Een powernap op de werkvloer | Work-on
parallax background
Een powernap op de werkvloer
 

Slaapproblemen op de werkvloer



Eén op de zes werknemers heeft serieuze slaapproblemen. Bijna twee derde van hen functioneert daardoor soms minder goed op het werk, waardoor fouten op de loer liggen. Dat blijkt uit een enquête van TNS Nipo in opdracht van verzekeraar Zilveren Kruis. Meer dan de helft (59 procent) van de slecht slapende werknemers heeft last van concentratieproblemen. Een kwart geeft aan fouten te maken door het gebrek aan een goede nachtrust.



"Veel werknemers met serieuze slaapproblemen: Doe een powernap!"



Kort lontje

Wie te weinig (minder dan 7 uur) slaapt, functioneert simpelweg niet optimaal. "Met name de voorkant van je hersenen is gevoelig voor te weinig slaap", weet slaapconsulent Els van der Helm. "Organisatie, probleemoplossend vermogen, creativiteit: het gaat daardoor allemaal achteruit. Je bent minder geconcentreerd, kunt je aandacht er slecht bijhouden en ook je geheugen en vermogen om nieuwe dingen te leren gaan achteruit. Je krijgt een stuk minder gedaan."

En dat is nog niet alles. Een slaaptekort heeft ook emotionele gevolgen. "Je bent humeuriger en hebt een korter lontje, waardoor je eerder aanvaringen krijgt met collega's. Daarnaast kost het meer moeite om anderen te interpreteren."



Piekeren over werk

Kortom: je baas heeft veel meer aan je als je uitgeslapen op het werk verschijnt. Maar dat valt soms niet mee. Dat mensen wakker liggen, komt volgens het onderzoek vaak door het werk. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan wakker te liggen vanwege zorgen over hun baan. Opvallend: het percentage over werk piekerende mannen is hoger (55 procent) dan vrouwen (44 procent). Vrouwen kunnen vaker niet slapen vanwege privéproblemen.



"Dat mensen wakker liggen komt vaak door het werk."


Mensen met slaaptekort zijn grofweg in te delen in twee groepen, zegt Van der Helm. "Aan de ene kant de mensen die moeilijk in slaap vallen en blijven. Aan de andere kant de groep die in principe moeiteloos in slaap komt, maar simpelweg te laat naar bed gaat omdat andere dingen voorrang krijgen."



Powernap

Met name voor die laatste groep kan een middagdutje 'in de baas z'n tijd' nuttig zijn, zegt Van der Helm. Het Zilveren Kruis pleit voor zo'n powernap op kantoor. "Het is een goede investering van je tijd. Je hebt er zeker drie uur profijt van. Je concentratie gaat omhoog, net als je humeur, je geheugen en je vermogen om dingen te leren."



"Het beste moment om even de ogen te sluiten is 14:00 uur. Dan ben je gemiddeld het minst scherp."



Het ideale hazenslaapje duurt 25 minuten. "Je moet niet in de diepe fase van de slaap terechtkomen en daaruit moeten ontwaken. Dat werkt averechts, tenzij je een hele slaapcyclus doorloopt van 90 tot 100 minuten. Maar daar heb je de tijd niet voor op het werk." Het beste moment om even de ogen te sluiten is om 14:00 uur. "Dan ben je gemiddeld het minst scherp."



Slaap is het begin

Leuk idee zo'n middagdutje, maar grote kans dat je baas niet juicht van enthousiasme als je vanmiddag aankondigt dat je even een tukkie gaat doen. "Er rust nog een soort taboe op slaap", merkt Van der Helm. "Veel mensen associëren slapen met lui zijn."

Dat moet veranderen, vindt ze. Bedrijven zouden een goede nachtrust meer moeten stimuleren, omdat ze zelf gebaat zijn bij uitgeruste werknemers. Veel bedrijven zijn bezig met de gezondheid van hun werknemers en focussen daarbij vooral op beweging en voeding.
Slaap is een beetje een ondergeschoven kindje, terwijl het daar allemaal mee begint. Als je niet goed slaapt, ben je ook meer geneigd om ongezond te eten en minder geneigd om te gaan sporten.



Bron: http://www.rtlz.nl/business/carriere/veel-werknemers-met-serieuze-slaapproblemen-doe-een-powernap