Blog

Cultural fit als basis voor je werving

In het wervingsproces geen oog voor de cultural fit? Zonde! Het is een term die staat voor een match tussen jou en je sollicitant. Op basis van gedeelde motivatie, waarden en drijfveren. Sluiten deze naadloos aan bij de organisatie? Des te groter de kans dat men de gewenste draai gaat vinden.

De voordelen van een cultural fit recruitment strategie

Medewerkers die binnen je organisatie volledig op hun plek zitten. Ze zetten graag dat stapje extra en stappen dagelijks lachend het kantoor binnen. Het is een stukje extra commitment dat natuurlijk aanvoelt. Juist omdat jullie bij elkaar passen. Zeg eerlijk, dat gevoel gun je iedereen. Toch? Of ze nu wel of niet bij jou komen werken. Slaag je erin om het stukje cultural fit mee te nemen in je werving? Dan ben je zeker van medewerkers die;

  • gelukkig zijn en beter presteren;
  • langer dan gemiddeld in dienst blijven;
  • bijdragen aan de bedrijfscultuur en deze extra versterken;
  • een zich gedragen als ambassadeur van je merk;
  • zich vrij voelen om omdat ze zich gewaardeerd voelen.
Klinkt als een goed-nieuws-show. Het mooie is: dit is het ook. Gelijktijdig minimaliseer je de kans op een ‘bad-hire’.

Bad-hire

De juiste persoon aannemen. Het klinkt zo eenvoudig, maar vergis je niet. Ons recent onderzoek wijst uit dat 6,1% van de starters idealiter binnen 12 maanden weer van baan wisselt. De starter van nu blijft het liefst 2 tot 5 jaar bij een bedrijf werken. Momenteel ligt het percentage dat binnen een jaar weer weg is op 30%. Waar de 1 niet snel genoeg kan groeien, had de ander een verkeerd beeld van de heersende bedrijfscultuur. Een mismatch op verwachtingen. Van elkaar, de werkzaamheden of de sfeer onderling. Waardoor men binnen een aantal maanden alweer de deur definitief achter zich dichttrekt. We noemen dit een ‘bad-hire’.

Deze voel je dubbel. Als een bad-hire vertrekt, ben je namelijk terug bij af. Opnieuw werven, opnieuw gesprekken, opnieuw de juiste keuze maken. Maar nu echt. Los van de extra werkzaamheden komen er extra kosten bij kijken. Het (extern) uitzetten van de vacature, alle manuren die opgaan in de werving, je investering in het inwerktraject etc..

Hoe zit het bij jou?

Wat als je nu zelf eens terugkijkt. Naar de mensen die dit jaar bij jouw organisatie zijn gestart. Hoeveel daarvan zitten er nog? Zijn er een aantal alweer verdwenen? Een bad hire komt vaak voort uit een fout die verscholen zit in het wervingsproces. Een wervingsvraag die niet duidelijk geformuleerd is. Of het profiel is verkeerd geschetst.

Is het bad-hire percentage hoog? Dan is het tijd om het wervingsproces onder de loep te nemen. Laat je de bedrijfscultuur wel genoeg doorschemeren binnen je vacatures? Stel je de juiste vragen tijdens sollicitatiegesprekken en doe je navraag bij overige collega’s? Welke indruk heeft de receptioniste na een kort praatje en wie zijn ze tegengekomen bij het koffiezetapparaat? Alles bij elkaar geeft het je een mooi beeld van welke indruk een kandidaat achterlaat wanneer hij of zij niet onder druk staat.

Zelfs al ligt je percentage onder het benoemde gemiddelde van 30%, alles boven de 0% is teveel. Jammer ook. Toch? Ga terug naar de tekentafel en neem afscheid van onduidelijke en verkeerde verwachtingen. Komt een helpende hand op dit gebied als geroepen? We gaan graag met je in gesprek. Lees je graag eerst alles over de starter van nu? Download dan nu ons whitepaper.

Cultural fit als basis voor je werving



In het wervingsproces geen oog voor de cultural fit? Zonde! Het is een term die staat voor een match tussen jou en je sollicitant. Op basis van gedeelde motivatie, waarden en drijfveren. Sluiten deze naadloos aan bij de organisatie? Des te groter de kans dat men de gewenste draai gaat vinden.

De voordelen van een cultural fit recruitment strategie

Medewerkers die binnen je organisatie volledig op hun plek zitten. Ze zetten graag dat stapje extra en stappen dagelijks lachend het kantoor binnen. Het is een stukje extra commitment dat natuurlijk aanvoelt. Juist omdat jullie bij elkaar passen. Zeg eerlijk, dat gevoel gun je iedereen. Toch? Of ze nu wel of niet bij jou komen werken. Slaag je erin om het stukje cultural fit mee te nemen in je werving? Dan ben je zeker van medewerkers die; gelukkig zijn en beter presteren; langer dan gemiddeld in dienst blijven; bijdragen aan de bedrijfscultuur en deze extra versterken; een uithangbord ambassadeur van je merk; zich vrij voelen om omdat ze zich gewaardeerd voelen.
Klinkt als een goed-nieuws-show. Het mooie is: dit is het ook. Gelijktijdig minimaliseer je de kans op een ‘bad-hire’.


Bad-hire

De juiste persoon aannemen. Het klinkt zo eenvoudig, maar vergis je niet. Ons recent onderzoek wijst uit dat 6,1% van de starters idealiter binnen 12 maanden weer van baan wisselt. De starter van nu blijft het liefst 2 tot 5 jaar bij een bedrijf werken. Momenteel ligt het percentage dat binnen een jaar weer weg is op 30%. Waar de 1 niet snel genoeg kan groeien, had de ander een verkeerd beeld van de heersende bedrijfscultuur. Een mismatch op verwachtingen. Van elkaar, de werkzaamheden of de sfeer onderling. Waardoor men binnen een aantal maanden alweer de deur definitief achter zich dichttrekt. We noemen dit een ‘bad-hire’.
Deze voel je dubbel. Als een bad-hire vertrekt, ben je namelijk terug bij af. Opnieuw werven, opnieuw gesprekken, opnieuw de juiste keuze maken. Maar nu echt. Los van de extra werkzaamheden komen er extra kosten bij kijken. Het (extern) uitzetten van de vacature, alle manuren die opgaan in de werving, je investering in het inwerktraject etc..



Hoe zit het bij jou?

Wat als je nu zelf eens terugkijkt. Naar de mensen die dit jaar bij jouw organisatie zijn gestart. Hoeveel daarvan zitten er nog? Zijn er een aantal alweer verdwenen? Een bad hire komt vaak voort uit een fout die verscholen zit in het wervingsproces. Een wervingsvraag die niet duidelijk geformuleerd is. Of het profiel is verkeerd geschetst.
Is het bad-hire percentage hoog? Dan is het tijd om het wervingsproces onder de loep te nemen. Laat je de bedrijfscultuur wel genoeg doorschemeren binnen je vacatures? Stel je de juiste vragen tijdens sollicitatiegesprekken en doe je navraag bij overige collega’s? Welke indruk heeft de receptioniste na een kort praatje en wie zijn ze tegengekomen bij het koffiezetapparaat? Alles bij elkaar geeft het je een mooi beeld van welke indruk een kandidaat achterlaat wanneer hij of zij niet onder druk staat.

Zelfs al ligt je percentage onder het benoemde gemiddelde van 30%, alles boven de 0% is teveel. Jammer ook. Toch? Ga terug naar de tekentafel en neem afscheid van onduidelijke en verkeerde verwachtingen. Komt een helpende hand op dit gebied als geroepen? We gaan graag met je in gesprek. Lees je graag eerst alles over de starter van nu? Download dan nu ons whitepaper.

Meer over hr en recruitment

oktober 4, 2023
blog afbeelding het moment om een collega aan te nemen

Wat is hét moment om die nieuwe collega aan te nemen?

Wat is hét moment om die nieuwe collega aan te nemen? Die vraag nu on the spot beantwoorden is geen ABC’tje. Dat de arbeidsmarkt, zeker in specifieke sectoren, nauw is, zal je […]
juli 4, 2023
Vacatures schrijven met chatGPT

Vacatures schrijven met behulp van AI

Ben je regelmatig (te)veel tijd kwijt aan het schrijven van een sterke vacaturetekst? Goed nieuws. Met behulp van AI is een vacature in een paar minuten geschreven. Hoe? Dat vertel ik je […]
juli 4, 2023
Hoe bereik je young professionals?

Hoe bereik je young professionals?

Lukt het niet met de werving van nieuwe collega’s? Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is een goede recruitmentstrategie belangrijk. Waar bestaat deze uit en hoe bereik je jong talent? In […]

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je wekelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom hr, recruitment, duurzame flexibiliteit, de arbeidsmarkt en personeel. We gaan je niet spammen. Beloofd.