Blog

De juiste persoon voor PGB Pensioendiensten

‘Hoe zit het eigenlijk met mijn pensioen?’ Een vraag die veel Nederlanders hebben. Als uitvoeringsorganisatie van Pensioenfonds PGB wordt deze vraag nergens vaker gesteld dan aan PGB Pensioendiensten. Met name aan het begin van ieder kalenderjaar zorgt dit voor een piek in de werkzaamheden. Een piek die keer op keer zorgvuldig wordt opgevangen, regelmatig met extra personeel. PGB Pensioendiensten maakt bij deze piekmomenten graag gebruik van Work-on. Wel zo prettig wanneer je er op dit gebied niet alleen voor staat.

Aan het woord Fenja Koningstein, HR-adviseur bij PGB Pensioendiensten.

Het stuk recruitment. Volledig uit handen gegeven of zelf ook nog druk mee?

Dat laatste. We hebben eigenlijk altijd wel vacatures, de een wat makkelijker in te vullen dan de ander. En daarnaast hebben we regelmatig piekwerkzaamheden of werkzaamheden in projecten. We willen dan snel en flexibel externen in kunnen zetten om de bestaande teams te ondersteunen. Vacatures voor bijvoorbeeld pensioenspecialisten doen we zelf. Gaat het om korte opdrachten of een zeer specialistische functie, dan besteden we de werving uit. Bij de flexibele medewerkers draait het vooral om snelheid. De behoefte aan deze groep mensen kan ineens ontstaan. Dan maken wij graag gebruik van Work-on voor de invulling van deze vacatures.

Oke, vanwaar die snelheid?

Tijdens het jaar zijn er verschillende piekmomenten. Bijvoorbeeld bij het uitsturen van de jaarlijkse pensioenoverzichten (UPO’s), of de jaaropgaven. Dat betekent meer werk en een hogere werkdruk. Met name op de pensioenadministratie en onze klantenservice. Een deel van de piekmomenten zie je van te voren aankomen, maar een deel ook niet. Extra personeel is dan hard nodig en het liefst zo snel mogelijk. Gewoon om de drukte aan te kunnen. Denk, naast de tijdelijke ondersteuning tijdens piekmomenten, ook aan flexkrachten die worden ingezet voor specifieke projecten.

Pieken. Komen ze vaak voor?

Die extra telefoontjes krijgen we vooral aan het begin van het jaar. Dat komt omdat we dan de jaaropgaven versturen. Daar kunnen we ons dus ook goed op voorbereiden. Ook als de pensioenoverzichten de deur uit gaan, verwachten we meer telefoontjes. Maar soms is er ineens iets in het nieuws, waardoor onze deelnemers willen weten hoe het eigenlijk met hun eigen pensioen zit. Dan nemen ze contact met ons op. Die momenten kun je niet altijd voorspellen.

Oké en specifieke projecten. Wat kunnen we ons daarbij voorstellen?

Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een wetswijziging waardoor al onze deelnemers een brief moeten krijgen over wat er verandert in hun situatie. Dat soort brieven leiden vaak tot veel telefoontjes. Dan is het handig als er een team klaar staat om alle vragen die binnenkomen helder en direct te beantwoorden. Niet van het kastje naar de muur maar gelijk het juiste antwoord. Om dit volledig op te vangen zijn er soms extra mensen nodig in onze teams. Op dat moment telt: liever vandaag dan gisteren. Voordeel is dat we dit extra werk aan zien komen en er zo tijdig op inspelen.

Dat doen jullie onder andere via Work-on

Klopt. Ik werk hier sinds 2015, maar de samenwerking met Work-on gaat verder terug. We merken dat we met Work-on snel kunnen schakelen. Vandaag bellen, betekent morgen een cv op het bureau. Dat werkt. Precies de snelheid en flexibiliteit die we nodig hebben. Daarnaast werken we al zolang samen dat we op elkaar ingespeeld zijn. Sophie is heel lang onze contactpersoon geweest, tegenwoordig is dit Demi. We spreken elkaar regelmatig. Telefonisch, per mail of wanneer ze langskomt voor een evaluatie. Geen onnodig gedoe, gewoon lekker persoonlijk. Iets wat we zelf ook graag uitstralen.

Klinkt als een succesvolle samenwerking. Lukt het hier een voorbeeld bij te noemen?

Zeker! Als ik een schatting mag maken hebben we in de laatste 2 jaar minimaal 10 mensen via Work-on aan het werk gehad. Waarvan een aantal zijn gebleven. Ooit kwam iemand binnenlopen als uitzendkracht en is inmiddels als pensioenspecialist in vaste dienst. Eigenlijk het mooist denkbare voorbeeld. We moedigen dit ook aan. Wie als uitzendkracht al bij ons werkt, mag natuurlijk ook op vaste openstaande vacatures reageren. Op deze manier weten we bovendien direct wat voor vlees we in de kuip hebben. En andersom werkt het natuurlijk net zo.

Werken als pensioenspecialist. Klinkt pittig..

Dat is het ook zeker. Niet zomaar voor iedereen weggelegd. We zoeken voor deze functies dan ook altijd hbo’ers, liefst met Wft-diploma’s en/of pensioenopleiding, of bereid deze te halen. Ook letten we er op dat iemand goed kan samenwerken, verbinding kan maken met de ander en een proactieve houding heeft. De werkzaamheden zijn ook heel divers binnen de verschillende teams van onze pensioenadministratie. Binnen het team klantenservice kun je allerlei gesprekken verwachten. Van algemene vragen tot gesprekken met mensen die boos opbellen, omdat ze het oneens zijn met gestorte uitkeringen. Zo ben je eigenlijk pensioenspecialist en klantenservice-medewerker in één. Gelukkig zijn collega’s altijd bereid elkaar te helpen en kun je dus altijd terugvallen op je team.

Is dit iets wat je ook terugkrijgt vanuit medewerkers?

Zeker. Wat we vooral terugkrijgen van nieuwe medewerkers is dat ze de inwerkperiode als een warm bad ervaren. Iedereen is behulpzaam en de bereidheid om een ander wegwijs te maken is groot. Iets wat we graag zo houden. Bij zowel flexibele als vaste krachten. Dat kenmerkt ook de informele, familiaire cultuur binnen onze organisatie.

De juiste persoon voor PGB Pensioendiensten


‘Hoe zit het eigenlijk met mijn pensioen?’ Een vraag die veel Nederlanders hebben. Als uitvoeringsorganisatie van Pensioenfonds PGB wordt deze vraag nergens vaker gesteld dan aan PGB Pensioendiensten. Met name aan het begin van ieder kalenderjaar zorgt dit voor een piek in de werkzaamheden. Een piek die keer op keer zorgvuldig wordt opgevangen, regelmatig met extra personeel. PGB Pensioendiensten maakt bij deze piekmomenten graag gebruik van Work-on. Wel zo prettig wanneer je er op dit gebied niet alleen voor staat.

Aan het woord Fenja Koningstein, HR-adviseur bij PGB Pensioendiensten.

Het stuk recruitment. Volledig uit handen gegeven of zelf ook nog druk mee?

Dat laatste. We hebben eigenlijk altijd wel vacatures, de een wat makkelijker in te vullen dan de ander. En daarnaast hebben we regelmatig piekwerkzaamheden of werkzaamheden in projecten. We willen dan snel en flexibel externen in kunnen zetten om de bestaande teams te ondersteunen. Vacatures voor bijvoorbeeld pensioenspecialisten doen we zelf. Gaat het om korte opdrachten of een zeer specialistische functie, dan besteden we de werving uit. Bij de flexibele medewerkers draait het vooral om snelheid. De behoefte aan deze groep mensen kan ineens ontstaan. Dan maken wij graag gebruik van Work-on voor de invulling van deze vacatures.

Oke, vanwaar die snelheid?

Tijdens het jaar zijn er verschillende piekmomenten. Bijvoorbeeld bij het uitsturen van de jaarlijkse pensioenoverzichten (UPO’s), of de jaaropgaven. Dat betekent meer werk en een hogere werkdruk. Met name op de pensioenadministratie en onze Klantenservice. Een deel van de piekmomenten zie je van te voren aankomen, maar een deel ook niet. Extra personeel is dan hard nodig en het liefst zo snel mogelijk. Gewoon om de drukte aan te kunnen. Denk, naast de tijdelijke ondersteuning tijdens piekmomenten, ook aan flexkrachten die worden ingezet voor specifieke projecten.

Pieken. Komen ze vaak voor?

Die extra telefoontjes krijgen we vooral aan het begin van het jaar. Dat komt omdat we dan de jaaropgaven versturen. Daar kunnen we ons dus ook goed op voorbereiden. Ook als de pensioenoverzichten de deur uit gaan, verwachten we meer telefoontjes. Maar soms is er ineens iets in het nieuws, waardoor onze deelnemers willen weten hoe het eigenlijk met hun eigen pensioen zit. Dan nemen ze contact met ons. Die momenten kun je niet altijd voorspellen.

Oké en specifieke projecten. Wat kunnen we ons daarbij voorstellen?

Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een wetswijziging waardoor al onze deelnemers een brief moeten krijgen over wat er verandert in hun situatie. Dat soort brieven leiden vaak tot veel telefoontjes. Dan is het handig als er een team klaar staat om alle vragen die binnenkomen helder en direct te beantwoorden. Niet van het kastje naar de muur, maar gelijk het juiste antwoord. Om dit volledig op te vangen zijn er soms extra mensen nodig in onze teams. Op dat moment telt: liever vandaag dan gisteren. Voordeel is dat we dit extra werk aan zien komen en er zo tijdig op inspelen.

Dat doen jullie onder andere via Work-on

Klopt. Ik werk hier sinds 2015, maar de samenwerking met Work-on gaat verder terug. We merken dat we met Work-on snel kunnen schakelen. Vandaag bellen, betekent morgen een cv op het bureau. Dat werkt. Precies de snelheid en flexibiliteit die we nodig hebben. Daarnaast werken we al zolang samen dat we op elkaar ingespeeld zijn. Sophie is heel lang onze contactpersoon geweest, tegenwoordig is dit Demi. We spreken elkaar regelmatig. Telefonisch, per mail of wanneer ze langskomt voor een evaluatie. Geen onnodig gedoe, gewoon lekker persoonlijk. Iets wat we zelf ook graag uitstralen.

Klinkt als een succesvolle samenwerking. Lukt het hier een voorbeeld bij te noemen?

Zeker! Als ik een schatting mag maken hebben we in de laatste 2 jaar minimaal 10 mensen via Work-on aan het werk gehad. Waarvan een aantal zijn gebleven. Ooit kwam iemand binnenlopen als uitzendkracht en is inmiddels als pensioenspecialist in vaste dienst. Eigenlijk het mooist denkbare voorbeeld. We moedigen dit ook aan. Wie als uitzendkracht al bij ons werkt, mag natuurlijk op vaste openstaande vacatures reageren. Op deze manier weten we bovendien direct wat voor vlees we in de kuip hebben. En andersom werkt het natuurlijk net zo.

Werken als pensioenspecialist. Klinkt pittig..

Dat is het ook zeker. Niet zomaar voor iedereen weggelegd. We zoeken voor deze functies dan ook altijd hbo’ers, liefst met Wft-diploma’s en/of pensioenopleiding, of bereid deze te halen. Ook letten we er op dat iemand goed kan samenwerken, verbinding kan maken met de ander en een proactieve houding heeft. De werkzaamheden zijn ook heel divers binnen de verschillende teams van onze pensioenadministratie: Werkgeverszaken, Deelnemerszaken en Klantenservice. Op de afdeling klantenservice kun je allerlei gesprekken verwachten. Van algemene vragen tot gesprekken met mensen die boos opbellen, omdat ze het oneens zijn met gestorte uitkeringen. Zo ben je eigenlijk pensioenspecialist en klantenservice-medewerker in één. Gelukkig zijn collega’s altijd bereid elkaar te helpen en kun je dus altijd terugvallen op je team.

Is dit iets wat je ook terugkrijgt vanuit medewerkers?

Zeker. Wat we vooral terugkrijgen van nieuwe medewerkers is dat ze de inwerkperiode als een warm bad ervaren. Iedereen is behulpzaam en de bereidheid om een ander wegwijs te maken is groot. Iets wat we graag zo houden. Bij zowel flexibele als vaste krachten. Dat kenmerkt ook de informele, familiaire cultuur binnen onze organisatie.

Helpen doen we graag

Met welke vragen zit jij? Ben je op de hoogte van alle mogelijkheden? Wat ons betreft is het juist nu de tijd waarin een digitale kop koffie nooit kwaad kan. Laat ons je bellen. Met je meedenken. Als partner. Juist nu.