De arbeidsmarkt is grillig. Goede mensen zijn lastig te vinden. Laat staan de juiste mensen. Waar gaat de arbeidsmarkt naartoe? Wat staat ons te wachten?
We vragen het Roderic Eggens, oprichter en directeur van Work-on.
De arbeidsmarkt is grillig. Goede mensen zijn lastig te vinden. Laat staan de juiste mensen. Waar gaat de arbeidsmarkt naartoe? Wat staat ons te wachten?
We vragen het Roderic Eggens, oprichter en directeur van Work-on.
“De arbeidsmarkt is de afgelopen jaren enorm veranderd en blijft maar veranderen. Het wordt allemaal een stuk sneller. Je ziet dat bedrijven steeds meer automatiseren en het werk steeds meer over wordt genomen door computers en machines. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop we werken. Er gaan de komende jaren steeds meer banen verdwijnen. Willen we meerwaarde bieden op de werkvloer dan moeten we slimmer worden. Goede mensen worden namelijk steeds belangrijker. Je kan nog zo’n mooie strategie hebben, maar het zijn uiteindelijk de mensen die het moeten uitvoeren. Dat verandert niet. Op de arbeidsmarkt van 2020 moet je daar als bedrijf op inspelen.”
“Mensen bieden wat ze nodig hebben. Wat ze willen. Iedereen heeft het bijvoorbeeld over generatie Y en Z die ‘anders’ willen werken. Maar het is ook een andere generatie. Dan kun je je vasthouden aan de oude manier van werken, maar dat willen ze niet. Je moet als bedrijf meevaren, want anders mis je de boot.”
“Flexibel werken. Werk verrichten waarin ze ‘bijdragen aan’. Een goed cv opbouwen. Zichzelf ontwikkeling. Zolang ze dat kunnen zijn ze tevreden en blijven ze op hun plek. Kan dat niet? Dan gaan ze door. Op zoek naar een baan of plek waar dat totaalpakket wel geboden wordt. Zzp-en is dan bijvoorbeeld een aantrekkelijk alternatief.”
“Nee. Niet per se. Ze willen vooral iets doen wat ze leuk vinden. Waarbij ze impact maken. Als dat kan met een vast contract dan is dat mooi meegenomen, maar het hoeft van hen niet. Zij vinden een tijdelijk contract voor 1 of 2 jaar ook prima. Het is in die zin jammer dat het vanuit de overheid en maatschappij nog niet echt wordt gestimuleerd. Als je bijvoorbeeld een hypotheek wil afsluiten, dan heb je toch zekerheid nodig vanuit je werkgever. Terwijl de behoeften van werkenden liggen bij ontwikkeling en groei. Niet bij de vorm van het contract.”
“Nee, zeker niet. Nu is het zo dat je iemand een vast contract biedt, diegene een hypotheek afsluit en alsnog van baan switcht. Je raakt ze kwijt, ook als ze een vast contract hebben. Niemand blijft namelijk voor het contract zelf. Het is de plek en de arbeidsvoorwaarden die ze bindt. De cultuur, functie en mogelijkheden tot groei. Ik ben er dan ook van overtuigd dat flexibiliteit juist bindt. En dat je door ruimte te geven, mensen bij je houdt. Je kunt het namelijk gewoon goed regelen.”
“Ik denk niet dat de Wet Arbeidsmarkt in balans het gewenste resultaat gaat opleveren. Zeker niet bij de groep werkenden die er nu aan komt. De arbeidsmarkt wordt in de toekomst alleen maar ‘sneller’. Flexibel werken alleen maar meer. Dat vind ik zelf geen slechte of vervelende ontwikkeling.”
“Tja. Die moeten slimmer. Recruitment is natuurlijk toegankelijker geworden doordat iedereen tegenwoordig online kan werven. Maar anderzijds is het in de huidige arbeidsmarkt lastiger om goede mensen te vinden. Laat staan de juiste mensen. Vroeger keek je gewoon naar het cv, maar daar kom je niet meer mee weg. Om een duurzame relatie op te bouwen moet je iemand vinden die echt bij je past. Want dat is – in tegenstelling tot een vast contract – wel wat iemand bindt. Je moet dus iemand vinden die past bij de functie en het bedrijf. Daarvoor moet je het bedrijf goed kennen. Precies weten waar het voor staat. Wat voor cultuur er heerst en wie er werken. Dat is niet eenvoudig. Het vereist kennis van recruitment, inzicht in de persoon of vaardigheden die je nodig hebt. En natuurlijk een gezonde dosis mensenkennis om in te schatten of iemand bij je past.”
“Ja, praat met mensen over wat ze willen. Zorg dat je weet welke dromen en ambities er liggen. Voor nu en volgend jaar. De trend is bijvoorbeeld een 4-daagse werkweek of een thuiswerkdag. Mocht een medewerkers dat willen, kijk dan of je de organisatie zo kan inrichten dat je daarin mee kan gaan. Ook als je in het verleden al eens hebt gemerkt dat een dergelijke situatie niet werkt. Elke medewerker is anders. En wilt wat anders. Door medewerkers te bieden wat ze nodig hebben, bind je ze. Het levert je uiteindelijk loyaliteit en een langdurige relatie op.”
We proberen ieder jaar onze visie op de arbeidsmarkt te delen. Benieuwd naar wat we dachten over de arbeidsmarkt van voorgaande jaren? Lees hier ook eerdere blogs terug.
Specifiek op zoek naar een onderwerp? We hebben alle blogs en artikelen over dit onderwerp verzameld in ons blogoverzicht.
"*" geeft vereiste velden aan