Hoe weet ik dat ik de juiste persoon aanneem?

Werkgever 17 april 2024

Misschien wel de lastigste beslissing die je als leidinggevende moet maken: het aannemen van de juiste persoon. Je kiest iemand die jouw plannen uitvoert, met wie je dagelijks gaat samenwerken en naar wie jij wilt luisteren. Maar hoe weet je dat je de juiste keuze maakt? Hoe weet ik dat ik de juiste persoon aanneem? Zijn er ‘best practices’?

Van een aantal toppers weet ik gewoon dat ik de juiste persoon aanneem

Ja, zo eerlijk is het. In mijn ervaring, die verspreid is over tien jaar en zeker 100 keer ‘gefeliciteerd, je hebt de baan’, overkomt dit je gewoon. Je hebt een cv gezien, telefonisch kort kennisgemaakt en tijdens de persoonlijke kennismaking weet je het: deze persoon is volledig betrouwbaar, hier wil ik mee werken. Maar hoe ik weet dat ik de juiste persoon aanneem? Mijn instinct speelt hierin een grote rol, maar dat is niet alles.

Kan je dan nog de mist in?

Jazeker! Heb je een onvolledige vacature gedeeld en ben je in de telefonische kennismaking niet kritisch geweest? Dan ontdek je tijdens het gesprek dat je misschien de perfecte collega hebt gesproken, maar voor een functie die je niet hebt. Dit soort missers overkomt me steeds minder, omdat ik meer aandacht besteed aan de voorkant: het functieprofiel, de vacature, de screening en selectie. Zo verhoog ik de kans dat ik de juiste persoon aanneem.

Wat als dat gevoel niet zo sterk is en ik niet weet of ik de juiste persoon aanneem?

Veel van de mensen met wie ik dagelijks met veel plezier werk, gaven me die bevestiging pas nadat ze begonnen. Dat ze echt de juiste persoon zijn, komt soms pas na verloop van tijd, wanneer ze zich helemaal in hun rol hebben gevonden. Maar hoe weet ik of je de juiste persoon aanneem? In mijn ervaring is er één gemeenschappelijke factor: deze mensen waren zelf scherp op waar zij vonden dat ze passen. Ze wilden van mij weten hoe ik de cultuur zie en hebben me getoetst op waarden. Hierdoor werd het een gesprek waarin we elkaar echt konden leren kennen.

Dus: mensen die zichzelf goed kennen passen beter bij het bedrijf?

Nee, niet per se. Maar ik merk dat als iemand inhoudelijk aan de functie-eisen voldoet en daarnaast vragen stelt over ambities, motivatie en werkgeluk, dat dit vaak de sleutel is tot succes. Hoe weet ik dat ik de juiste persoon aanneem? Door aandacht te geven aan deze onderwerpen in het gesprek.

Check: is het informeel en direct?

Ja, het werkt voor mij als een gesprekspartner mij als persoon ziet en niet alleen als de werkgever. Vragen zoals: “Hoe werkt dit voor jou? Waarom werk jij hier nog steeds met plezier?” geven mij een goed gevoel over de klik.

Check: is het integer en geen ‘mooi-weer-show’?

Ik heb geleerd dat een gesprek waarin alleen de must-haves worden besproken en de kandidaat simpelweg instemt, vaak niet leidt tot een goede match. Een open en eerlijk gesprek is cruciaal. Hoe weet je dan dat je de juiste persoon aanneemt? Let op de diepgang en wederkerigheid in het gesprek.

Uncheck: een kandidaat spreekt alleen over zichzelf en vraagt niet naar bedrijf of cultuur

Dit is voor mij een rode vlag. Hoe weet je of iemand de juiste persoon is? Als een kandidaat geen interesse toont in de bedrijfscultuur of hoe het er echt aan toegaat, dan is dat een indicatie dat hij of zij misschien niet past.

Mijn conclusie: hard in selectie en kiezen voor de klik met het team en de bedrijfscultuur

Voer gesprekken met een beperkt aantal kandidaten die aan de minimale eisen voldoen, en focus vooral op de persoonlijke klik en culturele match. Is dat gelukt? Dan is de kans groot dat je de juiste persoon hebt aangenomen.

Meer weten over hoe je de juiste persoon aanneemt?

We hebben alle blogs en artikelen over dit onderwerp verzameld in ons blogoverzicht.

Behoefte aan advies? We denken graag met je mee

"*" geeft vereiste velden aan

Blog HR Personeel werven
Profielfoto Lieke. Vestigingsmanager Utrecht bij Work-on.

Lieke Bronkhorst

Talentcoach