Blog

Binnen een jaar een team coachen. Dat lijkt me mooi.

Een bizar hoge werkdruk, strakke deadlines en vele avonden pas laat thuis komen. Als vormgever en accountmanager bij verschillende reclamebureaus heeft Sebastian het allemaal meegemaakt. Ook bij het opbouwen van zijn eigen bedrijf in de fotografie was hij de hele dag in de weer. Na een gebrek aan toekomstperspectief als fotograaf gooide Sebastian het roer om. Inmiddels is hij werkzaam als klantenservice medewerker en blijft hij op zoek naar het totaalplaatje.

Van de reclame naar de klantenservice. Klinkt als een hele verandering?

Dat zeker. De werkdruk is er nog steeds, maar anders. In de reclamewereld moet je blijven knallen. Je hebt altijd te weinig tijd. Wat dat betreft lijkt het meer op een fabriek. Ik zat altijd erg in mijn comfortzone en heb me breed weten te ontwikkelen. Nu heb ik de kans dit op een andere manier te doen. Wat ik ook heel prettig vind is dat ik op tijd klaar ben en mijn werk niet langer mee naar huis neem. Na een introductie van 2 dagen op de campus mocht ik gelijk in de praktijk beginnen. Ga maar uitvoeren wat je geleerd hebt. Dat beviel goed. Stilzitten is er nog steeds niet bij. Bel ik zelf niet uit, dan gaat mijn telefoon vanzelf. Ook met e-mailen ben ik volop bezig. Zo is de werkdruk en hectiek er nog steeds, maar op een andere manier dan ik gewend ben.

Van de reclame naar de klantenservice. Klinkt als een hele verandering?

Dat zeker. De werkdruk is er nog steeds, maar anders. In de reclamewereld moet je blijven knallen. Je hebt altijd te weinig tijd. Wat dat betreft lijkt het meer op een fabriek. Ik zat altijd erg in mijn comfortzone en heb me breed weten te ontwikkelen. Nu heb ik de kans dit op een andere manier te doen. Wat ik ook heel prettig vind is dat ik op tijd klaar ben en mijn werk niet langer mee naar huis neem. Na een introductie van 2 dagen op de campus mocht ik gelijk in de praktijk beginnen. Ga maar uitvoeren wat je geleerd hebt. Dat beviel goed. Stilzitten is er nog steeds niet bij. Bel ik zelf niet uit, dan gaat mijn telefoon vanzelf. Ook met e-mailen ben ik volop bezig. Zo is de werkdruk en hectiek er nog steeds, maar op een andere manier dan ik gewend ben.

Hectisch, op welke manier?

Mensen bellen de hele dag door met de meest uiteenlopende vragen over meterstanden of termijnbedragen. Nu ik net nieuw ben weet ik niet direct het antwoord op iedere vraag. Gelukkig zijn er vraagbakens aanwezig om je vragen aan te stellen. Daarnaast maken ze gebruik van een soort intranet waar veel antwoorden op staan. Je spreekt de hele dag door met mensen en je zit er ook middenin. Op de afdeling zijn meerdere bedrijven samengevoegd waardoor er per dag wel zo’n 250 tot 300 man aan het werk is. We zitten bovendien in hartje Amsterdam. Lekker in het centrum. Om de week is er een leuke borrel. Er werken veel jongeren die nog in de eerste of tweede stap van hun carrière zitten. Ook die blijven graag nog even hangen. Altijd gezellig!

Is dit wat je vooraf verwacht had?

Om eerlijk te zijn wel. Ik was vooral op zoek naar een dynamische omgeving. Die heb ik gevonden. Vanuit Work-on ben ik goed voorgelicht over wat ik precies kon verwachten. Dit verwachtingsmanagement heeft zeker geholpen. Er heeft ook een gesprek bij m’n nieuwe werkgever zelf plaatsgevonden om alles daar aan te voelen. Van de gesprekken die ik dagelijks voer leer ik snel. Je moet goed samenvattend kunnen doorvragen. Je doet je best om iedere klant te helpen, maar soms moet je tegen iemand ‘nee’ zeggen. Niet altijd makkelijk. Duidelijkheid scheppen helpt. ‘Zo is het’. Het is de uitdaging om iedereen die je aan de lijn hebt, met een positief gevoel te laten ophangen. Als je twijfelt word je gewoon gepakt. Dat wil je voorkomen.


Klinkt alsof je je draai begint te vinden. Wat zijn je verdere ambities hier?

Laat me voorop stellen dat ik er echt pas net werk. Dus voor nu even stap voor stap. Maar het lijkt me zeker leuk om op termijn een team te mogen coachen. Misschien over een jaar.We zitten met een jong team. Zelf heb ik al wat meer levenservaring. Ik merk dat collega’s daardoor wel sneller iets van mij aannemen. Voor mijn gevoel zit ik zeker op mijn plek. Met mensen werken is mijn ding. Hier beteken je iets voor een ander. Ook qua uren krijg ik de mogelijkheid zeer flexibel te werken. 32 uur per week in de weekenden dat mijn dochter bij mij is, 40 uur in de overige weken. Dit is allemaal geen probleem.

Welke rol heeft Work-on gespeeld in dit verhaal?

Bij Work-on voelde ik mij al snel serieus genomen. Ik werd goed geholpen. Voornamelijk door Niels, mijn contactpersoon. Via een vriend had ik eerder al goede verhalen gehoord. Het gaat bij Work-on echt van mens tot mens. Chapeau daarvoor. Vroeger heb ik via verschillende andere uitzendbureaus gewerkt. Dan moest ik vaak zelf achter dingen aan. Ook hoorde ik op die plekken vaak dat ik overgekwalificeerd was voor een functie. Dat ik het niet leuk ging vinden. Je hebt iemand nodig die naar de mens kijkt en waar je als mens bij past. Gelukkig heeft dat voor mij uiteindelijk goed uitgepakt.

Nog contact gehad met Work-on?

In mijn eerste week is Work-on op locatie langs geweest om nog het nodige uit te leggen. Wekelijks is er een extra contactmoment om de gewerkte uren door te geven in een overzicht. Verder is er nog geen contact geweest. Ik ben natuurlijk ook pas net begonnen. Maar ben je goed voor mij, dan ben ik goed voor jou.

Talentcoaching


Dat wat we voor Sebastian doen, noemen we talentcoaching. We vertellen je er graag over.


Meer over talentcoaching

Meer van dit


Dat kan natuurlijk ook! We hebben onze leukste en meest inspirerende verhalen verzameld in ons blog-overzicht.


Naar het blogoverzicht