Blog

‘Laat ze meebeslissen in de eigen werkzaamheden’

De wereld van private banking is een bijzondere. Een karakteristieke branche waarin je stevig in je schoenen moet staan. Hier weet Van Lanschot alles van. Bij deze vermogensbeheerder staat groei op de eerste plaats. Qua vermogen, maar ook op persoonlijk vlak. Dit vraagt om mensen die net zo graag in een ander, als in zichzelf investeren. Maar zie die maar eens te vinden. Voor de aanwas van nieuwe talenten rekenen ze al jaren op Work-on als partner.

Aan het woord: Martijn Boevink - Manager Client Services bij Van Lanschot.

Voor de totale leek, wat is het verschil tussen een ‘gewone’ en een Private Bank?

‘Zoals je zelf al zegt: er is zeker een verschil. In de basis zijn wij gespecialiseerd in het opbouwen en behoud van vermogen. Een bank die ook thuis is in de overige facetten van het bankwezen. Van kredieten en hypotheken tot advies op het gebied van beleggen. Al blijft die laatste wel onze core business. Gelukkig gaat het goed en merken we dat we hard groeien. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de standaard instap grens om bij ons te beleggen verhoogd is.’

Klinkt als een specifieke sector. Vraagt dit ook om een specifiek soort mensen?

‘Ja en nee. Ik ben zelf werkzaam als manager Client Services. Daarin richten we ons vooral op de reguliere bankzaken. Het bieden van ondersteuning bij onze online diensten, het aanvragen van een nieuwe bankpas. In de kern vraagt dit gewoon om vriendelijke collega’s. Liefst met enige bel ervaring. Wij staan voor persoonlijk contact waarbij het neerzetten van extra beleving een belangrijk onderdeel vormt. We zien veel banken andere keuzes maken en steeds meer focus leggen op zelfservice. Wij bieden dit zeker aan, maar zonder erop aan te sturen. Wij geven de klant zelf de keuze en passen ons aan. We bieden de mogelijkheid zaken zelf te regelen en wanneer er behoefte is aan persoonlijk contact kan dit via diverse kanalen. Dat vraagt om mensen met een groot empatisch vermogen die binnen 1 gesprek in staat zijn om een connectie te maken met iemand. Verder is het belangrijk dat iemand leergierig is en interesse heeft in de financiële wereld. Het blijft toch een eigen tak van sport en voor veel mensen onbekend terrein. Gelukkig weten we dankzij jullie veel van dit soort mensen te vinden.’

Ben je als manager ook betrokken bij het wervingsproces?

‘Ja. We komen uit een periode van hoog verloop. Hierin ben ik gaan sturen op verandering. Meer verloop staat gelijk aan minder kennis en dat is zonde. We willen mensen binnenboord houden. Zelf geloof ik in een tweetal zaken: geef ze de ruimte en laat ze meebeslissen in hun eigen werkzaamheden. Geef ze stemrecht waar je kan. Natuurlijk moet je soms zaken voor hen beslissen, maar hoe meer zeggenschap je geeft, des te groter de betrokkenheid. Zo vinden ze hun werk leuker, blijven ze langer en groeit de binding met het team.’

Voor de aanwas in het team bouwen jullie al 10 jaar op Work-on. Een lange periode..

‘Dat kun je wel zeggen. Ik denk dat dit alleen vol te houden is wanneer het van beide kanten goed bevalt. We hebben voor de werving eerder een vaste externe partner in huis gehad, maar dit hebben we de afgelopen periode afgebouwd. We hebben daardoor de balans met onze andere partners op dit moment beter gebalanceerd. Work-on is daar een goed voorbeeld van. Jullie bieden precies wat ik van een uitzendbureau verwacht: een nauwe band, korte lijntjes, altijd eerlijk kunnen zijn tegen elkaar en kandidaten met een passend profiel wanneer ik hierom vraag. Dit toont de betrokkenheid die we zelf ook beloven. Ik heb het idee dat we echt goed naar elkaar luisteren en elkaar altijd kunnen zeggen waar het op staat. Zo weten we precies wat we aan elkaar hebben en zijn we steeds beter op elkaar ingespeeld.’

Heb je hier een mooi voorbeeld van?

‘Dat heb ik. Soms is het even zoeken naar de juiste afstemming. Onze sollicitatieprocedure bestaat uit een aantal vaste elementen. Direct 1,5 uur gevuld met persoonlijke gesprekken en het meeluisteren bij verschillende telefoontjes. Dit overviel een aantal sollicitanten nogal. Hier heb ik vervolgens met jullie een goed gesprek over gehad. Open, eerlijk. Zoals het hoort. Sindsdien zijn kandidaten altijd goed voorbereid op wat ze te wachten staat. Dat niet alleen, ze zijn ook brutaal genoeg om zaken die ze opvallen aan te kaarten. Brutaal in de goede zin van het woord. Zo zie ik het graag.’

‘Laat ze meebeslissen in de eigen werkzaamheden’



De wereld van private banking is een bijzondere. Een karakteristieke branche waarin je stevig in je schoenen moet staan. Hier weet Van Lanschot alles van. Bij deze vermogensbeheerder staat groei op de eerste plaats. Qua vermogen, maar ook op persoonlijk vlak. Dit vraagt om mensen die net zo graag in een ander, als in zichzelf investeren. Maar zie die maar eens te vinden. Voor de aanwas van nieuwe talenten rekenen ze al jaren op Work-on als partner.

Aan het woord: Martijn Boevink - Manager Client Services bij Van Lanschot.

Voor de totale leek, wat is het verschil tussen een ‘gewone’ en een Private Bank?

‘Zoals je zelf al zegt: er is zeker een verschil. In de basis zijn wij gespecialiseerd in het opbouwen en behoud van vermogen. Een bank die ook thuis is in de overige facetten van het bankwezen. Van kredieten en hypotheken tot advies op het gebied van beleggen. Al blijft die laatste wel onze core business. Gelukkig gaat het goed en merken we dat we hard groeien. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de standaard instap grens om bij ons te beleggen verhoogd is.’

Klinkt als een specifieke sector. Vraagt dit ook om een specifiek soort mensen?

‘Ja en nee. Ik ben zelf werkzaam als manager Client Services. Daarin richten we ons vooral op de reguliere bankzaken. Het bieden van ondersteuning bij onze online diensten, het aanvragen van een nieuwe bankpas. In de kern vraagt dit gewoon om vriendelijke collega’s. Liefst met enige bel ervaring. Wij staan voor persoonlijk contact waarbij het neerzetten van extra beleving een belangrijk onderdeel vormt. We zien veel banken andere keuzes maken en steeds meer focus leggen op zelfservice. Wij bieden dit zeker aan, maar zonder erop aan te sturen. Wij geven de klant zelf de keuze en passen ons aan. We bieden de mogelijkheid zaken zelf te regelen en wanneer er behoefte is aan persoonlijk contact kan dit via diverse kanalen. Dat vraagt om mensen met een groot empatisch vermogen die binnen 1 gesprek in staat zijn om een connectie te maken met iemand. Verder is het belangrijk dat iemand leergierig is en interesse heeft in de financiële wereld. Het blijft toch een eigen tak van sport en voor veel mensen onbekend terrein. Gelukkig weten we dankzij jullie veel van dit soort mensen te vinden.’

Ben je als manager ook betrokken bij het wervingsproces?

‘Ja. We komen uit een periode van hoog verloop. Hierin ben ik gaan sturen op verandering. Meer verloop staat gelijk aan minder kennis en dat is zonde. We willen mensen binnenboord houden. Zelf geloof ik in een tweetal zaken: geef ze de ruimte en laat ze meebeslissen in hun eigen werkzaamheden. Geef ze stemrecht waar je kan. Natuurlijk moet je soms zaken voor hen beslissen, maar hoe meer zeggenschap je geeft, des te groter de betrokkenheid. Zo vinden ze hun werk leuker, blijven ze langer en groeit de binding met het team.’

Voor de aanwas in het team bouwen jullie al 10 jaar op Work-on. Een lange periode..

‘Dat kun je wel zeggen. Ik denk dat dit alleen vol te houden is wanneer het van beide kanten goed bevalt. We hebben voor de werving eerder een vaste externe partner in huis gehad, maar dit hebben we de afgelopen periode afgebouwd. We hebben daardoor de balans met onze andere partners op dit moment beter gebalanceerd. Work-on is daar een goed voorbeeld van. Jullie bieden precies wat ik van een uitzendbureau verwacht: een nauwe band, korte lijntjes, altijd eerlijk kunnen zijn tegen elkaar en kandidaten met een passend profiel wanneer ik hierom vraag. Dit toont de betrokkenheid die we zelf ook beloven. Ik heb het idee dat we echt goed naar elkaar luisteren en elkaar altijd kunnen zeggen waar het op staat. Zo weten we precies wat we aan elkaar hebben en zijn we steeds beter op elkaar ingespeeld.’

Heb je hier een mooi voorbeeld van?

‘Dat heb ik. Soms is het even zoeken naar de juiste afstemming. Onze sollicitatieprocedure bestaat uit een aantal vaste elementen. Direct 1,5 uur gevuld met persoonlijke gesprekken en het meeluisteren bij verschillende telefoontjes. Dit overviel een aantal sollicitanten nogal. Hier heb ik vervolgens met jullie een goed gesprek over gehad. Open, eerlijk. Zoals het hoort. Sindsdien zijn kandidaten altijd goed voorbereid op wat ze te wachten staat. Dat niet alleen, ze zijn ook brutaal genoeg om zaken die ze opvallen aan te kaarten. Brutaal in de goede zin van het woord. Zo zie ik het graag.’

De perfecte match


De juiste persoon op de juiste plek. De succesformule voor het realiseren van de blijvende match. We vertellen er graag over.


Meer over onze werkwijze

Weet wat er speelt


We hebben de meest relevante artikelen en inspirerende verhalen van onze partners verzameld in ons blog-overzicht.


Naar het blogoverzicht

Maak gebruik van onze kennis

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van hr en recruitment.