Blog

“Zo kan het dus ook”

Tristan woont antikraak in Utrecht, werkt bij een barbershop en geniet lekker van z’n leven. Gevalletje 1 tussenjaar werden er 3. Maar genoeg was genoeg. Tijd voor nieuwe dingen. Serieuzer. Dus ging hij op zoek naar een baan waar hij zijn capaciteiten beter kon inzetten.

“Zo kan het dus ook”

Tristan woont antikraak in Utrecht, werkt bij een barbershop en geniet lekker van z’n leven. Gevalletje 1 tussenjaar werden er 3. Maar genoeg was genoeg. Tijd voor nieuwe dingen. Serieuzer. Dus ging hij op zoek naar een baan waar hij zijn capaciteiten beter kon inzetten.

Zeg Tristan, een serieuze baan. Vertel?

Ja. Werken bij de barbershop was leuk, maar ik was echt toe aan iets nieuws. Het liefst een baan waarbij mijn technische achtergrond goed van pas kwam. Cijfers hebben me altijd geboeid en ik heb mbo bouwkunde gestudeerd. Niet voor niks natuurlijk. Hier wilde ik graag iets mee doen. Mijn voorkeur ging uit naar een functie in de bouw- of vastgoedsector. Eentje waarin ik mij snel verder kon ontwikkelen. Los daarvan wilde ik vooral snel aan de slag.

Oké, maar hoe kwam je bij Work-on terecht?

Dankzij een tip van een vriend. Hij had eerder via Work-on gewerkt en gaf het advies om eens op de website van Work-on te kijken.Na een tijdje scrollen heb ik direct gebeld en kreeg ik de vestiging in Amsterdam aan de lijn. Dit eerste contact was met René de Boer. Voor ik het wist mocht ik op gesprek (komen). Ik vond het lastig om direct aan te geven wat ik precies wilde. De tip die ik vanuit Work-on meekreeg: geef dan vooral aan wat je niet wil. Filteren we die banen er gelijk tussenuit.

Je startte bij je huidige werkgever. Wat houd je functie in?

Ik werk als debiteurenbeheerder op de afdeling Accounts Receivable. Hele mond vol. Het is een organisatie die kantoor- en bedrijfsruimtes in heel Nederland verhuurt aan andere organisaties. Persoonlijk zorg ik er vooral voor dat alle huurders op tijd betalen. Zo vanzelfsprekend is dit niet. Verder maak ik facturen op en let ik erop dat alle betalingen op de juiste plek terecht komen. Puntje bij paaltje ben ik het aanspreekpunt voor huurders wanneer zij vragen hebben over facturen en/of geldzaken.


Cool! Pittig voor een startersfunctie, of niet?

Ja, dat was wel even spannend. Vooral in het begin. Vanuit mijn vorige baan was ik gewend om veel te bellen, maar met een heel andere boodschap. Hoe ga je ermee om als iemand vergeet te betalen of gemaakte afspraken niet nakomt? Wanneer schakel je een incassobureau in? Mijn collega heeft me geleerd dingen in te dekken. Vooral door bij de feiten te blijven. Welke afspraken zijn er eerder samen gemaakt? Het feit dat we werken met allerlei soort klanten maakt het wel super interessant. Van grote multinationals tot kleine bedrijven met een huur van een paar honderd euro. Alles komt voorbij. Dus, zeker pittig! Nu ik een jaar verder ben durf ik te zeggen dat ik het aardig onder de knie heb.

Incassobureau? Wel eens meegemaakt?

Zeker, want het is mijn taak om uiteindelijk de keuze voor het inschakelen van een incassobureau te maken. Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Dat snap je vast. Niet gemakkelijk. In het begin geloof je iemand snel op zijn of haar woord. Tot je het een maand later weer op je bordje krijgt. Bel je opnieuw, volgt er weer een ander smoesje. Je wordt er vanzelf harder in. Belangrijkste is dat je er bovenop blijft zitten en de standaard procedure volgt. Werkt dat niet, dan ga je op zoek naar andere manieren om toch tot een gepaste oplossing te komen.

Klinkt alsof je je serieuze baan hebt gevonden. Klopt dat?

Ja! Ik zit lekker op m’n plek. Ik houd van de diversiteit binnen mijn functie. Van eenmanszaken tot grote bedrijven, ik heb met iedereen contact. Geeft me een kick. Bovendien krijg ik echt de vrijheid om mijn eigen tijd in te delen. Dat werkt voor mij. Een eigen laptop, de onderlinge gezelligheid met collega’s. Alles bij elkaar maakt dat ik het enorm naar mijn zin heb.

En.. als je wilt doorgroeien?

Dan zijn daar volop mogelijkheden voor. Als je aangeeft ergens interesse in te hebben denkt iedereen volop met je mee. Zo zit ik zelf 1 dag per week op de marketingafdeling om me bezig te houden met alle sociale media. Die veelzijdigheid zorgt ervoor dat ik me geen seconde verveel. Elke dag hetzelfde trucje doen, dat lijkt me helemaal niks.

Oké en als je nu terugkijkt? Was je job wat je ervan verwachtte?

Nee, het is eigenlijk beter. Van wat René vertelde wist ik dat het een jong bedrijf was. Niemand in pak. ‘Work hard, play hard’. Maar dat moet in de praktijk vaak nog maar blijken. Bij mijn huidige job pakte dit inderdaad zo uit. Binnen een maand mocht ik al met iedereen naar Oostenrijk. Iedereen is heel open en heeft veel voor elkaar over. Dat vind ik zelf echt heel cool. Zo cool dat ik hier graag langer wilde blijven. Inmiddels ben ik overgenomen en dus niet langer uitzendkracht meer, maar gewoon een vaste kracht.

Nice dus dat werken via een uitzendbureau heeft voor jou wel goed uitgepakt?

Ja, dat sowieso. René belde zelfs net na mijn eerste gesprek. Gewoon even om te vragen hoe het was gegaan. Vond ik echt super attent. Zo ook toen bekend werd dat ze mij een contract gingen aanbieden. Klinkt misschien heel normaal, maar ik heb gezien dat het ook anders kan. Altijd overal zelf achteraan moeten bellen, maar 1 beschikbaar telefoonnummer waardoor je nooit in 1 keer de persoon die je zoekt te pakken krijgt. Een wereld van verschil met wat ik later meemaakte. Na mijn overname heb ik nog een laatste keer contact gehad met de andere Renée. Al met al ben ik super blij met de manier waarop alles in gegaan. Ik kan echt zeggen dat ik mijn plek heb gevonden.

Talentcoaching


Dat wat we voor Tristan doen, noemen we talentcoaching. We vertellen je er graag over.


Meer over talentcoaching

Meer van dit


Dat kan natuurlijk ook! We hebben onze leukste en meest inspirerende verhalen verzameld in ons blog-overzicht.


Naar het blogoverzicht