte ons hard. We zijn allemaal wakker geschud en gedwongen om (tijdelijk) op een andere manier te werken en te leven dan we gewend zijn. Deze plotselinge crisis heeft ons getest. Hoewel de rust nog niet volledig is teruggekeerd is dit een prima moment om terug te blikken. Wij zijn namelijk echt zoekende geweest als organisatie. Hoe willen we reageren? Hoe kunnen we extra van waarde zijn voor onze klanten? Hoe willen we in gesprek zijn? Wat is wijsheid, terwijl veel onzeker is? Waar liggen de kansen?

Jij zult dit soort vragen zelf ook regelmatig hebben gesteld en beantwoord de afgelopen tijd, nietwaar? Dan vind je het mogelijk waardevol om een inkijkje te krijgen bij ons.

Wat ik hieronder benoem leest misschien als appeltje-eitje of kind-kan-de-was-doen. Dat is het niet. Dit zijn onze lessen uit de afgelopen maanden. Dit werkt voor ons. Ik durf niet te beloven dat jij ze direct zelf toe kunt passen. Of dat elke learning überhaupt bij jou past. Dat kun jij het beste beoordelen.

Dus hierbij onze learnings.

Verenigde teams en afdelingen

Situatie | Thuiswerken betekent te grote afstand

In de tweede week dat iedereen thuis zat te werken viel op dat iedereen eigenlijk alleen nog contact had met de eigen teamleden. Bij afwezigheid van koffie momentjes, lunchgesprekken, wandelingen en het beruchte wandelganginformatiesysteem kwam snel het gevoel van grote afstand op.

Learnings

Succesvol voor de ‘samen’-spirit is het loslaten van het jaardoel en de doelen per afdeling. Daarvoor in de plaats de introductie van een gezamenlijk doel groot maken. Gevolg? Een verlaagde drempel om ‘buiten’ je eigen team samen te werken.

Wekelijks hebben we d.m.v. loting alle medewerkers aan elkaar verbonden voor een sociaal 1-op-1 telefoontje. Het doel was het koffiemoment vervangen. Dit bleek dubbel succesvol, want naast de aandacht die mensen onderling kregen en gaven kwam iedereen zo ook ‘nieuwe’ collega’s tegen. Door de loting kon je met iedereen in contact komen; van de nieuwste aanwinst tot directie. De afstand werd dus kleiner dan die pre-corona op de werkvloer was.

Sprinten met de riemen die we hebben

Situatie | De hoeveelheid werk loopt terug

Binnen twee weken na de start van de intelligente lockdown blijkt het aantal opdrachten flink teruggelopen. Wij hanteren een uiterst persoonlijke werkwijze en benadering en dus ook onze processen liepen qua gewenste uitvoering spaak. Thuiswerken is even spannend, want nieuw, maar als vervolgens de werkdruk wegvalt is het begrijpelijk dat er onrust ontstaat. Er was behoefte aan succesmomenten en richting.

Learnings

Gedurende het thuiswerken hebben we meerdere sprints geïnitieerd voor het hele bedrijf. Het ‘normale’ werk bleef heel belangrijk, maar daarbuiten hebben we de functiegroepen en afdelingen losgelaten. Met z’n allen samenwerken op korte termijn doelen. Denk dan aan ‘sprints’ van 1 of 2 weken. Doelen als: aandacht geven aan onze klanten, een marketingactie bedenken/uitvoeren en een kenniscompetitie. Dit gaf elke week een extra doel. Zat die dag je ‘echte werk’ erop? Zo is er zeker een manier om te scoren en succesvol te zijn. Juist de succesmomenten en het samen vieren maakt deze sprints zo waardevol. Bij het inrichten van de teams hebben we bewust teams gecreëerd waar veel functie- en afdeling diversiteit in zat. Dit was verfrissend, motiverend en gaf veel leermomenten. Gevolg? Veel gelukkige gezichten en geweldige werksfeer. Terwijl daar op dat moment businesswise niet direct aanleiding toe was.

Vier successen samen, ook op afstand

Situatie | Waar doen we het voor?

Heeft het zin wat we doen? Wat gaat de crisis betekenen? Hoe gaan we hier uit komen? Wat betekent dit voor mijn baan, functie en toekomst? Allemaal terechte vragen die plots heel urgent worden tijdens een crisis als deze. We kunnen elkaar natuurlijk vertellen dat er geen reden is om je zorgen te maken, maar dat is nauwelijks effectief. We moeten elkaar laten zien wat werkt en laten voelen waar we het voor doen. Dat geeft vertrouwen, dat geeft zin.

Learnings

Wekelijks met het hele bedrijf samenkomen. Iedereen is het inmiddels gewend om via zoom, slack of teams samen te komen. Bij ons was dit niet alleen een moment om elkaar op de hoogte te brengen van beleid en lopende activiteiten. Juist ook om elkaar in het zonnetje te zetten. De successen van de sprint van die week werden daardoor met iedereen beleefd. Hiermee werd duidelijk dat het geen ‘bezigheid oefeningen’ waren, maar waardevolle bijdragen.

Ook de sociale agenda hebben we volledig doorgepland: de digitale vrijmibo inclusief pittige workout op vrijdagmiddag. Zo ook onze verjaardag (met taart!) en onze kwartaalmeetings. Op die momenten worden mooie woorden gesproken. Van iedereen naar iedereen. Door dit te blijven doen bleef de motivatie uitstekend.

Blijf aandacht geven, val niet stil

Situatie | Fysieke gesprekken niet meer mogelijk

Aandacht. Het is de kern van onze dienstverlening. Van onze aanpak. Persoonlijke aandacht voor klant én kandidaat. Het thuiswerken stelde ons voor de uitdaging dat dit contact niet meer fysiek mogelijk. Met het risico dat we stil vallen op dit vlak. Dit wilden we voorkomen.

Learnings

Waardering uitspreken is zo fijn. Juist ook voor de ontvanger van je bericht. Door veel in contact te blijven met onze klanten en kandidaten hebben we echt een vinger aan de pols kunnen houden. En het feit dat iedereen daar ook zo voor open staat is top. Daarom hebben wij veel persoonlijke attenties verstuurd. Van bierpakketjes en bloemen tot chocoladerepen. Van een verzorgde lunch aan de deur tot handgeschreven kaartjes die uitgroeien tot leuke kamerplanten. Deze vorm van aandacht heeft grote impact op de waardering voor ons werk.

Conclusie - Hebben wij juist gehandeld? Volgens ons klanten, personeel en uitzendkrachten absoluut. Ze geven ons een 8 gemiddeld en 90% geeft aan heel tevreden te zijn over de aandacht die ze hebben gehad. Ruim 30% geeft ons een 10!

Dit is geen reden om onszelf overmatig op de borst te kloppen. Het stemt ons trots, zeker, maar geeft ons ook de verantwoordelijkheid om dit vast te houden.

En? Heb jij wat aan deze learnings?

Laat het ons weten!

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang alle updates over hr en recruitment direct in je mailbox. We gaan je niet spammen. Beloofd.

 

     

    Meer over hr en recruitment

    april 20, 2021

    Van crisis naar ‘War for talent’? | Radio 1 & omroep WNL

    Opinie door Michiel Faasse, marketing manager Work-on. (origineel) Als ik de NRC open sla valt mij op dat er niets gaat zoals we willen. Kritiek van links en rechts. Van de (test-)evenementen […]
    februari 22, 2021

    Ziekteverzuim en -verlof terugdringen

    Hoe verminder je het ziekteverzuim in jouw organisatie? Misschien een vraag waar jij je mee bezighoudt en waarop je een antwoord zoekt. Zeker als de oorzaken van het verzuim nog niet duidelijk […]
    februari 22, 2021

    De uitdagingen van ziekteverzuim en -verlof

    Verzuim en verlof binnen de organisatie. Hoe ga je ermee om? Wanneer ken je ziekteverzuim toe en op welk punt grijp je in? In deze blog ga ik in op een aantal […]