In de wereld van recruitment is de afgelopen jaren veel veranderd. Waar het vinden van talent vroeger een kwestie was van een vacature plaatsen en wachten op reacties, is dat vandaag de dag al lang niet meer voldoende. Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn bedrijven steeds creatiever geworden in het aantrekken van het juiste talent. Hierdoor vervagen de grenzen tussen marketing en recruitment steeds verder. Is er nog wel verschil tussen de twee? En hoe kun jij als werkgever het beste omgaan met recruitment marketing? In deze blog nemen we je mee.
Recruitment is marketing

Geen verschil meer tussen recruitment en marketing
We zien dagelijks dat er eigenlijk geen verschil meer is tussen recruitment en marketing. Recruitment marketing is essentieel geworden om talent aan te trekken en te voorkomen dat zij voor een van jouw concurrenten kiezen. Het gaat erom dat je jouw bedrijf neerzet als een aantrekkelijke werkgever, niet alleen voor actieve werkzoekenden, maar ook voor diegenen die nog niet direct op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.
Dit proces begint bij employer branding. Je wilt dat jouw organisatie in de markt bekendstaat als een plek waar mensen graag willen werken. Dit betekent dat je niet alleen focust op het invullen van openstaande functies, maar ook op het bouwen van een sterk merk dat kandidaten aanspreekt, inspireert en motiveert om voor jou als werkgever te kiezen. Door dit merk consequent en aantrekkelijk uit te dragen, trek je een groter publiek aan en vergroot je de kans op het aantrekken van topkandidaten.
Het nieuwe denken
Hoewel de termen misschien nieuw lijken is recruitment marketing in de kern hetzelfde als traditionele marketing. Je hebt een doel en zet de juiste middelen in om dit doel te bereiken. Vroeger spraken we van de marketingmix; nu gaat het om de recruitmentmix. Denk hierbij aan het gebruik van social media, gerichte advertenties, contentmarketing, en SEO-optimalisatie om jouw vacatures onder de aandacht te brengen.
Onze ervaring heeft geleerd dat je recruitment marketing het beste overkoepelend kan aanpakken. Het levert onvoldoende op om per vacature een afzonderlijke campagne op te zetten. Door je strategie te richten op het grotere geheel, versterk je het employer brand structureel en creëer je een constante stroom van geïnteresseerde kandidaten. Waardoor je sneller en effectiever kunt reageren wanneer er wel een vacature ontstaat.
Aan de slag met recruitment marketing
Recruitment marketing is de toekomst is van talentwerving. In een krappe arbeidsmarkt is het niet langer voldoende om passief te wachten op sollicitanten; je moet actief jouw merk en vacatures in de markt zetten. Recruitment is marketing en met de juiste strategie zorg je ervoor dat jouw bedrijf niet alleen gezien wordt, maar ook aantrekkelijk is voor de meest gekwalificeerde kandidaten.
Heb je behoefte aan hulp en advies bij het verbeteren van jouw recruitmentmix?
We hebben een blog geschreven over het verbeteren van de recruitmentmix, waarin je meer te weten kan komen. Heb je behoefte aan persoonlijk advies? We komen graag met je in contact. Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je binnen 24 uur.
Behoefte aan advies? We denken graag met je mee
"*" geeft vereiste velden aan
