Vastlopers op je werk: hoe ga je ermee om?

Ontwikkeling 5 april 2024

Situatieschets: jij wisselt deze zomer je status van student in voor die van starter en gaat vol enthousiasme van start in een echte grote-mensen-baan. Je eerste dagen lopen gesmeerd, je voelt je welkom vanaf dag 1 en begint zelfs de meeste namen te onthouden. En dat laatste is echt makkelijker gezegd dan gedaan wanneer jij er in 1 klap 50 of meer nieuwe collega’s bij krijgt. Hoe lekker je start ook is, er komt een moment waarop je vastlopers op je werk tegenkomt. Hoe ga je hier zo goed mee mogelijk mee om en op welke manier voorkom je ze zelfs in het vervolg? Dat ga je lezen wanneer je deze blog tot aan de laatste letter meepakt. Beloofd.

Wat verstaan we onder vastlopers op je werk?

Kort gezegd zijn vastlopers op je werk dingen die jou in je werk belemmeren om te kunnen doen wat je moet doen. Hier op de werkvloer omschrijven we ze ook vaak als stucks. Bijvoorbeeld omdat er last-minute een andere taak voorrang heeft gekregen of het je aan informatie ontbreekt en je niet weet waar je deze moet zoeken. Het ding met vastlopers is als volgt: ze overkomen iedereen. En al helemaal wanneer je nieuw bent bij een werkgever. Ja, ook wanneer het om je 2e, 3e of 16e baan gaat. Geen schaamte daar dus. Wel wil je er zo goed mogelijk mee omgaan. Juist om ze in het vervolg zoveel mogelijk voor te blijven. In dit kader ga ik je nu de 3 tips meegeven die mij hierin het meeste hebben geholpen.

3 praktische tips om vastlopers op je werk te voorkomen

1. Stel die vragen

Vragen stellen is zo normaal als het poetsen van je tanden voor je gaat slapen. Helemaal wanneer je nieuw bent binnen een functie of organisatie. Precies niemand rekent erop dat je alles al weet en door vragen te stellen laat je juist je leergierigheid zien. Mogelijk heb je al snel het gevoel dat je dingen het liefst zelf uitzoekt, maar niemand verwacht dit van je. Sterker nog: je gaat pas opvallen wanneer je geen vragen stelt Dus: liever 5 vragen teveel dan 1 vraag te weinig.

2. Overleg en communiceer met je collega’s over je vastloper(s)

Zelf last hebben van een vastloper is vervelend. Collega’s de negatieve gevolgen laten voelen van jouw vastloper nog vervelender. In je eerste baan krijg je waarschijnlijk te maken met deadlines en collega’s die afhankelijk zijn van jouw werk of input. Haal je een gestelde tijdslimiet niet, wil je hier op tijd over communiceren. Want ja, communication is key. “Is het erg wanneer ik … volgende week aanlever?” of “Ik red het niet om X en X allebei voor het einde van deze week aan te leveren. Welke heeft hierin voorrang?” Door je vastlopers in een vroeg stadium te benoemen verschaf je jezelf de ruimte en de kans om in overleg met je team een nieuwe volgorde van prioriteiten te creëren. Mogelijk zijn niet alle deadlines even strak als in eerste instantie gecommuniceerd is.

3. Plan je to-do’s ruim in

Vastlopers zijn nooit wenselijk, maar vroeg of laat zijn ze er vanzelf. Om ervoor te zorgen dat ze direct je totale planning in de soep laten lopen is het slim om juist rekening te houden met enige vertraging. Blijkt het niet nodig? Winst! Heb je wel last van een stuck, is er dus ook niet direct reden voor paniek en juist dan is het einde van tip 3: zie tip 2 😉

Lees- en kijktips

Mogen wij jou helpen?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Blog Ontwikkeling Werkvloer

Sophie Kleintjes

Talentcoach