Blog

Een dag in het leven van… een copywriter

14 oktober 2022 | Leestijd: 2 - 4 minuten
Een dag in het leven van… een copywriter
Ingo

Een dag in het leven van… een copywriter

Hoe zou het zijn om te werken als …. Vraag jij jezelf wel eens af hoe je dag eruit ziet in een specifiek beroep? In deze nieuwe reeks ga ik je een spreekwoordelijk kijkje in de keuken te geven van meerdere functies. Vandaag in deel 1: Hoe het is om te werken als copywriter? A.k.a. tekstschrijver, a.k.a. woordentovenaar. Als ervaringsdeskundige ben ik in de positie om deze vraag te beantwoorden. Tijd om dit ook te doen. Lees je mee?

Wat doet een copywriter?

Schrijven, schrijven, schrijven. Dat is de kortst mogelijke samenvatting m.b.t. de werkzaamheden van een copywriter. Wanneer je schrijft gaat het er in de kern om dat een boodschap op de juiste manier wordt overgebracht aan de doelgroep. In welke contentvorm je dit doet? Dat kan wisselen van een blog tot een mailing of van een landingspagina tot een social media post. Verder is het in je rol als copywriter handig wanneer je niet schrikt van strakke deadlines, constructieve discussies, last minute to-do’s en het uitvragen van een opdracht omdat een briefing onduidelijk of incompleet is.

Wat je zeker weet? Dat alle copy die je schrijft 1 of meerdere van de volgende doelen heeft:

  • Informeren
  • Instrueren
  • Adviseren
  • Overtuigen
  • Entertainen
  • Inspireren

Hoe ziet de agenda van een copywriter eruit?

Een vraag die ik het beste kan beantwoorden door je een inkijkje in mijn agenda te geven:

08:45 uur: Bij het openen van mijn inbox ligt de eerste opdracht al voor me klaar. Dit keer gaat het om het schrijven van 4 vacatureteksten voor een nieuwe opdrachtgever. Cool. In deze briefing lees ik o.a. wat de organisatie doet en wat de functie inhoudt. Het doel van deze vacaturetekst is om de juiste collega te bereiken en te laten solliciteren. Daarvoor moet ik eerst weten wie we zoeken en wat deze persoon aantrekt in deze functie. Stel dat ik een vacaturetekst schrijf voor studenten, maar je blijkt al 5 jaar werkervaring nodig te hebben. Dan gaat de 'juiste persoon' nooit solliciteren. Dit is geen eenvoudige klus. Iedereen is uniek. Niemand heeft volledig dezelfde interesses. Daarom schrijf ik vaak meerdere teksten met verschillende invalshoeken, zodat we onze kansen spreiden. Daar ga ik direct mee aan de slag.

10:30 uur: Even een rustige ruimte opzoeken. Over 10 minuten staat er een belafspraak met 1 van onze talenten op de planning.Het doel? Een toffe case maken om een potentiële sollicitanten een mooi inkijkje hoe het is om als talent via Work-on te werken. Enkele vragen: Hoe gaat het met je, bevalt de huidige baan en wat maakt ‘m zo tof? Na het interview zelf noteer ik snel al de eerste aantekeningen. Alles om later in de week de boel volledig uit te werken tot een leuk verhaal en een nieuwe interessante case.

12:30 uur: tijd voor een uitgebreide lunch. 1 of 2 tosti’s vandaag? Hoe dan ook met een fanatiek potje pingpong als toetje.

13:30 uur: Maag vol, tafeltennis zege rijker. Door met het schrijven van een nieuwe blog over personal branding. De blauwdruk staat sinds vorige week al op papier. Tijd voor de uitwerking. Om de blog zo compleet mogelijk te maken voorzie ik ‘m niet alleen van de 3 beste tips op dit gebied, maar denk ik op hetzelfde moment ook na over visuele toevoegingen om de blog extra tot leven te brengen.

16:30 uur: Het laatste stukje dag ben ik kwijt aan het redigeren van een nieuwe mailing die een van mijn collega’s heeft geschreven. Wat neerkomt op een controle op spelling, stijl en tone of voice. Na een laatste check mag ‘ie richting een stapel potentiële opdrachtgevers.

17:15 uur: Leuk geweest, op naar huis. Anders is er morgen niks meer te doen.

Wat maakt een functie als copywriter zo leuk?

Dat kan ik je niet in 1 woord vertellen. Omdat het antwoord op die vraag voor iedereen anders kan zijn. Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat de creatieve vrijheid die ik krijg goed in de smaak valt. De ruimte om mezelf te blijven verdiepen in interessante plus actuele onderwerpen en de waardering die op momenten volgt na het schrijven van content die voor de lezer echt het verschil maakt. Die combinatie maakt dat ik het persoonlijk nog wel even vol ga houden.

“Elke dag doen wat ik het liefste doe: schrijven! En ze zijn hier nog zo gek me er goed voor te betalen ook”

Je baankansen en het salaris als copywriter

Good to know: Momenteel ligt het gemiddeld maandsalaris van een copywriter in Nederland op €3.375.- bruto. Dit tik je als starter uiteraard niet direct aan. In ruil voor alles wat je doet mag je als starter uitgaan van een salaris vanaf €2300.- tot €2500.-. En hoe het precies zit met je baankansen anno 2022? Op het moment van schrijven geeft Indeed 1186 openstaande vacatures voor een rol als copywriter. Op het moment van schrijven hebben we bij Work-on ook 11 vacatures voor copywriter openstaan. Bekijk ze direct!

Is werken als copywriter (ook) iets voor jou?

Dat blijft nog even de vraag. Je interesse in deze blog is een goed begin, maar geeft waarschijnlijk nog geen uitsluitsel. Jezelf nog verder verdiepen in het vak? Dan is het lezen van een boek over copywriting een dikke tip. Mijn persoonlijke favoriet? Het boek ‘Invloed’ van Robert Cialdini. Eentje met een psychologische insteek over de onbewuste keuzes die we allemaal als mens maken en hoe je hier als copywriter slim op in kan spelen. Ook het boek ‘creatief schrijven’ van Roy Ishak geeft een mooi inkijkje over hoe het is om te werken als copywriter en welke invloed je kan hebben met je woorden.

Nooit genoeg inspiratie? Zelf volg ik ook een aantal vakgenoten op LinkedIn. Dit geeft me niet alleen een beeld van de struggles waar zij tegenaan lopen, maar ook een inzicht in hoe ze hier vervolgens mee dealen.

Psst. Twijfel je aan de kracht van goede copy?

Misschien ook wel aan de waarde die je als copywriter gaat hebben? Dan is de onderstaande video het beste medicijn. Kijk zelf maar:

Een dag in het leven van… een copywriter

Ingo

14 oktober 2022

Mogen wij jou helpen?

 

     

    Meer voor jouw carrière

    november 14, 2022

    De kracht van nee zeggen op de werkvloer en daarbuiten

    Nee zeggen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je als starter nieuw bent op een werkvloer. Vraagt een collega je om iets te doen, zie je dat waarschijnlijk als een […]
    november 2, 2022
    blog werken als talentcoach

    Als Talentcoach kan ik zelf belangrijk maken wat ik belangrijk vind

    Bij Work-on is het geloof in talentcoaching groot. En niet zonder reden. Het aantal mensen dat aan de hand van deze methode een baan weet te vinden tikt jaarlijks de 500 aan. […]
    juni 28, 2022

    Hoe zorg je dat je jezelf niet voorbij loopt?

    Je hoort het vaak: ‘probeer niet aan jezelf voorbij te lopen’. Wat betekent deze uitdrukking eigenlijk? Als je deze blog leest, is de kans groot dat je dit fenomeen al kent. Durf […]