Blog

De starter en jij op de werkvloer

Eind vorig jaar hielden we een arbeidsmarktonderzoek onder onze kandidaten. Onze vraag? Hoe kijk jij naar de arbeidsmarkt? Wat is jouw visie op de banenmarkt van nu?

De resultaten van het arbeidsmarktonderzoek zetten we eerder al op een rij. Nu is het tijd om de rollen om te draaien. En te kijken naar hoe het voor jou als werkgever of collega van is om te werken met de starter van nu. Is het makkelijk of juist lastiger om met deze doelgroep om te gaan op de werkvloer.

Doe aan verwachtingsmanagement

Het zelfvertrouwen waarmee starters binnenkomen is hoog. Te hoog, volgens 70% van de respondenten. Dit is opvallend. Eerder gaven starters zelf aan aan zich niet klaar te voelen voor de arbeidsmarkt. Meer dan de helft wist niet wat hen stond te wachten bij het betreden van de arbeidsmarkt. Ligt dit aan de onderlinge communicatie? Is voor beide partijen duidelijk wat men van elkaar verwacht? Ervaren starters het zelfvertrouwen ook? Of is dit slechts een houding die ze aannemen?

"Ze duiken vol overgave in documentatie en durven vragen te stellen."

Deze generatie heeft een ideaalbeeld. Wil impact hebben. Direct het verschil maken. Ze zijn opgegroeid met de boodschap: alles kan. Valt die grote mate van zelfvertrouwen ze dan nog te verwijten? Leergierig als ze zijn, is het eerder zaak ze af te remmen dan ze te motiveren. Hoe doe je dat op een goede manier? Deel je met ze wat je van ze verwacht? Vraag je wat ze zelf verwachten? Blijf je met ze meekijken? Of laat je ze vrij om hun eigen skills te ontwikkelen? Geen starter is hetzelfde. De beste manier om dit aanpakken daarom ook niet. Het vraagt een persoonlijke aanpak om hiermee om te gaan. 

De starter van nu is gevoeliger dan voorheen

Dat is wat we terugkrijgen. Gelukkig wordt dit door onze respondenten ervaren als een positieve ontwikkeling. Zegt dit dat je deze generatie met fluwelen handschoenen aan moet pakken? Niet per se. Misschien volstaat het bieden van ruimte hier al. Ruimte om vragen te stellen, verhalen te delen, twijfels uit te spreken en eventuele verbeteringen aan te kaarten.

"Ze leven in een bubbel dat alles maar leuk een positief moet zijn”

De druk om te presteren is hoog. Mede dankzij de wereld van social media. Waar de schijn van een ‘perfect leven’ graag wordt voorgehouden en niet snel plaats is voor kritiek of feedback. Is het zo dat deze generatie ook gevoeliger is voor feedback? En ligt de activiteit op diverse sociale media hieraan ten grondslag? Wat extra gevoeligheid vormt geen direct drama. Wel een aandachtspunt. Zit de oplossing in het geven van constructieve feedback? Of is er meer nodig?

Expert Simon Sinek heeft zo zijn eigen visie:

Wat valt er van ze te leren

Er valt meer dan genoeg van ze te leren. Neem het stukje flexibiliteit. Met het uitbreken van de corona crisis werd thuiswerken de nieuwe norm. Een die door deze generatie snel eigen werd gemaakt. De mogelijkheid om eigen tijd in te delen viel bovendien goed in de smaak. Geheel verrassend is die flexibiliteit niet te noemen. Zeker niet wanneer we ons herinneren dat 63% van de starters eerder opgaven hun carrière te benaderen met een ‘go with the flow’ mentaliteit.

Nu het aantal millennials en generatie-Z jongeren op de werkvloer de komende jaren gaat toenemen stijgt ook de kans groot dat deze mate van flexibiliteit uitgroeit tot de nieuwe norm.

En zeg nou zelf, zijn we daar niet allemaal bij gebaat?

De starter en jij op de werkvloer



Eind vorig jaar hielden we een arbeidsmarktonderzoek onder onze kandidaten en werkzamen. Onze vraag? Hoe kijk jij naar de arbeidsmarkt? Wat is jouw visie op de banenmarkt van nu?

De resultaten van het arbeidsmarkt zetten we eerder al op een rij. Nu is het tijd om de rollen om te draaien. En te kijken naar hoe het voor jou als werkgever of collega van is om te werken met de starter van nu. Is het makkelijk of juist lastiger om met deze doelgroep om te gaan op de werkvloer.

Doe aan verwachtingsmanagement

Het zelfvertrouwen waarmee starters binnenkomen is hoog. Te hoog, volgens 70% van de respondenten. Dit is opvallend. Eerder gaven starters zelf aan aan zich niet klaar te voelen voor de arbeidsmarkt. Meer dan de helft wist niet wat hen stond te wachten bij het betreden van de arbeidsmarkt. Ligt dit aan de onderlinge communicatie? Is voor beide partijen duidelijk wat men van elkaar verwacht? Ervaren starters het zelfvertrouwen ook? Of is dit slechts een houding die ze aannemen?

"Ze duiken vol overgave in documentatie en durven vragen te stellen."

Deze generatie heeft een ideaalbeeld. Wil impact hebben. Direct het verschil maken. Ze zijn opgegroeid met de boodschap: alles kan. Valt die grote mate van zelfvertrouwen ze dan nog te verwijten? Leergierig als ze zijn, is het eerder zaak ze af te remmen dan ze te motiveren. Hoe doe je dat op een goede manier? Deel je met ze wat je van ze verwacht? Vraag je wat ze zelf verwachten? Blijf je met ze meekijken? Of laat je ze vrij om hun eigen skills te ontwikkelen? Geen starter is hetzelfde. De beste manier om dit aanpakken daarom ook niet. Het vraagt een persoonlijke aanpak om hiermee om te gaan. 

De starter van nu is gevoeliger dan voorheen

Dat is wat we terugkrijgen. Gelukkig wordt dit door onze respondenten ervaren als een positieve ontwikkeling. Zegt dit dat je deze generatie met fluwelen handschoenen aan moet pakken? Niet per se. Misschien volstaat het bieden van ruimte hier al. Ruimte om vragen te stellen, verhalen te delen, twijfels uit te spreken en eventuele verbeteringen aan te kaarten.

"Ze leven in een bubbel dat alles maar leuk een positief moet zijn”

De druk om te presteren is hoog. Mede dankzij de wereld van social media. Waar de schijn van een ‘perfect leven’ graag wordt voorgehouden en niet snel plaats is voor kritiek of feedback. Is het zo dat deze generatie ook gevoeliger is voor feedback? En ligt de activiteit op diverse sociale media hieraan ten grondslag? Wat extra gevoeligheid vormt geen direct drama. Wel een aandachtspunt. Zit de oplossing in het geven van constructieve feedback? Of is er meer nodig?

Expert Simon Sinek heeft zo zijn eigen visie:

Wat valt er van ze te leren

Er valt meer dan genoeg van ze te leren. Neem het stukje flexibiliteit. Met het uitbreken van de corona crisis werd thuiswerken de nieuwe norm. Een die door deze generatie snel eigen werd gemaakt. De mogelijkheid om eigen tijd in te delen viel bovendien goed in de smaak. Geheel verrassend is die flexibiliteit niet te noemen. Zeker niet wanneer we ons herinneren dat 63% van de starters eerder opgaven hun carrière te benaderen met een ‘go with the flow’ mentaliteit.

Nu het aantal millennials en generatie-Z jongeren op de werkvloer de komende jaren gaat toenemen stijgt ook de kans groot dat deze mate van flexibiliteit uitgroeit tot de nieuwe norm.

En zeg nou zelf, zijn we daar niet allemaal bij gebaat?

 

Meer over hr en recruitment

april 20, 2021

Van crisis naar ‘War for talent’? | Radio 1 & omroep WNL

Opinie door Michiel Faasse, marketing manager Work-on. (origineel) Als ik de NRC open sla valt mij op dat er niets gaat zoals we willen. Kritiek van links en rechts. Van de (test-)evenementen […]
februari 22, 2021

Ziekteverzuim en -verlof terugdringen

Hoe verminder je het ziekteverzuim in jouw organisatie? Misschien een vraag waar jij je mee bezighoudt en waarop je een antwoord zoekt. Zeker als de oorzaken van het verzuim nog niet duidelijk […]
februari 22, 2021

De uitdagingen van ziekteverzuim en -verlof

Verzuim en verlof binnen de organisatie. Hoe ga je ermee om? Wanneer ken je ziekteverzuim toe en op welk punt grijp je in? In deze blog ga ik in op een aantal […]

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je wekelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom hr, recruitment, duurzame flexibiliteit, de arbeidsmarkt en personeel. We gaan je niet spammen. Beloofd.