Tertiaire arbeidsvoorwaarden

 

Tertiaire
arbeidsvoor-
waarden

 

Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de (bijkomende) arbeidsvoordelen waar een werknemer van mag genieten gedurende zijn/haar dienstverband.

Welke tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn er?

Tertiaire arbeidsvoorwaarden worden gezien als extra voordelen. Het zijn vaak voorzieningen of faciliteiten waar gebruik van gemaakt mag worden. Denk aan:

  • Gebruik van keuken
  • Bedrijfsuitjes
  • Kerstpakketten
  • Verjaardagscadeau
  • Apparatuur

Waarom zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden belangrijk?

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra’s die het werk leuker maken. Dat is belangrijk, want wie gelukkig is op z’n werkplek is positiever, productiever en werkt efficiënter. Niet voor niets worden tertiaire arbeidsvoorwaarden gezien als de voorwaarden die werknemers binden.

Wat is verschil tussen primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden?

Onder primaire arbeidsvoorwaarden vallen de afspraken die worden gemaakt over salaris, de functie en het aantal uur van de werknemer. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn (zoals de naam al zegt) de voorwaarden die niet direct invloed hebben op de te verrichten arbeid. Denk aan het aantal vakantiedagen of eventuele opleidingsbudget. Wat overblijft zijn de tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn de arbeidsvoordelen waar werknemer verder van mag genieten gedurende de arbeidsovereenkomst. Denk hierbij aan lunch in de kantine, georganiseerde (werk)vakanties of een borrel op de vrijdagmiddag.

Op welke tertiaire arbeidsvoorwaarden heb je recht op?

Geen. De tertiaire arbeidsvoorwaarden worden bepaald door bedrijven zelf en zijn daarom per persoon, contract en organisatie verschillend.

Zijn de tertiaire voorwaarden bespreekbaar?

Zeker. De tertiaire arbeidsvoorwaarden worden besproken in het arbeidsvoorwaardengesprek. Deze vindt plaats voor de eerste werkdag van een nieuwe baan of wanneer er gesproken gaat worden van eventuele verlenging. Vaak naar aanleiding van een beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek.

Gerelateerd aan Tertiaire arbeidsvoorwaarden


Arbeidsvoorwaarden        Primaire arbeidsvoorwaarden         Secundaire arbeidsvoorwaarden


Heb je nog vragen?


Neem contact met ons op

Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden?

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de (bijkomende) arbeidsvoordelen waar een werknemer van mag genieten gedurende zijn/haar dienstverband.

Welke tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn er?
Tertiaire arbeidsvoorwaarden worden gezien als extra voordelen. Het zijn vaak voorzieningen of faciliteiten waar gebruik van gemaakt mag worden. Denk aan:
  • Gebruik van keuken
  • Bedrijfsuitjes
  • Kerstpakketten
  • Verjaardagscadeau
  • Apparatuur

Waarom zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden belangrijk?
Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra’s die het werk leuker maken. Dat is belangrijk, want wie gelukkig is op z’n werkplek is positiever, productiever en werkt efficiënter. Niet voor niets worden tertiaire arbeidsvoorwaarden gezien als de voorwaarden die werknemers binden.
Wat is het verschil tussen primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden?
Onder primaire arbeidsvoorwaarden vallen de afspraken die worden gemaakt over salaris, de functie en het aantal uur van de werknemer. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn (zoals de naam al zegt) de voorwaarden die niet direct invloed hebben op de te verrichten arbeid. Denk aan het aantal vakantiedagen of eventuele opleidingsbudget. Wat overblijft zijn de tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn de arbeidsvoordelen waar werknemer verder van mag genieten gedurende de arbeidsovereenkomst. Denk hierbij aan lunch in de kantine, georganiseerde (werk)vakanties of een borrel op de vrijdagmiddag.
Op welke tertiaire arbeidsvoorwaarden heb je recht?
Geen. De tertiaire arbeidsvoorwaarden worden bepaald door bedrijven zelf en zijn daarom per persoon, contract en organisatie verschillend.
Zijn de tertiaire arbeidsvoorwaarden bespreekbaar?
Zeker. De tertiaire arbeidsvoorwaarden worden besproken in het arbeidsvoorwaardengesprek. Deze vindt plaats voor de eerste werkdag van een nieuwe baan of wanneer er gesproken gaat worden van eventuele verlenging. Vaak naar aanleiding van een beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek.

Gerelateerd aan Tertiaire arbeidsvoorwaarden


Arbeidsvoorwaarden        Primaire arbeidsvoorwaarden        


Secundaire arbeidsvoorwaarden


Heb je nog vragen?


Neem contact met ons op

Tertiaire arbeidsvoorwaarden en meer

oktober 26, 2023
Blog_solliciteren met ChatGPT

Je sollicitatiebrief schrijven met Chat GPT: Slim of niet?

Ervaar jij het als een drempel om ergens te solliciteren? Dan hangt dit mogelijk samen met de verwachting dat je een indrukwekkende sollicitatiebrief schrijft. Niet jouw specialiteit, eerder een noodzakelijk kwaad. Klinkt […]
mei 31, 2022
Blog droombaan via LinkedIn

De beste tips om jouw droombaan te vinden via LinkedIn

Op deze krappe arbeidsmarkt heb jij het nu als starter niet verkeerd. Met meer vacatures dan sollicitanten is er zat keuze. Maar hoe vind je die ene vacature die jou op het […]
december 14, 2020

Starterskit voor succesvol werken

Wat maakt jou in je werk succesvol? Misschien denk je er wel eens over na. In deze blog neem ik je mee in de onderdelen van succesvol werken en help ik je […]

Blijf op de hoogte

Ik ben werkzoekend

Schrijf je in voor onze (wekelijkse) vacature-update en
ontvang de nieuwste vacatures in jouw vakgebied.

 

     
    Ik ben werkgever

    Schrijf je in voor onze mailing en
    ontvang het laatste hr-nieuws direct in je inbox.