Blog

‘Met mijn feedback wordt direct wat gedaan’

Geen management, maar zelfsturende teams. Geen afdelingen, maar volledige multidisciplinaire rollen. Voor Smart Profile is het de normaalste zaak van de wereld. Het vraagt om discipline en verantwoordelijkheid. Van de mensen en de teams. Een manier van werken die bij je moet passen.

Daarom is de zelfsturende organisatie op zoek naar Smart Profile-types. Mensen die passen bij deze eigenzinnige werkwijze. Die willen groeien in de functie en het bedrijf. Maar waar vind je die types? Work-on helpt ze hierbij.

Aan het woord Hilde Wilborts, verantwoordelijk voor People bij Smart Profile.

Hilde, kun je mij uitleggen wat jullie bij Smart Profile precies doen?

‘Ha natuurlijk. Ik leg het altijd als volgt uit: bij Smart Profile helpen we mensen en organisaties om hun potentieel te realiseren. Dit doen we allereerst via zelfsturing voor onze medewerkers, want als die hun potentieel realiseren kunnen we dat ook voor onze klanten. Maar daarnaast ook door organisaties te helpen om hun marktpotentieel te realiseren door gebruik te maken van B2B markt data. Onze MarketBase, een Benelux database vol markt inzichten, is hierin de basis. Daarmee helpen we bedrijven aan leads, inzichten en strategisch advies. En voeren we onder meer e-mail en belcampagnes uit in naam van onze klanten. Allemaal om het potentieel te realiseren.’

Klinkt goed! Jullie manier van werken is sowieso bijzonder te noemen?

‘Klopt. We hebben geen hiërarchie en werken dus zonder management. Dit vraagt veel verantwoordelijkheid van onze medewerkers, maar die pakken ze ook. Samen kansen benutten en zo flinke stappen maken. Zo zijn er binnen onze organisatie de nodige voorbeelden te noemen van mensen die zich hebben ontwikkeld naar een hele andere functie/rol. We weten hoe belangrijk nieuwe medewerkers zijn om ons eigen potentieel te kunnen realiseren en zijn daarom continu op zoek naar nieuwe mensen. Commerciële mensen om ons te ondersteunen. En daar hebben we jullie voor ingeschakeld.’

Ja, wij helpen jullie bij de werving van commerciële profielen. Waar zijn jullie precies naar op zoek?

‘Ik heb geen bepaald type in mijn hoofd. Het gaat erom dat iemand bij onze organisatie past en de commerciële werkzaamheden leuk vindt. We denken niet per se in functies, maar in talenten en vaardigheden. Als je naast commercie ook interesse hebt in business analytics kunnen we gerust commerciële en analytische werkzaamheden combineren. Zo creëren we eigen takenpakketten. Nu zijn we natuurlijk wel specifiek op zoek naar mensen die onze dienstverlening kunnen ondersteunen. Dit gaat om bellen met potentiële klanten van onze klant. Inhoudelijk goede gesprekken voeren en de nodige informatie vergaren. We vinden het dus vooral belangrijk dat die commerciële rol je past.’

We werven deze mensen voortdurend. Ben je tevreden?

‘Zeker. Ik heb op dit moment voornamelijk contact met Ilse en Fenna. Beiden nemen proactief contact op en dat vind ik prettig, want ik heb in de samenwerking met uitzendbureaus ook anders meegemaakt. We werken in principe altijd op uitzendbasis en bieden kandidaten wanneer het goed bevalt een contract aan. Dat is nu al een paar keer gebeurd. Voor ons werkt het op deze manier dus goed.’

Proactief contact zeg je. Waar merk je dit aan?

‘Het snelle schakelen. Ik heb het gevoel dat we elkaar versterken. Ook doordat we altijd feedback kunnen geven wanneer een kandidaat wordt voorgesteld. Stel de kandidaat heeft minder werkervaring dan gevraagd. Of de achtergrond is anders dan we hadden verwacht, dan kunnen we dit eerlijk terugkoppelen. Ik merk dat dit goed wordt opgepakt en dat er ook echt wat met feedback wordt gedaan. Het volgende cv is altijd anders, daarin zie ik de samenwerking continu verbeteren.’

‘Met mijn feedback wordt direct wat gedaan’



Geen management, maar zelfsturende teams. Geen afdelingen, maar volledige multidisciplinaire rollen. Voor Smart Profile is het de normaalste zaak van de wereld. Het vraagt om discipline en verantwoordelijkheid. Van de mensen en de teams. Een manier van werken die bij je moet passen.

Daarom is de zelfsturende organisatie op zoek naar Smart Profile-types. Mensen die passen bij deze eigenzinnige werkwijze. Die willen groeien in de functie en het bedrijf. Maar waar vind je die types? Work-on helpt ze hierbij.

Aan het woord Hilde Wilborts, verantwoordelijk voor People bij Smart Profile.

Hilde, kun je mij uitleggen wat jullie bij Smart Profile precies doen?

‘Ha natuurlijk. Ik leg het altijd als volgt uit: bij Smart Profile helpen we mensen en organisaties om hun potentieel te realiseren. Dit doen we allereerst via zelfsturing voor onze medewerkers, want als die hun potentieel realiseren kunnen we dat ook voor onze klanten. Maar daarnaast ook door organisaties te helpen om hun marktpotentieel te realiseren door gebruik te maken van B2B markt data. Onze MarketBase, een Benelux database vol markt inzichten, is hierin de basis. Daarmee helpen we bedrijven aan leads, inzichten en strategisch advies. En voeren we onder meer e-mail en belcampagnes uit in naam van onze klanten. Allemaal om het potentieel te realiseren.’

Klinkt goed! Jullie manier van werken is sowieso bijzonder te noemen?

‘Klopt. We hebben geen hiërarchie en werken dus zonder management. Dit vraagt veel verantwoordelijkheid van onze medewerkers, maar die pakken ze ook. Samen kansen benutten en zo flinke stappen maken. Zo zijn er binnen onze organisatie de nodige voorbeelden te noemen van mensen die zich hebben ontwikkeld naar een hele andere functie/rol. We weten hoe belangrijk nieuwe medewerkers zijn om ons eigen potentieel te kunnen realiseren en zijn daarom continu op zoek naar nieuwe mensen. Commerciële mensen om ons te ondersteunen. En daar hebben we jullie voor ingeschakeld.’

Ja, wij helpen jullie bij de werving van commerciële profielen. Waar zijn jullie precies naar op zoek?

‘Ik heb geen bepaald type in mijn hoofd. Het gaat erom dat iemand bij onze organisatie past en de commerciële werkzaamheden leuk vindt. We denken niet per se in functies, maar in talenten en vaardigheden. Als je naast commercie ook interesse hebt in business analytics kunnen we gerust commerciële en analytische werkzaamheden combineren. Zo creëren we eigen takenpakketten. Nu zijn we natuurlijk wel specifiek op zoek naar mensen die onze dienstverlening kunnen ondersteunen. Dit gaat om bellen met potentiële klanten van onze klant. Inhoudelijk goede gesprekken voeren en de nodige informatie vergaren. We vinden het dus vooral belangrijk dat die commerciële rol je past.’

We werven deze mensen voortdurend. Ben je tevreden?

‘Zeker. Ik heb op dit moment voornamelijk contact met Ilse en Fenna. Beiden nemen proactief contact op en dat vind ik prettig, want ik heb in de samenwerking met uitzendbureaus ook anders meegemaakt. We werken in principe altijd op uitzendbasis en bieden kandidaten wanneer het goed bevalt een contract aan. Dat is nu al een paar keer gebeurd. Voor ons werkt het op deze manier dus goed.’

Proactief contact zeg je. Waar merk je dit aan?

‘Het snelle schakelen. Ik heb het gevoel dat we elkaar versterken. Ook doordat we altijd feedback kunnen geven wanneer een kandidaat wordt voorgesteld. Stel de kandidaat heeft minder werkervaring dan gevraagd. Of de achtergrond is anders dan we hadden verwacht, dan kunnen we dit eerlijk terugkoppelen. Ik merk dat dit goed wordt opgepakt en dat er ook echt wat met feedback wordt gedaan. Het volgende cv is altijd anders, daarin zie ik de samenwerking continu verbeteren.’

De perfecte match


De juiste persoon op de juiste plek. De succesformule voor het realiseren van de blijvende match. We vertellen er graag over.


Meer over onze werkwijze

Weet wat er speelt


We hebben de meest relevante artikelen en inspirerende verhalen van onze partners verzameld in ons blog-overzicht.


Naar het blogoverzicht

Maak gebruik van onze kennis

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van hr en recruitment.