Je kent het wel. Dat moment dat de pakketbezorger eindelijk voor de deur staat met dat pakketje waar je al dagen op wacht. Een euforisch gevoel. Totdat je de doos openmaakt en het pakket niet is wat je ervan had verwacht.. Balen. Teleurgesteld grijp je naar je smartphone en bel je de klantenservice. Je krijgt een medewerker aan de lijn. Wat er dan gebeurt kan jouw beeld van het merk in één klap veranderen. Dat is de power die een klantenservice medewerker heeft. Overweeg jij deze baan? Dan wil je eerst weten: Wat heb ik aan een klantenservicebaan? Ik ga het je vertellen.
Wat heb je aan een klantenservicebaan?
Steeds meer bedrijven zien dan ook in dat een goede klantenservice het imago kan maken of breken. Maar een goede customer care is niks zonder haar medewerkers. Zij zijn het gezicht van het bedrijf. Het eerste aanspreekpunt bij een vraag of klacht. Degenen die ervoor zorgen dat de klant tevreden is en blijft. Als medewerker van de klantenservice heb je dan ook een verantwoordelijke job. Hoe jij reageert bepaalt hoe mensen over jouw organisatie denken. Je hebt invloed op het imago en bent in staat het product of dienst naar een hoger niveau te tillen. Maar belangrijker: het levert jou ook veel op. Ik vertel je in 3 stappen wat je hebt aan een klantenservicebaan.
#1: Je bouwt relevante werkervaring op
Hoe bouw je relevante werkervaring op? En dat is belangrijk wanneer je aan het begin van je carrière staat! Een baan in de klantenservice is geen simpele job. Het is een vak. Je maakt kennis met het werken op een kantoor. Leert plannen, communiceren en samenwerken met klanten en collega’s van verschillende afdelingen. Skills die je als starter nodig hebt, maar nauwelijks mee krijgt tijdens je studie. Je bouwt dus in korte tijd zeer relevante werkervaring op. Dit ervaart Xandrine dagelijks in de praktijk. Goede start, toch?
Nee, je belt niet met een belscript. Een van de grootste misvattingen over klantenservice banen. Benieuwd welke clichés we nog meer kunnen ontkrachten? Lees verder
#2: Je ontdekt waar je goed in bent
Hoe ontdek jij waar je goed in bent? Misschien wel het grootste voordeel van deze job. Doordat je jezelf ontwikkelt, ontdek je waar je krachten en valkuilen liggen. Iets wat je als beginnend professional vaak nog niet precies weet. Misschien is deze vraag in je hoofd wel eens letterlijk gepasseerd: waar ben ik echt goed in? Niet gek als je daar niet direct antwoord op hebt. Zo kom je er ook achter wat je leuk vindt en waar je verder in wilt groeien. Daar krijg je ook ruimte voor. Onze opdrachtgevers snappen jouw ambities en je mag daarom rekenen op de flexibiliteit en kansen die jij verdient. Dat is juist zo mooi aan deze baan. Terwijl jij werkt op de klantenservice, werk je ook aan je eigen ontwikkeling. Dat maakt deze baan een van de beste jobs om in de starten.
#3: Doorgroeien in de klantenservice!
Doorgroeien in je functie. Klantenservice wordt vaak gezien als het hart van het bedrijf. Juist omdat deze afdeling contact heeft met de klant. Door de veelzijdigheid van vragen krijg je te maken met bijna alle afdelingen binnen een bedrijf. Zo ook met de marketingafdeling waar jij jezelf later wel ziet werken bijvoorbeeld. Je legt contacten, werkt samen en ontwikkelt jezelf als professional. Grote kans dat je snel doorgroeit naar een functie die beter bij je past.
Al een beter beeld van wat je hebt aan een klantenservicebaan? Dan nog even dit..
Maar, wat ga je dan de hele dag bij de klantenservice doen?
Goede vraag! Het wisselt eigenlijk per functie. Bij de één wordt klantenservice voornamelijk via telefoon geboden, terwijl anderen meer gebruik maken van een chat. Het kanaal van service verschilt dus per bedrijf, maar het draait overal om de klant (klant-en-service).
Stelt iemand je ooit nog de vraag: Wat heb ik aan een klantenservicebaan? Weet jij wat te antwoorden. Inmiddels helemaal nieuwsgierig? In ons vacatureoverzicht vind je de meest actuele klantenservice vacatures.
Mogen wij jou helpen?
"*" geeft vereiste velden aan