Van violiste naar klantadviseur: Het succesverhaal van Xandrine

Carrière 10 april 2024

Een ambitieus talent met een bijzonder cv, dat is ze zeker. Na ons kennismakingsgesprek bleek Xandrine dan ook de ideale kandidaat als klantadviseur voor onze opdrachtgever. Iets wat ze zelf ook nooit had verwacht. Als talentvolle violiste lag haar toekomst in de muziek. Toen dat niet doorging switchte ze van plan. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? Hoe kom je in de klantenservice terecht? We vroegen het haar.

Dus Xandrine, laten we bij het begin beginnen. Waar begon je?

‘Dat is een goede vraag. Al vanaf de middelbare school ligt mijn focus op muziek. Viool spelen was mijn talent, maar verder? Ik had geen idee. Daarom heb ik maar een beroepentest gedaan. Zo kwam ik erachter dat ik goed ben in administratief werk. De cijfers, het nauwkeurige werk. Iets wat ik ook van mezelf herken. Ik heb altijd gehouden van regels, discipline en structuur. Daarin zag ik mezelf dus ook wel doorgroeien. Ik ben gaan werken bij een bedrijf dat mensen helpt met het beheer van budgetten. Een combinatie van administratief werk, cijfers en regels. Net wat voor mij. Een leuke job, maar met weinig doorgroeimogelijkheden. Dus, ik wilde wat anders.’

Klantadviseur was wat anders. Wat sprak je aan in de functie?

‘Op het moment dat ik solliciteerde werkte ik als assistent bewindvoerder. In die functie kwam ik erachter hoe leuk ik het vind om mensen te helpen. Als klantadviseur doe je niet anders. Je werkt samen met een groot team en dat is ook iets wat ik in mijn vorige functie had gemist. Bovendien stonden de doorgroeimogelijkheden al duidelijk in de vacature vermeld. Een functie als klantadviseur leek mij dus een mooie volgende stap in mijn carrière.’

Oke en nu eerlijk: hoe is het echt om klantadviseur te zijn?

‘Leuk. Geen dag is hetzelfde. Je hebt iedere dag andere vragen, mensen en collega’s. Dat maakt het werk afwisselend, maar ook uitdagend. Ik zit de hele dag aan de telefoon, maar dat is mijn eigen keuze. Bij het bedrijf waar ik werk mag je namelijk zelf je voorkeuren aangeven. Ik vind de telefoon het leukst, omdat je van te voren niet weet hoe iemand reageert. Je moet ter plekke schakelen qua verhaal en emotie. Een leuke uitdaging.’

Empathisch vermogen is niet iets wat je krijgt op school. Hoe heb jij de kneepjes van het klantadviseur vak geleerd?

‘Als klantadviseur ga je eerst in opleiding. Bij het bedrijf waar ik werk duurt die training één week. In die week leer je alles over de product-/dienstverlening van het bedrijf en krijg je training in gesprekstechnieken. Daardoor leer je dus ook waaruit een gesprek is opgebouwd en hoe je bijvoorbeeld reageert op emotie. Erg leuk om met een groep starters te doen, want zo bouw je gelijk een band met elkaar op. Die hebben we overigens nog steeds, want we gaan nog ieder half jaar met de groep uit eten. En dat terwijl sommigen het bedrijf allang weer hebben verlaten.’

Gezellige boel dus. Is dat op de werkvloer ook zo?

‘Zeker. Zoals ik al zei is het team elke dag anders, daardoor heb je ook altijd voldoende gespreksstof. Het is een groot team, maar je leert elkaar wel echt kennen hoor. Is het niet op de werkvloer, dan wel daarbuiten. Er worden regelmatig borrels en feesten georganiseerd. En daarnaast gaan we ook zelf vaak de stad in. De sfeer zit er dus wel in.’

Goed om te horen. Het klinkt alsof jij je plek wel hebt gevonden. Is dat zo?

‘Ja, voor nu wel. Het is niet mijn droombaan, maar ik heb het wel enorm naar mijn zin. Ik leer iedere dag bij, ook over wie ik ben en wat ik kan. Daarbij komt mijn muzikale ervaring toch ook beter van pas, dan ik had verwacht.’

Vertel. Hoe dan?

‘Nou, ik besef me nu dat ervaring nooit weg is en je skills altijd in iedere job kan gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld geleerd om veel zelfdiscipline te hebben. Je kunt het vergelijken met topsport. Om een goede musicus te zijn, leg je de lat steeds hoger voor jezelf. Je moet presteren onder druk en dat helpt mij in het dagelijks werk. Daarnaast komt ook mijn creativiteit komt goed van pas. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om mee te denken over het inrichten van processen en met name hoe het beter kan. Net even iets anders denken om patronen te doorbreken. En wat misschien nog wel het meest van pas komt is mijn discipline en motivatie. Als ik een doel heb, dan ga ik ervoor. In mijn geval gaat dat om het aanslaan van de juiste toon. Eerst in mijn muziek en nu in mijn job als klantadviseur.’

Mooi! Maar, je had het over doorgroeien. Hoe ziet jouw toekomst er nu verder uit?

‘Ik zie mezelf op korte termijn doorgroeien naar de afdeling debiteurenbeheer. De afgelopen maanden heb ik al verschillende keren mee mogen kijken op deze afdeling en de werkzaamheden spreken mij enorm aan. Het is een combinatie van cijfers en mensen helpen. Precies wat voor mij! Mensen die een betalingstermijn (meerdere keren) overschrijden, hebben een verhaal. Ik vind het interessant om voor die mensen aan de slag te gaan en een oplossing te zoeken voor beide partijen. Ik heb daarom bij mijn teamleider aangegeven graag te willen groeien in de richting van debiteurenbeheer. Mijn teamleider is nauw betrokken bij mijn ontwikkeling en denkt dus graag mee over de mogelijkheden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het met mijn carrière wel goedkomt.’

Mogen wij jou helpen?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Blog Carrière Succesverhaal Werkvloer

Sophie Kleintjes

Talentcoach