Met een piek van 480.000 openstaande vacatures, staat het jaar 2022 voorlopig eenzaam aan de top wanneer het gaat over baankansen en werkgelegenheid. Zet die lijn zich door of gaat het een heel andere kant op? Geluiden van een recessie klinken steeds luider. Welke gevolgen heeft dit voor recruitment en wat zijn de algehele verwachtingen voor de arbeidsmarkt in 2023? Die vraag stel ik aan Roderic Eggens, oprichter van Work-on.
Visie op de arbeidsmarkt 2023
Aanhoudend personeelstekort op de arbeidsmarkt van 2023
Die piek in het aantal openstaande vacatures is voor jou geen verrassing, je voorspelde ‘m al..
Roderic: ‘Of ik echt een piek voorspelde weet ik niet meer zeker. Wel dat de markt alleen maar krapper ging worden. Wat dat betreft zat ik inderdaad redelijk goed. Eigenlijk viel een piek als deze nauwelijks te voorspellen. Een piek van bijna 500.000 openstaande vacatures is uniek te noemen. Inmiddels dalen deze cijfers en zijn we over het hoogtepunt heen, maar de arbeidsmarkt in 2023 is nog altijd krap.’
Welke gevolgen heeft dit voor recruitment in 2023?
Roderic: ‘Die vraagt opnieuw om creativiteit, gepaste voorzichtigheid en soms een beetje lef. De geluiden over een recessie zijn al even te horen, maar op Black Friday werden alle records gebroken. En ook tijdens de decembermaand werd er door de consument veel geld uitgegeven. Het gevaar van negatieve geluiden over een eventuele recessie is dat ze een effect hebben op hoe jij je als persoon gaat voelen. Geluiden als deze moeten natuurlijk altijd serieus worden genomen. Voorlopig zijn ze nog niet overal voelbaar, maar bepaalde groepen zijn hierin inmiddels al geraakt.’
Recruitment do’s-and-don’ts
Wat is op de arbeidsmarkt in 2023 in jouw ogen dé manier om personeel aan je te binden? Moeten er steeds gekkere trucs uitgehaald worden?
Roderic: ‘Dat laatste daar geloof ik niet in. Altijd jezelf blijven is volgens mij een betere tactiek. De kandidaat heeft het in 2023 ook nog voor het zeggen. Dus wees flexibel en bied ze de ruimte om zich te ontwikkelen. Heb daarnaast vanaf het begin een eerlijk verhaal, kom je afspraken na en zorg voor goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Plus flexibiliteit waar het kan en gewenst is. Verder is er in deze tijd nauwelijks tot geen ruimte voor getreuzel. Spreek je een leuke sollicitant waar je enthousiast van wordt, pak dan door en aarzel niet. Voor je het weet is iemand weer van de markt.’
Wat als die sollicitant zich niet meldt?
Roderic: ‘Kijk naar de mogelijkheden die er al zijn met je eigen personeel. Is er sprake van een vacature binnen je marketing team? Mogelijk loopt er op één van de overige afdelingen een andere collega rond die het super leuk vindt om (een deel) van het overgebleven takenpakket naar zich toe te trekken. Voor of na een fase van omscholing. Dit is overigens iets wat niet iedereen gemakkelijk zelf aangeeft. Als werkgever is het in mijn ogen daarom belangrijk om gesprekken hierover te faciliteren. Pakt iemand extra taken op, dan is dat meer dan mooi meegenomen. De overige taken? Daar is mogelijk gemakkelijker een ideale sollicitant voor te vinden.’
Ingo: Wat maakt een sollicitant ideaal?
Roderic: ‘Op die vraag bestaat geen eenduidig antwoord. Met als reden dat dit natuurlijk geheel afhankelijk is van de situatie. Waar kwaliteiten als enthousiasme en toewijding altijd wenselijke elementen zijn, hangt het verder van verschillende elementen af. Is het hebben van genoeg juiste ervaring een harde eis, omdat deze functie zonder niet uit te voeren is, of is er ruimte om een starter aan de hand van een spoedcursus en een interne mentor versneld klaar te stomen voor de functie? Hoe breder je een werving inschiet, hoe groter de kans op een succesvolle hire.’
Werkgeverschap – Wat bied je de starter van nu
Hoe voorzie je als werkgever op de arbeidsmarkt 2023 in dat wat de starter van nu nodig heeft?
Roderic: ‘In dit geval is mijn visie niet anders dan een jaar geleden. Denk aan die goede voorwaarden en de flexibiliteit waar ik zojuist al even aan refereerde. Verder is vertrouwen het toverwoord. Geef vertrouwen, laat ze impact maken, zich ontwikkelen en geef ze de kans om fouten te maken. Zorg ook dat men de ruimte voelt om er op die manier naar te kijken. Er is niks mis met 7 keer onderuit gaan. Zolang iemand er van leert, gemotiveerd blijft en even vaak weer opstaat.’
Werkgeverschap – Gevaren van krapte op de arbeidsmarkt van 2023
De Arbodienst waarschuwt voor een toename van burn-outs door de krapte op de arbeidsmarkt en vraagt werkgevers preventief te handelen. Hoe kijk je hiernaar?
Roderic: ‘Los van de status van de arbeidsmarkt speelt ook de opvatting van een generatie hierin mee. Eerdere generaties kregen te horen dat alles mogelijk was. Zo ook ik. Inmiddels ziet de wereld er anders uit en heerst het idee dat je altijd maar bereikbaar moet zijn. Wie niet oppast staat 24/7 ‘aan’. Een ontwikkeling waar social media ook een grote rol in speelt. Ook daar lijken fouten of twijfels niet te bestaan. Laat je als werkgever zien dat twijfels er altijd mogen zijn, dan toon je hierin je meerwaarde. Het preventief handelen zit ‘m voor mij in het in gesprek blijven met je mensen. Wat speelt er, waar lopen ze tegenaan en waar twijfelen ze aan of over? Geef ze de ruimte om te delen wat in ze omgaat en jezelf de ruimte om hier tijdig op in te spelen.’
Moraal van het verhaal: fouten maken mag en niet alles hoeft altijd perfect?
Roderic: ‘Ja. Zo simpel is het. Fouten maken mag, maar streef als organisatie wel het beste na. Geef daarin teams en individuen de drijfveer om verwachtingen te overtreffen en laat men vooral eigen keuzes maken. Kiest iemand er vanuit intrinsieke motivaties voor om zich verder te ontwikkelen? Juich het toe en faciliteer waar je kan, maar leg het nooit een ander op. Dat werkt in mijn ogen niet en leidt alleen tot een ongezonde prestatiedruk met alle mogelijke gevolgen van dien. Geef ze de vrijheid en dan volgen die eigen keuzes vanzelf.’
Ook als het op hybride werken aankomt?
Roderic: ‘Ja. Volledig thuiswerken zorgt er in mijn ogen voor dat de binding met het team en collega’s onderling afneemt. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een goede verhouding tussen beide. Deels vanuit huis werken, deels op kantoor. Hoeveel precies, dat hangt af van de situatie en de organisatie in kwestie. Wat voor mij persoonlijk duidelijk is, is dat de sociale functie van een kantoor zich inmiddels opnieuw bewijst. Of het nu gaat om even ventileren bij collega’s of het stukje social talk. Ze zijn onmisbaar gebleken. Ook de cijfers tonen aan dat een hybride werkvorm de beste manier is om ziekteverzuim onder je personeel te drukken.’
Welke gouden tip geef je graag nog mee?
Roderic: ‘Neem niet alleen verantwoordelijkheid, maar geef ‘m ook vooral aan je mensen. Alleen wanneer men voelt dat ze echt de ruimte krijgen om nieuwe dingen te proberen en zichzelf te ontwikkelen, zal men dit ook doen. Met als gevolg dat je hier samen van profiteert.’
Meer weten over de arbeidsmarkt van 2023 of eerder?
We proberen ieder jaar onze visie op de arbeidsmarkt te delen. Benieuwd naar wat we dachten over de arbeidsmarkt van voorgaande jaren? Lees hier ook eerdere blogs terug.
- visie op de arbeidsmarkt van 2020
- visie op de arbeidsmarkt van 2022
- visie op de arbeidsmarkt van 2023
Specifiek op zoek naar een onderwerp? We hebben alle blogs en artikelen over dit onderwerp verzameld in ons blogoverzicht.
Behoefte aan advies? We denken graag met je mee
"*" geeft vereiste velden aan