Blog

Omgaan met verschillende persoonlijkheden op de werkvloer

22 mei 2023 | Leestijd: 2 - 4 minuten
Omgaan met verschillende persoonlijkheden op de werkvloer
Ingo

Omgaan met verschillende persoonlijkheden op de werkvloer

Als starter of young professional komt er binnen een baan het nodige op je af. En zonder te weten wat je baan precies is, durf ik te zeggen dat het onderdeel samenwerken hierin een belangrijke rol speelt. Een goede onderlinge samenwerking met je collega’s is echter niet zo vanzelfsprekend als het klinkt. Zeker niet wanneer je te maken hebt met verschillende persoonlijkheden op de werkvloer. Graag zoom ik hier, samen met jou, verder op in. Welke verschillende persoonlijkheden kom je tegen op de werkvloer, hoe ga je hier zo goed mogelijk mee om en via welke weg zorg je voor een optimale samenwerking? Goede vragen die een goed antwoord verdienen. Let’s go!

De verschillende types op de werkvloer

Zoveel mensen, zoveel meningen en evenveel persoonlijkheden. Waar je als collega’s gelijkwaardig aan elkaar kan zijn wanneer het op skills of kennisniveau aankomt, blijven karakters vaak uniek. Om uit te kunnen leggen welke types je op de werkvloer tegenkomt, val ik graag terug op het Disc model. Een model waarin alle persoonlijkheden worden onderverdeeld in 4 categorieën: rood, groen, blauw en geel. Allemaal voorzien van hun eigen set aan eigenschappen. Een type rood staat voor iemand die het liefst allerlei taken oppakt. Te herkennen aan de volgende eigenschappen:

  • Dominant
  • Aanwezig
  • Besluitvaardig
  • Direct
  • Veeleisend

Groene types hebben moeite om hun eigen grenzen aan te geven en te bewaken. Te herkennen aan de volgende eigenschappen:

  • Rustig
  • Vriendelijk
  • Twijfelaar
  • Zorgzaam

Val je in de categorie blauw, volg je graag de regels en ben je fan van duidelijke kaders. Te herkennen aan de volgende eigenschappen:

  • Nauwkeurig
  • Gereserveerd
  • Analytisch
  • Voorzichtig
  • Gedetailleerd

Blijft de groep geel over. Ook wel bekend als de chaotische club. Te herkennen aan de volgende eigenschappen:

  • Expressief
  • Gevoelig
  • Open
  • Enthousiast
  • Chaotisch

En nu? Wetende welke types er op de werkvloer vallen te onderscheiden, is het tijd om dieper in te gaan op de vraag hoe met ze om te gaan. Hierin geef ik je graag 6 speerpunten mee.

Word bewust van je eigen persoonlijkheid

Welke van de bovenstaande categorieën is op jou het meest van toepassing? Of is er stiekem sprake van een mix. Voor je gaat kijken naar anderen en een passende manier om onderling samen te werken, is het enorm waardevol om een goed beeld van jezelf te hebben. Wat zijn je kwaliteiten, je valkuilen? Je kracht en je ontwikkelpunten? Los van je eigen perspectief helpt het om anderen te vragen hoe zij dit zien en ervaren. Sluit jouw eigen beeld hierbij aan? Dan zit je in de goede richting en wordt het gemakkelijker om in te schatten hoe je zelf functioneert binnen de samenwerking en de omgang met meerdere collega’s.

Communiceer open en eerlijk

Open en eerlijk communiceren vormt de basis voor een goede omgang met iedere persoonlijkheid op de werkvloer. Daarnaast laat je op deze manier zien dat er sprake is van onderling respect. Wat verwacht jij van je collega’s en wat verwachten zij van jou? Alleen door jezelf keer op keer uit te spreken zorg je ervoor dat alle gezichten dezelfde kant opstaan. Op de korte en de lange termijn. Ben en blijf je open en eerlijk naar elkaar, dan ontkom je bovendien niet aan het geven van feedback. Geef je deze, zorg dan dat het constructieve feedback is. Zodoende zorg je dat je opbouwt en niet (elkaar) afbreekt.

Toon empathie en begrip voor elkaar

Binnen een samenwerking is het belangrijk om rekening te houden met elkaar. Hoe jij je werk doet zegt namelijk niets over de manier waarop je collega dit doet. De impact van deze verschillen is niet tot nauwelijks voelbaar wanneer je in staat bent om empathie en begrip voor elkaar en elkaars situatie te tonen. In een samenwerking sta je nooit alleen. Probeer je daarom in te leven in de situatie en de gevoelens van één of meerdere collega’s. Door jezelf op deze manier op te stellen is de kans groot dat je deze behandeling ook terug ontvangt. Win-win situatie dus.

Benut elkaars sterke punten en zoek overeenkomsten

Om zo prettig mogelijk met je collega’s om te gaan en samen zo effectief mogelijk te zijn, wil je op zoek naar een samenwerking waarin iedereen in staat is om eigen sterke punten te benutten. Dit vraagt op momenten om aanpassingen. Waar blink jij in uit en je collega minder? Juist door onderlinge overeenkomsten en verschillen te benadrukken, kom je tot de kans om elkaar op meerdere vlakken aan te vullen. Weet je dat een collega van nature chaotisch is aangelegd, dan is het bijvoorbeeld verstandig om per mail een extra reminder te sturen over een extra to do, waarvan je gisteren hebt gevraagd of diegene deze voor je op kan pakken. Grote kans dat de bereidheid er wel is, maar het simpelweg aan de aandacht is ontsnapt. Door samen te leren om je aan te passen naar de verschillende werkstijlen die je op de werkvloer tegenkomt, zorg je ook samen voor groei.

Leer omgaan met conflicten

Waar meerdere mensen samenwerken, botst het ook af en toe. Dit is onvermijdelijk. Wel is het een misverstand dat het erg is dat ze voorvallen. Als professional wil je er vooral mee leren omgaan. Dat confrontaties of conflicten op de werkvloer leuk zijn ga ik namelijk niet beweren. Dat ze nuttig kunnen zijn wel.

  1. Het verhoogt de teameffectiviteit en verbetert de interne besluitvorming
  2. Je werkt aan wederzijds begrip en een betere onderlinge verstandhouding
  3. Je leert niet alleen je collega maar vooral ook jezelf beter kennen
Tijdens een conflict komt niemand verder met het gooien van verwijten over en weer. Liever vertel je wat een situatie met jou heeft gedaan en welk gevoel je dit heeft gegeven. Denk hierin ook altijd richting oplossingen en voel je vrij om deze aan te dragen. Hoe ziet die oplossing er in jouw ogen uit? En is dit ook werkbaar voor de ander?

Conclusie

Aan samenwerken met collega’s en de omgang met verschillende persoonlijkheden valt op de werkvloer eigenlijk niet te ontkomen. Toch is iedere werkvloer anders en elke bedrijfssamenstelling uniek. Dit maakt dat er geen gouden formule bestaat voor dit vraagstuk. Wel zorgen de bovenstaande tips hopelijk voor evenveel houvast in jouw ontwikkeling als in die van mij.

Daar heb ik alle vertrouwen in. Succes!

Boek cover Omgringd door idoten
Lees meer over de verschillende persoonlijkheidstypes in het boek "Omringd door idioten", geschreven door Thomas Erikson.
Omgaan met verschillende persoonlijkheden op de werkvloer

Ingo

22 mei 2023

Mogen wij jou helpen?

 

     

    Meer voor jouw carrière

    januari 17, 2024
    Blog_blijven hangen in een baan

    Waarom je blijft werken in een baan die niet gelukkig maakt

    Je bent gevoelsmatig klaar met je huidige baan, maar blijft toch zitten waar je zit. Herkenbaar? Jij niet alleen. Uit recent onderzoek van organisatiepsycholoog Merel Feenstra-Verschure blijkt dat 1 op de 5 […]
    oktober 26, 2023
    Blog_solliciteren met ChatGPT

    Je sollicitatiebrief schrijven met Chat GPT: Slim of niet?

    Ervaar jij het als een drempel om ergens te solliciteren? Dan hangt dit mogelijk samen met de verwachting dat je een indrukwekkende sollicitatiebrief schrijft. Niet jouw specialiteit, eerder een noodzakelijk kwaad. Klinkt […]
    september 6, 2023
    blog afbeelding alles over loopbaan begeleiding

    Kan loopbaanbegeleiding ook voor jou het verschil maken?

    Ga doen wat je leuk vindt. Dat is mijn belangrijkste advies voor iedere carrière samengevat in zes woorden. Klinkt logisch, maar het wordt een stuk lastiger wanneer je niet goed weet waar […]