Blog

De vooroordelen over Generatie Z op de werkvloer

Blog HR 

1 maart 2023 | Leestijd: 1 - 3 minuten
De vooroordelen over Generatie Z op de werkvloer

Ingo

De vooroordelen over Generatie Z op de werkvloer

Blog  HR 

Ze groeiden grotendeels op in een wereld na 9/11, kregen in het begin van hun carrière een globale pandemie voor de kiezen en een wereld zonder technologie is ze vreemd. Dan heb ik het natuurlijk over Generatie Z. Ook regelmatig afgekort naar Gen Z. Net als iedere generatie krijgen ze op de werkvloer te maken met vooroordelen. Toegegeven, ze houden er eigen opvattingen, eigenschappen en uitgangspunten op na, maar rechtvaardigt dit diezelfde vooroordelen? Wat als je stopt met kijken naar Generatie Z en start met denken vanuit Gen Z? What makes them tick? Graag zoom ik in op een aantal heersende vooroordelen over deze jongste generatie op de werkvloer. Zijn ze, kijkend door een nieuwe bril, wel terecht? Let’s find out.

De eigen gedachtegang van Generatie Z

Het gegeven dat iedere generatie er zijn eigen gewoontes op na weet te houden, is zo oud als de tijd zelf. En als Millennial of Boomer is het makkelijk om een sterke mening of zelfs een oordeel te hebben over de voorkeuren of gewoontes van een nieuwe generatie werkenden. Maar is het niet veel waardevoller om ze beter te leren begrijpen? Welke gedachtegang gaat er schuil achter de keuzes die deze generatie maakt en zijn deze nog wel zo vreemd wanneer je ze bekijkt vanuit hun eigen perspectief? Laten we dat testen aan de hand van 3 stempels die vaak op deze club worden gedrukt.

“Gen Z is confrontatiemijdend”

Generatie Z heeft het stempel een generatie te zijn die confrontaties liever vermijdt. Categorie: liever stoppen met een baan dan een confrontatie of een conflict aangaan met een leidinggevende of een andere collega. Zelfs wanneer een nieuwe baan nog helemaal niet binnen is. Durft men op de man af te vragen om een loonsverhoging? Of is een mail met ‘Ik neem ontslag, want ik word niet op waarde geschat’ eerder verzonden?

Bekijk het eens van de andere kant
Zowel Millennials als Boomers zijn opgegroeid in een wereld waar de banen niet voor het oprapen lagen. Hoe anders is dit nu? Is Generatie Z wel zo conflictvermijdend of ziet de arbeidsmarkt er gewoon rooskleurig(er) voor ze uit? Via platformen als LinkedIn stromen de kansen dagelijks voorbij. Krijgen ze geen nieuwe vacatures in hun feed gepusht, dan hangt er wel een recruiter in hun inbox. Is het gras nu eenmaal snel groener aan de overkant wanneer andere opties non-stop inzichtelijk worden gemaakt? Een sollicitatie is, in tegenstelling tot voorheen, met een paar keer klikken gedaan.

“Generatie Z is te gefocust op salaris”

Stempel nummer 2: Generatie Z is ‘in it for the money’. Een generatie die direct de koffers pakt wanneer ze een bonus of promotie mislopen. Laat staan dat ze starten voor een salaris dat ze niet aanstaat. Zijn ze puur uit op de euro’s of vormt de honger naar ontwikkeling de ultieme brandstof voor deze generatie?

Bekijk het eens van de andere kant
Anders dan onder eerdere generaties, heerst er bij Generatie Z openheid over salaris. Deels omdat hier onderling over gesproken wordt en deels omdat er online het nodige over te vinden valt. Veel van wat ze denken en doen wordt gebaseerd op een mening of informatie die ze online tegenkomen. Trek ‘m maar eens iets breder dan salaris. Eten bestellen bij restaurant X? Eerst de recensies controleren. Die nieuwe Netflix film kijken, niet voor de Rotten Tomatoes score is gecheckt. In lijn hiermee wordt het salaris voor een functie ook al snel online langs de meetlat gelegd voor er een oordeel gevormd wordt. Maakt dit ze te gefixeerd of hebben ze simpelweg meer informatie voorhanden? En gaat het ze daarnaast niet veel meer om het perspectief dat je ze als werkgever biedt? Wat als interne ontwikkelkansen direct inzichtelijk gemaakt kunnen worden en je samen op papier zet hoe ze dit pad stapsgewijs gaan afleggen?

“Generatie Z is niks gewend”

Stempel nummer 3: 'Ze' kunnen niks meer hebben. 1 van de Generatie Z kenmerken waar deze club tegenop moet boksen. Begin 2023 verscheen er een artikel over de toename van het aantal Nederlanders dat kampt met stress en andere psychische klachten. Te weten 18% van de vrouwen en 12% van alle mannen in Nederland. Ook onder Generatie Z dus. Waar deze groep pas aan het begin van hun carrière staat. Zorgwekkend, of worden er onrealistische verwachtingen opgelegd? Door anderen en de generatie zelf.

Bekijk het eens van de andere kant
Is het aantal factoren dat leidt tot stress nog gelijk aan dat van 10 of 20 jaar terug? Neem de druk om te presteren. Ongeacht of men deze zichzelf oplegt of hij via sociale druk ontstaat. Werk gaat steeds vaker mee naar huis en is men niet aan het werk, dan scrollen ze op de socials langs iedereen die waarschijnlijk de beste versie van zichzelf laat zien. Als dit 1 ding aantoont, is het dat de techniek en innovatie om deze generatie heen altijd in beweging is. Is het ze, met die kennis in je achterhoofd, kwalijk te nemen dat ze moeilijker in staat zijn om even af te remmen, op te laden?

En maakt dit ze direct tot de lichting die het meeste stress ervaart? Of praat Gen Z simpelweg makkelijker, vaker en sneller over dit soort problemen dan collega’s uit eerdere generaties? Zelf denk ik dat ze beschikken over een grote mate van zelfbewustzijn en daarmee juist een voorbeeld kunnen zijn voor andere generaties.

Conclusie

Generatie Z tikt geheel op eigen wijze. En daar valt zeker iets voor te zeggen. Of de manier waarop je naar deze generatie kijkt is veranderd, kan ik niet voor je invullen. Wel heb ik je hopelijk een nieuw perspectief laten zien. Een perspectief dat aantoont hoe waardevol het kan zijn om deze jongste generatie werkenden inzicht te geven in het ontwikkelpad dat je met ze voor ogen hebt. Wat als ze trainingen mogen volgen op het gebied van feedback geven? Het gevoel krijgen dat ze groeien. In wat ze kunnen, waar ze over praten en hoe ze beloond worden.
Heb je dan nog jaren plezier en profijt van ze? Die zekerheid durf ik je niet te geven. Daalt daarmee de kans dat het gras groener is bij de buren? 100%. En dat alleen al maakt het food for thought, nietwaar?

De perfecte match


De juiste persoon op de juiste plek. De succesformule voor het realiseren van de blijvende match. We vertellen er graag over.


Meer over onze werkwijze

Weet wat er speelt


We hebben de meest relevante artikelen en inspirerende verhalen van onze partners verzameld in ons blog-overzicht.


Naar het blogoverzicht

Maak gebruik van onze kennis

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van hr en recruitment.