Bouwen aan je employer brand. Hoe doe je dat? Hoe krijg je mensen zo ver dat zij zich aangetrokken voelen tot je organisatie? Belangrijker nog: hoe kun jij mensen aan je binden via employer branding? Jou aanbevelen bij een ieder die het horen wilt? In deze blog neem ik je mee in het bouwen van een succesvol employer brand.
Mensen aan je binden via employer branding

Begin bij je eigen medewerkers
Employer branding draait om het ontwikkelen en behouden van een voorkeurspositie bij (potentiële) collega’s. Door goed werkgeverschap te tonen laat je jouw werkgeversimago voor je werken. Wil je mensen binden via employer branding? Dan vormen gelukkig medewerkers de basis.
Stap 1 | Onderzoek: meten medewerkerstevredenheid
Weet jij hoe jouw medewerkers naar jou kijken als werkgever? Meten is weten. Start direct een onderzoek om te zien hoe het personeel jouw werkgeverschap ervaart. Hoe? Vraag je medewerkers wat ze vinden of stel een anonieme enquête op.
Stap 2 | Resultaten: wat vindt jouw personeel belangrijk?
Waar hechten zij waarde aan als het gaat om het geluk in een baan, functie, bedrijf en team?
Stap 3 | Resultaten: wat zijn jouw plus- en minpunten?
Hoe scoor jij als werkgever op de punten die jouw medewerkers belangrijk vinden? Wat doe jij uitzonderlijk goed en waar ziet het personeel ruimte voor verbetering?
Stap 4 | In de praktijk brengen: verhogen werkgeluk
Tel de resultaten bij elkaar op. Wat ga jij als werkgever – op korte en lange termijn – doen om het werkgeluk van je personeel te verhogen?
De effecten van employer branding worden pas zichtbaar als er intern draagvlak is gecreëerd. Blijf de medewerkerstevredenheid structureel meten om te zien wat er verandert.
Draag je waarde uit
Door je zichtbaar bezig te houden met employer branding gaat jouw werkgeversimago intern leven. Medewerkers gaan bewust nadenken over wat ze van jou als werkgever vinden en voelen vanzelf meer ruimte om zich uit te spreken. Dat is voor jou heel gunstig. Want wie is er beter in het binden van mensen via employer branding, dan je eigen personeel?
Nu nog extern. Dit brengt ons direct bij de volgende vraag. Wat wil jij naar buiten toe uitdragen? Hoe wil jij je organisatie positioneren? Hoe geef je mensen het gevoel: ‘hier wil ik bij horen’?
Het antwoord hoef je niet direct paraat te hebben, maar vormt wel de basis van jouw Employer Value Proposition. Simpel gezegd: de waarde en kenmerken die jij als werkgever biedt. Heb jij je Employer Value Proposition al geformuleerd? Lees onder het grijze blok verder. Zo niet, dan neem ik je nu mee in het opstellen van jouw Employer Value Proposition.
Opstellen van je Employer Value Proposition
Check | Waarom is het (volgens jouw medewerkers..) fantastisch om bij jou te werken?
Check | Wat onderscheidt jou als werkgever van andere werkgevers/organisaties?
Check | Wie is jouw wervingsdoelgroep?
Maak een overzicht van je antwoorden en formuleer je propositie. Stel je flexibel op en ben bereid om je proposition te veranderen wanneer de wens van je (nieuwe) collega’s te veranderen.
Zodra je Employer Value Proposition rond is kun je starten. Maak hiervoor ook zeker gebruik van de marketingkanalen die jouw organisatie nu al inzet voor het promoten van product-/dienstverlening of vacatures. Ik geef 4 tips om je te helpen bij het communiceren van je employer brand.
1. Ben aanwezig op de plekken waar de wervingsdoelgroep is
Simpel, maar oh zo belangrijk: Communiceer op de kanalen waar jouw wervingsdoelgroep de boodschap kan zien. Alleen zo bereik je de juiste personen.
2. Durf dezelfde taal te spreken als je wervingsdoelgroep
Praat op dezelfde toon tegen de wervingsdoelgroep als dat je doet tegen je collega’s. Informeel zijn is niet eng. Het spreekt de doelgroep alleen maar aan.
3. Spreek altijd in dezelfde taal in alle communicatie
Wees consistent in alle communicatie, zowel online als offline. Dit zorgt voor herkenbaarheid en creëert een gevoel van vertrouwen.
4. Wees eerlijk – laat zien wat er écht gebeurt
Geef af en toe een sneak peak van wat er binnen jouw organisatie gebeurt, maar overdrijf dit niet. De doelgroep prikt zo door een te positief geschetst beeld heen.
Meet de resultaten tussentijds en verwacht niet te snel succes. Blijf luisteren naar je medewerkers, want zij zijn en blijven de succesfactor van je employer brand. Nog even een stapje terug? We hebben nog een blog geschreven waarin we uitleggen wat employer branding is. Liever zien hoe anderen dit doen? Bekijk dan zeker ook even deze blog met best practices uit de markt.
Meer weten over succesvol werven?
We hebben alle blogs en artikelen over dit onderwerp verzameld in ons blogoverzicht.
Vragen over recruitment of employer branding? Laat het gerust weten
"*" geeft vereiste velden aan
