In 2024 zagen we een toename van technologische innovaties die het werk van recruiters sneller en eenvoudiger maken. Wat kun je verwachten in 2025? Hieronder vind je 4 recruitment trends voor 2025 op een rij.
- Technologische innovaties maken van kwaliteit de prioriteit
- Diversiteit en inclusie: geen optie maar de standaard in recruitment
- Meer flexibiliteit vanuit jou als werkgever gevraagd
- Aantrekkelijke werkomgeving: een kans of een dealbreaker
1. Technologische innovaties maken van kwaliteit de prioriteit
De opkomst van nieuwe technologieën zorgt dat het werk van recruiters steeds sneller en makkelijker wordt. Denk aan:
- Inzet van chatbots (Conversational AI): Met behulp van slimme chatbots en virtuele assistenten kunnen de eerste contactmomenten met sollicitanten deels of volledig uit handen worden genomen. Je kan het zien als een digitale assistent die 24/7 beschikbaar is om vragen te beantwoorden, kandidaten door de sollicitatieprocedure te begeleiden en zelfs de eerste screening te doen. Het resultaat? Recruiters houden meer ruimte over om het gesprek te voeren met kwalitatieve kandidaten.
- Automatisering van administratie: Denk aan AI-tools die gesprekken opnemen, samenvatten en verwerken. Hierdoor wordt kostbare tijd bespaard die anders verloren gaat aan het bijhouden van notities of systemen.
- Cv-scanners met intelligentie: Software die cv’s scant op relevante vaardigheden en ervaring haalt het eerste selectiewerk uit handen, zodat je je direct kunt richten op de beste kandidaten.
Door repetitieve taken te automatiseren, kun jij de focus leggen op waar het écht om draait: het opbouwen van waardevolle relaties en het leveren van een uitstekende kandidatenervaring. Het resultaat? Een recruitmentproces dat dus niet alleen sneller en efficiënter, maar ook persoonlijker is.
2. Diversiteit en inclusie: geen optie meer, maar de standaard in recruitment
Diversiteit en inclusie zijn in 2025 de norm wanneer je gaat werven. Jobboards en social media platformen hebben hun beleid al aangepast en verwacht wordt dat er komend jaar nog een stap extra volgt. Wat merk je hiervan bij recruitment in 2025?
- Bij het plaatsen van een advertentie met een vacature kun je op de meeste platformen geen voorwaarden meer selecteren voor ‘wie’ jouw advertentie en vacature te zien krijgen.
- Platformen, zoals Indeed, voeren een strenger beleid op inclusieve vacatureteksten. Om bijvoorbeeld leeftijdsdiscriminiatie te voorkomen, mag je in de tekst wel aangeven wat iemand nodig heeft (werkervaring of opleidingsniveau) om succesvol te kunnen zijn in deze rol, maar mag je niet benoemen dat het gaat om een vacature voor “senior professional”.
Om succesvol te werven, moet je een inclusieve wervingsstrategie voeren. Wil je – binnen de kaders van wat redelijk is – toch een bepaalde doelgroep voor jouw vacature aanspreken? Dan moet je daar creatief mee omgaan door bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden volledig af te stemmen op de behoefte van jouw doelgroep. Of op specifieke kanalen te adverteren waarvan je weet dat jouw doelgroep daar sterk aanwezig is.
3. Meer flexibiliteit vanuit jou als werkgever gevraagd
Hoewel de spanning op de arbeidsmarkt in het derde kwartaal van 2024 iets daalde, spreken we nog steeds van een krappe arbeidsmarkt. De vooruitzichten voor volgend jaar zijn nog niet per se beter. Als werkgever moet je dus rekening houden met een aanhoudende vraag naar personeel.
Om succesvol te blijven werven moet je als werkgever flexibel zijn in je eisen. Een kandidaat die 80% van de skills bezit, kan met de juiste training net zo waardevol zijn als iemand die aan alle criteria voldoet.
4. Aantrekkelijke werkomgeving: een kans of een dealbreaker
In een arbeidsmarkt waar kandidaten het voor het kiezen hebben, draait alles om het bieden van een aantrekkelijke werkomgeving. Dit geldt niet alleen voor de inhoud van de baan, maar ook voor het wervingsproces zelf.
- Employer branding als wapen: Kandidaten willen niet alleen weten wat ze gaan verdienen, maar ook waarom jouw organisatie een goede plek is om te werken. Voor nu en in de toekomst. Werk daarom actief aan een sterk employer brand en laat zien wat jouw bedrijf uniek maakt. Denk aan het bieden van flexibiliteit, een goede balans tussen werk en privé en concrete groeimogelijkheden.
- Snelheid en kandidatenervaring: Een prettige en efficiënte wervingsprocedure is cruciaal. Kandidaten verwachten snelle communicatie, directe antwoorden (bijvoorbeeld via AI-tools) en respectvolle interacties. Vertraging of onduidelijkheid? Dan zijn ze zo afgehaakt.
Organisaties die creativiteit tonen en prioriteit geven aan een positieve en transparante kandidatenervaring ‘winnen’ het in deze markt van de concurrent.
Vooruitblik: recruitment in 2025
De combinatie van technologische innovatie, inclusieve werving, een krappe arbeidsmarkt en de focus op de werkomgeving dwingt recruiters en hr professionals om flexibeler en slimmer te werven. Vind je het waardevol om met ons te sparren over de recruitment trends van 2025? Neem gerust contact op.