De klik met collega’s is één van de basiselementen van het ervaren van werkplezier. In deze blog nemen we je hierin mee. Ook jouw ontwikkeling, de inhoud van jouw functie en de bedrijfscultuur zijn volgens ons erg belangrijk.


30 oktober 2018 | Leestijd: 3 - 5 minuten

Barend

Barend

Echt op je plek zitten daarbij hoort een goede
klik met je collega's

Collega’s! Met wat geluk kom je ze elke werkdag tegen. In veel functies sta je de hele dag met collega's in contact en werk je actief samen. BFF's hoef je niet te worden met elkaar, maar het is wel fijn als je samen door één deur kunt. Hoe is jouw band met je collega’s?

Mwah ik voel me niet helemaal thuis

Geen klik? Jammer! Het kan natuurlijk zijn dat jij nog niet helemaal je draai hebt gevonden tussen je collega’s. Maar waar heeft dat mee te maken?

Ik heb hele leuke collega’s

Heb je wel een leuke klik? Super! Hoe hou je dat vast? Waar bestaat die klik eigenlijk uit?

Dagelijks ben je bezig met het onderhouden van relaties. Met vrienden, huisgenoten en je familie. Je bent er stiekem continue mee bezig. Logisch, toch? Maar what about collega’s? Dat zijn ook gewoon mensen. Behandel ze ook zo. Het is belangrijk dat je aan de band met collega’s werkt. Soms gaat dit makkelijk, soms vraagt dit meer energie dan verwacht. Cliché maar waar: communicatie is de sleutel.

Wil jij werken aan jouw klik met collega's? Probeer deze 5 tips!

Communiceer concreet

Je hoort het vast vaker ‘less is more’! Lange onduidelijke verhalen zijn super irritant! Wil je iets overbrengen aan collega’s?
Zorg dat de kern van je boodschap duidelijk is. Hoe doe je dat?

  • Bedenk van te voren wat je wilt overbrengen.
  • In welke vorm je dit wilt doen (verbaal of non-verbaal).
  • Houd het kort en krachtig! (MAND, weet je nog?)
  • Luister naar elkaar

    Goed luisteren is een onderschatte kwaliteit. Heb jij die? Uit onderzoek is gebleken dat men na 17 seconden de woordvoerder al onderbreekt tijdens een gesprek. Iemand zomaar onderbreken, ik vind het een 'no go'. Dit helpt natuurlijk niet wanneer je een betere band met je collega wilt.
    Let tijdens het luisteren op het volgende:

  • Houding: zorg voor een open houding.
  • Oogcontact: kijk de andere met regelmaat aan (zonder te staren).
  • Geluiden: Laat af en toe een ‘humm’ op de juiste momenten vallen om duidelijk te maken dat je de aandacht bij het gesprek hebt.
  • Feedback geven en ontvangen

    Feedback. Jij wilt een ander wat meegeven. Tof, maar soms best lastig. Er is één regel als het gaat om feedback: altijd doen. De enige fout die je kan maken is geen feedback geven op een moment dat je die wel had. Hoe zorg je er voor dat jouw feedback ook goed aankomt? Maak gebruik van de ‘ik-ik-jij-methode’. Bij deze methode probeer je feedback op een zorgvuldige en begrijpelijke wijze uit te leggen.
    Klinkt het interessant? Ik licht het even toe:

    IK: ik zie/merk….
    Allereerst: begin met een situatieschets.
    Belangrijk: geef duidelijk aan wat je ziet en maak gebruik van concrete voorbeelden.
    Valkuil: benoem niet wat je denkt te zien of wat je verwacht.

    IK: ik denk/ het komt op mij over……
    Laat jouw gevoel duidelijk spreken. Misschien is het wel een cliché maar, eerlijkheid duurt het langst.

    JIJ: Herken jij dit terug? Heb je ook dit gevoel?
    Je bent hier op zoek naar toekenning. Krijg je die? Fijn, dan kun je inspelen op het gevoel van je collega.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat je collega geen flauw idee heeft waar jij het over hebt.
    Ga het gesprek aan. Wat bedoelt de ander? Sluit de feedback af met het gewenste gedrag. Vertel concreet wat jij van de ander verwacht.

    That's It!

    Kom je in de situatie dat je feedback ontvangt. Hou dan de volgende 2 tips in de achterhoofd:

  • Van het krijgen van kritiek kun je veel leren.
  • Feedback is niet bedoeld als aanval.
  • Denk aan je houding

    Uit onderzoek is gebleken dat het overbrengen van een boodschap onderverdeeld wordt in: verbaal 53%, vocaal 15% en visueel 32%. Houding valt onder non-verbale communicatie. Met je houding bepaal je hoe je op een ander overkomt en wil overkomen.

    Tips & tricks:

  • Neem een open houding aan, dit is uitnodigend voor een ander.
  • Vermijd armen over elkaar en norse uitdrukkingen.
  • Probeer rechtop te zitten met een neutrale of vriendelijke lach.
  • Help elkaar

    Help jij je collega’s als zij daarnaar vragen? Voel jij je vrij om je kennis en ervaringen te delen? Zodra je collega’s het gevoel krijgen dat je voor hen klaar staat, zullen ze in het vervolg sneller bij je terugkomen en dit zal zeker bijdragen aan een goede band.

    Probeer het eens

    Wanneer je goed kunt communiceren met je collega’s ben je alweer een stapje verder. Goede communicatie leidt tot positiviteit, productiviteit en succesvolle samenwerking. Pas deze tips toe! Zie hoe de onderlinge communicatie verbetert en de betrokkenheid toeneemt.
    Probeer het, helpt het niet, dan zit je misschien niet op je plek. Het kan natuurlijk ook dat je in een bedrijf zit waar net niet jouw type mensen werkt.

    Mag er aan jouw situatie wel iets verbeterd worden? Dan is het prettig om goed advies te krijgen. Een nieuwe baan of functie kan het antwoord zijn. Maar wat voor functie? En waar? Bij Work-on draait het juist om die vragen. Ons doel? De juiste persoon op de juiste plek krijgen. Dat begint met een persoonlijk kennismakingsgesprek. Daarin ontdek je gelijk waar jij past. Nieuwsgierig? Plan ‘m in.

    Mogen wij jou helpen?