De wereld van pensioenen. Vaak al snel bestempeld als een doolhof en een ver-van-mijn-bed-show. Niet als het aan Rowald ligt. Zijn missie? Als specialist bij PGB Pensioendiensten mensen in begrijpelijke taal het belang van een goed geregeld pensioen te laten inzien. Dit is zijn verhaal.
‘Je hoort het misschien niet vaak, maar tijdens mijn studie heb ik de drang gekregen om hier meer mee te gaan doen. Dit was net de periode waarin voor het eerst werd besloten om heel erg op pensioenfondsen te gaan korten. Ook de keuzevrijheid van werknemers nam steeds verder af op dit gebied. Het eerste moment dat ik mij er echt goed in verdiept heb was tijdens mijn afstudeerperiode. Daarna heb ik het eigenlijk nooit meer losgelaten. Ik heb het gevoel dat ik op het gebied van pensioenen een belangrijke rol kan spelen.’
‘Jazeker. Niet iedereen is altijd even bezig met zijn of haar pensioen. Dit is zonde, maar ik begrijp het ook. Er wordt vaak in moeilijke vakjargon gesproken waardoor mensen al snel door de bomen het bos niet meer zien. Het is vaak complex, maar behapbaar en daarom extra belangrijk dat het in begrijpbare taal wordt uitgelegd. Op deze manier probeer ik een belangrijk steentje bij te dragen in het pensioenbewustzijn van mensen. Gewoon door een helder beeld te geven. Hier ontbreekt het in mijn ogen nog vaak aan. Ook vanuit de politiek. Mensen zijn zodoende vaak niet op de hoogte van verschillende kansen of risico’s en vergeten vroegtijdig te anticiperen. Dit zijn situaties waar ik regelmatig mee te maken krijg.’
‘Ik houd me vooral bezig met waardeoverdrachten. Bijvoorbeeld wanneer werknemers van baan veranderen en hun pensioen naar ons overzetten. Een veelgebruikt moment om te bekijken hoeveel men tot op dat moment al heeft opgebouwd. Voor de overdracht maken we een offerte op en bieden we alles bij elkaar een totaalplaatje en maken we het mogelijk om zonder problemen over te stappen. Zo geef ik zelf geen advies, maar zorgen eigenlijk voor overzicht. Dit bevalt goed.’
‘Zeker. Om meerdere redenen gelukkig. Er heerst een fijne bedrijfscultuur en qua processen en systeem liggen er nog meer dan genoeg uitdagingen. De collega’s zijn gelukkig ook leuk. We hebben een divers team. Jong en oud door elkaar heen. Het leuke daaraan is vooral dat iedereen een andere benadering kent als het op knelpunten aankomt. Zo vullen we elkaar aan. Samen resultaten behalen met een focus op mensgerichtheid.’
‘Nog altijd goed. We spreken elkaar via skype en bellen veel. Bijvoorbeeld tijdens de gezamenlijke dagstart waarin ieders prioriteiten kort besproken worden. Heb je iemand nodig gedurende de dag, bel je even snel. Het zijn gekke tijden, maar het werk bevalt nog altijd goed. Ik had nooit eerder thuis gewerkt. Na de eerste weken aan de keukentafel heb ik toch maar een goede stoel en nieuw bureau gekocht vanuit ergonomische overwegingen.’
‘Absoluut! Ik mag niet klagen. Al vanaf dag 1 heb ik goed contact gehad met Work-on. Eerst met Rebecca, zij benaderde mij ook voor deze functie. Maar inmiddels met Demi. Zeker tijdens deze periode van Corona heb ik veel steun gehad. Dat hoeft niet moeilijk. Hoe attenter, hoe leuker. Gewoon een belletje waarin ze vraagt hoe het met me gaat. Ze geeft me ook alle ruimte om contact op te nemen mocht ik hier behoefte aan hebben. Gelukkig ben ik hier nog niet tegenaan gelopen. Maar weten dat dit kan maakt een heel verschil.’
De wereld van pensioenen. Vaak al snel bestempeld als een doolhof en een ver-van-mijn-bed-show. Niet als het aan Rowald ligt. Zijn missie? Als specialist bij PGB Pensioendiensten mensen in begrijpelijke taal het belang van een goed geregeld pensioen te laten inzien. Dit is zijn verhaal.
‘Je hoort het misschien niet vaak, maar tijdens mijn studie heb ik de drang gekregen om hier meer mee te gaan doen. Dit was net de periode waarin voor het eerst werd besloten om heel erg op pensioenfondsen te gaan korten. Ook de keuzevrijheid van werknemers nam steeds verder af op dit gebied. Het eerste moment dat ik mij er echt goed in verdiept heb was tijdens mijn afstudeerperiode. Daarna heb ik het eigenlijk nooit meer losgelaten. Ik heb het gevoel dat ik op het gebied van pensioenen een belangrijke rol kan spelen.’
‘Jazeker. Niet iedereen is altijd even bezig met zijn of haar pensioen. Dit is zonde, maar ik begrijp het ook. Er wordt vaak in moeilijke vakjargon gesproken waardoor mensen al snel door de bomen het bos niet meer zien. Het is vaak complex, maar behapbaar en daarom extra belangrijk dat het in begrijpbare taal wordt uitgelegd. Op deze manier probeer ik een belangrijk steentje bij te dragen in het pensioenbewustzijn van mensen. Gewoon door een helder beeld te geven. Hier ontbreekt het in mijn ogen nog vaak aan. Ook vanuit de politiek. Mensen zijn zodoende vaak niet op de hoogte van verschillende kansen of risico’s en vergeten vroegtijdig te anticiperen. Dit zijn situaties waar ik regelmatig mee te maken krijg.’
‘Ik houd me vooral bezig met waardeoverdrachten. Bijvoorbeeld wanneer werknemers van baan veranderen en hun pensioen naar ons overzetten. Een veelgebruikt moment om te bekijken hoeveel men tot op dat moment al heeft opgebouwd. Voor de overdracht maken we een offerte op en bieden we alles bij elkaar een totaalplaatje en maken we het mogelijk om zonder problemen over te stappen. Zo geef ik zelf geen advies, maar zorgen eigenlijk voor overzicht. Dit bevalt goed.’
‘Zeker. Om meerdere redenen gelukkig. Er heerst een fijne bedrijfscultuur en qua processen en systeem liggen er nog meer dan genoeg uitdagingen. De collega’s zijn gelukkig ook leuk. We hebben een divers team. Jong en oud door elkaar heen. Het leuke daaraan is vooral dat iedereen een andere benadering kent als het op knelpunten aankomt. Zo vullen we elkaar aan. Samen resultaten behalen met een focus op mensgerichtheid.’
‘Nog altijd goed. We spreken elkaar via skype en bellen veel. Bijvoorbeeld tijdens de gezamenlijke dagstart waarin ieders prioriteiten kort besproken worden. Heb je iemand nodig gedurende de dag, bel je even snel. Het zijn gekke tijden, maar het werk bevalt nog altijd goed. Ik had nooit eerder thuis gewerkt. Na de eerste weken aan de keukentafel heb ik toch maar een goede stoel en nieuw bureau gekocht vanuit ergonomische overwegingen.’
‘Absoluut! Ik mag niet klagen. Al vanaf dag 1 heb ik goed contact gehad met Work-on. Eerst met Rebecca, zij benaderde mij ook voor deze functie. Maar inmiddels met Demi. Zeker tijdens deze periode van Corona heb ik veel steun gehad. Dat hoeft niet moeilijk. Hoe attenter, hoe leuker. Gewoon een belletje waarin ze vraagt hoe het met me gaat. Ze geeft me ook alle ruimte om contact op te nemen mocht ik hier behoefte aan hebben. Gelukkig ben ik hier nog niet tegenaan gelopen. Maar weten dat dit kan maakt een heel verschil.’
Dat wat we voor Rowald doen, noemen we talentcoaching. We vertellen je er graag over.
Dat kan natuurlijk ook! We hebben onze leukste en meest inspirerende verhalen verzameld in ons blog-overzicht.