Wat is LinkedIn?
LinkedIn is een online social media platform dat zich richt op professionals en verschillende doelen dient. Zie het als een omgeving waar je een digitaal visitekaartje, een online cv kunt tonen om vindbaar te zijn voor eventuele zakenpartners en/of collega’s. De mogelijkheid tot het delen van je werk, of het laten onderstrepen van je kwaliteiten door derden, maakt LinkedIn tot een krachtige tool om jezelf als expert extra op de kaart te zetten binnen je directe omgeving en ver daarbuiten.
Wanneer en waarom gebruik maken van LinkedIn verstandig is
Het platform LinkedIn wordt gezien als de ideale online omgeving om je persoonlijke netwerk op te bouwen. Niet alleen houd je met een enkele update je hele netwerk op de hoogte van jouw professionele activiteiten. Ook bij een eventuele hulpvraag, bijvoorbeeld tijdens een zoektocht naar respondenten in een onderzoek of een zoektocht naar een nieuwe baan creëer je sneller een groot bereik. Samen bereik je meer dan alleen.
Hoe optimaal gebruik te maken van LinkedIn?
Om het platform LinkedIn zo volledig mogelijk te benutten is het verstandig de onderstaande stappen te doorlopen: 1: Maak een volledig profiel aan
Naast de basisgegevens voorzie je jouw profiel natuurlijk van een recente foto. Eerdere relevante werkgevers, je huidige baan, specifieke kwaliteiten en een samenvatting van je carrière so far. Hoe completer jouw profiel, Hoe interessanter je overkomt richting je (potentiële) netwerk. Weten hoe een goed LinkedIn profiel eruitziet? Bekijk hieronder dan het ideale LinkedIn profiel.
2: Wordt actief en ga deelnemen
Wie behoren er tot je professionele kring? Ben niet bang en nodig ze uit om onderdeel te worden van jouw netwerk. Neem vervolgens deel aan gesprekken, plaats updates en reageer op posts van anderen om ook buiten je eigen kringen zichtbaar te worden.
3 Vergeet niet je netwerk uit te breiden
Maak je kennis met nieuwe personen in het werkveld? Stuur ze gerust een uitnodiging om deel uit te maken van je netwerk.
4 Toon je expertise
Waar blink jij in uit? LinkedIn biedt de mogelijkheid om jouw expertises aan jouw profiel te koppelen. Mensen binnen je netwerk kunnen deze kwaliteiten vervolgens onderstrepen zodat dit ook voor LinkedIn gebruikers binnen je eigen netwerk zichtbaar is.
5 Volg interessante groepen of hashtags
Welke onderwerpen genieten jouw interesse? Discussies die op LinkedIn plaatsvinden rondom dit onderwerp worden vaak met een hashtag onderstreept. Bijvoorbeeld: #storytelling of #onlinemarketing. Bedenk goed waar jouw interesse naar uitgaat en volg de specifieke hashtag om geen bericht rondom dit onderwerp te missen.
Wat is LinkedIn?
LinkedIn is een online social media platform dat zich richt op professionals en verschillende doelen dient. Zie het als een omgeving waar je een digitaal visitekaartje, een online cv kunt tonen om vindbaar te zijn voor eventuele zakenpartners en/of collega’s. De mogelijkheid tot het delen van je werk, of het laten onderstrepen van je kwaliteiten door derden, maakt LinkedIn tot een krachtige tool om jezelf als expert extra op de kaart te zetten binnen je directe omgeving en ver daarbuiten.
Naast de basisgegevens voorzie je jouw profiel natuurlijk van een recente foto. Eerdere relevante werkgevers, je huidige baan, specifieke kwaliteiten en een samenvatting van je carrière so far. Hoe completer jouw profiel, Hoe interessanter je overkomt richting je (potentiële) netwerk. Weten hoe een goed LinkedIn profiel eruitziet? Bekijk hieronder dan het ideale LinkedIn profiel.
2: Wordt actief en ga deelnemen
Wie behoren er tot je professionele kring? Ben niet bang en nodig ze uit om onderdeel te worden van jouw netwerk. Neem vervolgens deel aan gesprekken, plaats updates en reageer op posts van anderen om ook buiten je eigen kringen zichtbaar te worden.
3 Vergeet niet je netwerk uit te breiden
Maak je kennis met nieuwe personen in het werkveld? Stuur ze gerust een uitnodiging om deel uit te maken van je netwerk.
4 Toon je expertise
Waar blink jij in uit? LinkedIn biedt de mogelijkheid om jouw expertises aan jouw profiel te koppelen. Mensen binnen je netwerk kunnen deze kwaliteiten vervolgens onderstrepen zodat dit ook voor LinkedIn gebruikers binnen je eigen netwerk zichtbaar is.
5 Volg interessante groepen of hashtags
Welke onderwerpen genieten jouw interesse? Discussies die op LinkedIn plaatsvinden rondom dit onderwerp worden vaak met een hashtag onderstreept. Bijvoorbeeld: #storytelling of #onlinemarketing. Bedenk goed waar jouw interesse naar uitgaat en volg de specifieke hashtag om geen bericht rondom dit onderwerp te missen.
LinkedIn en meer
Blijf op de hoogte
Ik ben werkzoekend
Schrijf je in voor onze (wekelijkse) vacature-update en
ontvang de nieuwste vacatures in jouw vakgebied.
Ik ben werkgever
Schrijf je in voor onze mailing en
ontvang het laatste hr-nieuws direct in je inbox.