Wat maakt jou in je werk succesvol? Misschien denk je er wel eens over na. In deze blog neem ik je mee in de onderdelen van succesvol werken en help ik je om je eigen succesvolle werkwijze te creëren.
Starterskit voor succesvol werken

Succesvol werken: waar en wanneer?
Kijken we naar succesvol werken dan gaat er eigenlijk maar 1 succesfactor schuil achter elke baan en dat is ‘werkplezier’. Het klinkt misschien cliché. Toch is het werkplezier dat maakt dat jij op je plek zit. Succesvol werken heeft, als je het mij vraagt, dus weinig te maken met het resultaat dat je levert. Het gaat om het succes en de voldoening die je uit je baan haalt.
Hoe zit dat bij jou? Haal jij voldoening uit je baan?
Ben jij echt tevreden met je baan?
‘Ja! Daar hoef ik niks aan te veranderen’
Good for you. Je hebt een baan gevonden die bij je past en waar je waarschijnlijk voldoende kansen krijgt voor zelfontwikkeling. Houd dat vast. Dat je de juiste plek hebt gevonden, betekent niet dat dit voor altijd zo blijft.
Door een verandering in functie of teamsamenstelling kan er alsnog een mismatch ontstaan. Je wilt dit voorkomen. Hoe? Ga voor jouw ambities en blijf jezelf ontwikkelen in de functie, het vakgebied of bedrijf. 2020 heeft ons geleerd dat het goed is om wendbaar te zijn en te blijven. Denk bijvoorbeeld eens aan een gratis training of cursus om jouw kennis en vaardigheden te verbreden of investeer in de samenwerking met het team. Dan zit het met jouw plek voorlopig wel goed.
‘Mwah, niet echt’
Kijk. Nu bereiken we de kern van wat jouw werk nu meer of minder succesvol maakt. Wij onderscheiden daarin 4 basiselementen die bepalen hoeveel plezier iemand (jij) ervaart in het werk. De bedrijfscultuur die heerst, de klik met jouw collega’s, de inhoud van je functie en de doorgroeimogelijkheden.
Het is belangrijk dat deze basisonderdelen zich op de juiste manier verhouden en meer opleveren dan kosten. Is dit niet het geval en weet je waar het aan ligt? Probeer het dan te veranderen of in ieder geval bespreekbaar te maken. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Als je je maar uitspreekt.
Weet je niet direct waar het aan ligt? Neem dan de tijd om je werk eens goed te evalueren. Krijg je nog energie van je collega’s? Ben je nog blij met je functie? Zie je een toekomst bij deze werkgever voor je? Een periode bewust nadenken over wat je wel (of niet) gelukkig maakt, helpt je vaak te bepalen hoe jij jouw werkgeluk kan verhogen.
Onlangs organiseerden we een webinar over werkgeluk. Was je hier niet bij, maar vind je het wel leuk om deze terug te kijken? Laat het ons weten via onderstaand contactformulier. Dan sturen we je per e-mail een link naar het webinar!
‘Ik heb geen baan’
Solliciteren is altijd de eerste stap van een potentieel succes op werkgebied. Dat je geen baan hebt, geeft je de kans om goed na te denken over de baan die je ambieert. Misschien weet je al precies wat je zoekt, maar heb je ‘m nog niet gevonden. Dat kan natuurlijk ook.
Hoe dan ook heb ik een aantal tips voor je gaat solliciteren. Succesvol werken begint bij iets doen wat je leuk vindt en waar je passie voor hebt. ‘De juiste persoon op de juiste plek’, noemen wij dit ook wel. Hoe je deze zoektocht aanpakt en jezelf op een goede manier bij een potentiële werkgever presenteert lees je in deze blog over solliciteren.
Jouw werkgeluk direct verhogen?
Kijk eens in onze vacatures. Misschien zit je droombaan er al wel tussen. Is dit niet het geval, omdat je niet weet wat je wilt of zoekt? Dan raad ik je aan de blog ‘Wat als je het echt niet weet’ te lezen. Daarin vertelt mijn collega Ingo precies wat je kunt doen om erachter te komen wat bij je past. Geloof mij. Je bent lang niet de enige die het niet (zeker) weet!
Kan ik jou helpen?
"*" geeft vereiste velden aan
