Scoor jouw droombaan via social media

Solliciteren 21 januari 2025

Reels delen met je bestie op Instagram, mindless scrollen op TikTok of jezelf door LinkedIn-clichés heen werken: voor je het doorhebt, ben je er dagelijks veel tijd aan kwijt. Maar wist je dat je via deze platforms ook heel goed een nieuwe baan kunt scoren? Steeds meer organisaties zetten de socials in om hun vacatures extra in de aandacht te zetten. Hoe solliciteren via sociale media precies werkt? Ik leg het je graag stap voor stap uit.

Waarom social media de plek is om te solliciteren 

De tijd dat social media enkel draaide om bekende influencers is voorbij. In 2025 zetten organisaties de verschillende kanalen volop in om o.a. actuele vacatures te delen en zo potentiële nieuwe medewerkers enthousiast te maken voor het zetten van een eerste of volgende stap in hun carrière. Wat jou zegt dat een route naar die volgende baan niet langer standaard langs 1 of meerdere grote vacaturebanken hoeft te lopen. Wat als je namelijk gewoon kan solliciteren via social media?

4 manieren om social media slim te gebruiken voor je zoektocht 

Voor je aan je zoektocht start, eerst nog even een kwartet aan tips die je gaan helpen om van ‘een baan zoeken’ naar ‘die baan vinden’ te gaan. Hier komen ze: 

Vacatureposts spotten 

Veel organisaties plaatsen hun vacatures direct op Instagram of LinkedIn. Wat jou de kans geeft om via diezelfde kanalen direct te reageren. Het versturen van een DM voor extra informatie of via-via op de interne werken-bij-pagina belanden. Het hoort er in deze tijd helemaal bij. Bovendien haal je uit eerder geplaatste social posts of op een werken-bij-pagina al snel veel extra informatie. Mogelijk ook een antwoord op de vraag: zie jij jezelf daar werken?  

Netwerken als een pro 

Ook organisaties gaan op de socials goed op interactie. Bekende voorbeelden zijn Bol.com en Albert Heijn. Dit zorgt ervoor dat het leggen van contact steeds laagdrempeliger wordt. Ook voor jou als potentiële nieuwe collega. Stel jij een vraag in de comments, is de kans groot dat je een open, eerlijk en behulpzaam antwoord terugkrijgt. Zeker wanneer jij je interesse kenbaar maakt, is de kans groot dat een recruiter van die organisatie je snel weet te vinden. Een kort berichtje of reageren op een post doet daarin vaak al wonderen. 

Persoonlijke branding 

Waar veel organisaties hun socials extra benutten voor employer branding, ligt er voor jou een mooie kans om aan personal branding te doen. Deel updates over jouw vakgebied of schrijf posts waarin jouw passie naar voren komt. Dit maakt je online beter vindbaar en zorgt ervoor dat je sneller wordt gezien als professional of zelfs expert, vooral op LinkedIn. 

Vacature-advertenties checken 

TikTok, Instagram en Facebook staan vol met vacature-advertenties. Met een klik op de knop kun je direct solliciteren via een formulier op het platform zelf. Wel zo efficiënt. 

Waar moet je zijn? De belangrijkste platforms 

Elk platform heeft z’n eigen kracht: 

LinkedIn 

Van de verschillende platforms is LinkedIn de meest zakelijke. Wil je opvallen, zorg dan dat je profiel up-to-date is en sla actief aan het netwerken. Sluit je bijvoorbeeld aan bij vacaturegroepen, of als je net klaar bent met je studie bij een alumnigroep. Hier delen recruiters uit de omgeving vaak toffe vacatures die aansluiten bij jouw vakgebied. 

Instagram 

Als je benieuwd bent naar de sfeer en cultuur van een bedrijf, is Instagram eerder the place to be. Bedrijven laten hier vaak kiekjes achter de schermen zien, delen informele foto’s van bedrijfsuitjes of maken met hun medewerkers toffe content. Hiermee krijg je vaak al snel een indruk van de sfeer op de werkvloer.  

TikTok 

De laatste jaren is TikTok enorm gegroeid. Steeds meer organisaties zetten dit platform in om een sneak peek te geven van het reilen en zeilen op de werkvloer. Een veel bekeken categorie is de DITL’s, oftewel Day in the Life-video’s. Hiermee krijg je meteen een goede indruk van hoe een dag op kantoor eruitziet. Wie worden je collega’s, hoe is de sfeer, wat straalt de algehele setting uit? Ook wordt er via TikTok steeds meer geadverteerd met vacatures. Dikke tip dus om de volgende keer niet blind je ads te skippen. 

Facebook 

Nu hoor ik je denken: who cares about Facebook? Buiten de boomers dan. Toch schuilt er in Facebook, net als in LinkedIn, een groot voordeel, namelijk groepen. Verschillende communities waarbij het gemakkelijk aansluiten is. Enkel en alleen even de juiste regio en het gewenste vakgebied selecteren. Gelukt? Dan komen de baankansen vanzelf in je tijdlijn voorbij. En voor je het weet, kan jij zeggen dat je die nieuwe baan via Facebook hebt opgeduikeld. Boomer 😉 

Extra opvallen? Deze tips helpen je verder 

Je baankansen via social media extra vergroten? Dan raad ik je aan om de volgende tips niet te negeren: 

  • Houd je profiel clean: een nette profielfoto en een duidelijke bio zijn musts. Vermeld hierin ook je locatie, zodat recruiters direct weten of je in de buurt woont. 
  • Reageer snel: vacatures zijn soms maar kort zichtbaar, dus wees er op tijd bij. 
  • Zet jezelf in de spotlight: vooral op LinkedIn kun je posten over recente prestaties of projecten waar je trots op bent. Wees niet bang om jezelf een schouderklopje te geven.  

Laat het algoritme voor je werken 

Hoe meer je vacatures zoekt of liket, hoe meer relevante vacatures je voorbij ziet komen. Volg altijd de organisaties die je interessant vindt, en heb interactie met hun content. Zo zit je standaard op de eerste rij wanneer er iets interessants voorbijkomt. Ook ontvang je betere aanbevelingen die toegespitst zijn op je eigen voorkeuren. Zo wordt solliciteren via social media een fluitje van een cent.

Klaar voor actie? 

Zo zie je dat sociale media je op verschillende manieren dichter bij die volgende baan kan krijgen. Of je nu solliciteert via een DM, een netwerk opbouwt of je personal brand inzet: de kansen liggen voor het oprapen. Probeer het zelf eens! Heb je nog vragen of loop je vast in je zoektocht naar die nieuwe baan? Ook wij ontvangen graag je berichtje. Samen zorgen we dat jij die droombaan scoort. 

Mogen wij jou helpen?

"*" geeft vereiste velden aan

Blog Carrière Personal branding Solliciteren
Iris Veldhuizen

Iris Veldhuizen

Recruitment marketeer