Hoe zorg je dat jouw vacature opvalt tussen alle openstaande vacatures? En belangrijker nog: dat de juiste persoon ‘m ziet? Het vinden van de juiste persoon draait uiteindelijk niet om hoe jij zoekt, maar om de manier waarop men je weet te vinden. Dus, hoe maak je jezelf zo vindbaar mogelijk? Een Customer Journey vormt hierbij de basis. Ook wel de Candidate Journey of Candidate Experience genoemd. Letterlijk het pad dat de kandidaat aflegt voordat hij of zij solliciteert. Het helpt je inzicht te krijgen in de denkwijze van een kandidaat, zodat je op het juiste moment aanwezig bent op de plaats waar iemand zoekt. Graag neem ik je mee in het (denk)proces bij de keuze voor een nieuwe baan.
Het vinden van de juiste mensen via de Candidate Journey
Zo kan een Candidate Journey eruitzien
Stap 1 | Huidige situatie is niet optimaal
De mens is van nature geen fan van verandering. Zeker niet als het gaat om carrières. Daar kunnen we niks aan doen, dat heeft de evolutie voor ons bepaald. Het is nu eenmaal spannend om je baan op het spel te zetten en te kiezen voor het onbekende. ‘Zomaar even solliciteren’ is er dus niet bij. De optie van een nieuwe baan wordt alleen interessant wanneer een huidige werksituatie niet optimaal is. Mogelijk wil men meer verdienen, ontbreekt de klik met collega’s, geeft de functie weinig voldoening of sluiten de kernwaarden van het bedrijf en de persoon in kwestie niet langer op elkaar aan.
Wat de reden ook is. In deze fase van de Candidate Journey gaat hij of zij gaat eerst bij zichzelf inventariseren waar dit gevoel vandaan komt, voordat een nieuwe situatie überhaupt in beeld komt. Voor studenten ligt dit anders. Zij gaan voor het eerst op zoek naar die ‘grote mensen baan’, al neemt dit niet weg dat factoren als werkplezier een grote rol spelen tijdens die zoektocht.
Stap 2 | Gras is groener aan de overkant
Zit iemand niet op zijn of haar plek? Dat vraagt om een verfrissende blik. Wat is er nog meer? Wat spreekt aan? Iemand is op zoek naar meer werkplezier, betere arbeidsvoorwaarden of allebei. Ligt de oplossing bij het vinden van een andere job? In deze fase van de Candidate Journey is men vooral op zoek naar informatie. Hier direct iets mee te doen hoeft niet. Bied deze informatie. Neem de lezer mee in een functie. Laat zien wie je bent, wat je doet en ook hoe je dit doet. Maak gebruik van tekst, video of wat je maar kan bedenken. Wat typeert jouw organisatie? Dit is je kans op die verpletterende eerste indruk. Een trein die, inderdaad, maar 1 keer voorbij komt.
Stap 3 | Oriënteren
Goed. Inmiddels wordt de vraag of het tijd is voor een nieuwe job met een voorzichtige ‘ja’ beantwoord. Het voorwerk is gedaan, het ideale plaatje krijgt steeds meer vorm. Welke onderdelen moet een functie bevatten en welke randvoorwaarden doen ertoe? Voor hen die zoekende blijven vormen vacaturebanken (zoals Indeed of Werkzoeken) uitkomst. Hier lezen ze vele vacatures en bekijken evenveel potentiële werkgevers. Wat is interessant? Welke vacatures spreken aan en zijn het onthouden waard? Dit is your time to shine in de Candidate Journey.
Voor een lezer is het belangrijk dat het gehele plaatje klopt. De functie, het verhaal over het bedrijf, de werkzaamheden en het gevoel dat iemand bij de vacature krijgt. Wees specifiek. Je schrikt hiermee mogelijk mensen af, maar dat is ook precies wat je wilt. Klinkt tegenstrijdig, I know. De vacature moet zo concreet zijn dat alleen mensen die interessant zijn van zich laten horen. Helpt jou kostbare tijd besparen in je procedure. Bied ook altijd een route aan om vragen te stellen. Zo niet, loop je mogelijk het risico dat de juiste persoon alsnog afhaakt.
Stap 4 | Nog even nadenken (geldt niet voor iedereen)
De ‘overdenk fase’ is een veelvoorkomende. In deze fase van de Candidate Journey is iemand niet actief op zoek naar een nieuwe job, maar wel bereikbaar. Het besluit om van baan te switchen is min of meer al genomen. Het is alleen nog niet concreet. Die persoon laat het even rusten. Wie weet komt de ideale functie binnenkort wel op zijn of haar pad. Dit is voor jou een fase waarin bonuspunten te verdienen zijn. Hierin kun je namelijk al je slimme marketingtrucs uit de kast halen om jouw bedrijf (opnieuw) top of mind te krijgen. Door bijvoorbeeld je verhaal te delen of unieke voordelen te laten zien. De juiste persoon heeft jouw vacature namelijk al gezien. Het is nu aan jou om die persoon opnieuw te benaderen. Dat kan al voor hen al voldoende zijn om over te gaan tot die volgende stap.
Stap 5 | Tijd voor actie: solliciteren
Oke. De vacature is een aantal keer bekeken. Die persoon weet wat het bedrijf doet. Dan wordt het tijd om te solliciteren. Iemand volgt de procedure en doet wat gevraagd wordt. Spannend. De eerste stap naar een nieuwe baan is nu echt gezet! Voor de meeste mensen is het super spannend om te solliciteren. Maak het ze dan niet onnodig moeilijk. In de doelgroep die wij bemiddelen zien we dat zo’n 38% via mobiel solliciteren verkiest boven een digitale motivatiebrief insturen via desktop. Onthoud dat je liever een paar goede sollicitaties binnen krijgt dan honderd waar je niks aan hebt en pas je sollicitatieprocedure daarop aan. Houd het proces relevant en eenvoudig, zodat het ook de juiste persoon niet te lastig wordt gemaakt.
Kortom, wees daar waar de kandidaat is
Uiteindelijk draait het erom dat iemand jou weet te vinden. Natuurlijk gaat niemand bij het switchen van baan over 1 nacht ijs. Hij of zij heeft tijd nodig om de voordelen van een nieuwe baan in te zien en de negatieve aspecten, zoals onzekerheid, achterwege te laten. Kom je uiteindelijk als winnaar uit de spreekwoordelijke bus, dan wil je ervoor zorgen dat je mensen op de juiste plek zitten. Hoe je daarvoor zorgt lees je in deze speciaal geschreven blogreeks. Blijf je nog even hangen?
Ook de juiste persoon vinden? Wij helpen je graag
"*" geeft vereiste velden aan