Blog

‘Echt van mijn hobby mijn beroep gemaakt’

Al op jonge leeftijd droomde Martijn van werken bij de politie. Maar tijdens zijn opleiding wat jaren terug wist het hem toch niet te vangen. Wel denkt hij nog graag terug aan de hectiek en de chaos die hier altijd op de loer liggen. Prikkels die hij alsnog gevonden heeft. Maar dan in de sales. Na een traineeship in oktober vorig jaar wist hij zeker dat dit zijn wereld was. Inmiddels werkt hij met veel plezier als accountmanager bij een snelgroeiende organisatie en moet hij hier ook altijd scherp zijn. Dit is zijn verhaal.

Van de politie naar een baan als accountmanager. Een hele overstap Martijn

‘Dat zeker. Mede dankzij de corona crisis heb ik even moeten improviseren. Maar toen wist ik al langer dat werken bij de politie toch niet helemaal mijn ding was. En ik wilde al langer als accountmanager aan de slag. Dus toen ik de vacature voorbij zag komen ben ik er vol voor gegaan en was alles snel geregeld. Ik denk dat ik de vacature zelf begin maart tegen ben gekomen en 3 weken later was ik aan de slag.’

Brengt de baan je wat je ervan had verwacht?

‘Gelukkig wel. Zowel qua werkzaamheden als collega’s en het bedrijf zelf. Ik heb eerder de ambitie gehad om de politiek in te gaan en ben ook voorzitter geweest bij een politieke jongerenorganisatie hier in Breda. Wat dat betreft heeft dat heel veel weg van wat ik nu doe. Praten, praten, praten. Ik heb echt van m’n hobby mijn beroep gemaakt haha. De eerste maand draaide eigenlijk om non stop bellen. Zoveel mogelijk afspraken in zien te plannen en agenda’s van collega’s vullen. De planning is nu zo dat ik aan het eind van deze maand waarschijnlijk zelf mijn eigen afspraken mag gaan doen. Tot die tijd krijg ik veel extra trainingen om mij hierop voor te bereiden. Dit zorgt ook voor een fijne afwisseling. Geen dag is gelijk aan de vorige. De gesprekken die je hebt maken voor mij het verschil. Binnen ieder gesprek leer je iets nieuws en door te vragen naar hun bedrijf laat je de mensen die je spreekt vertellen over hun grootste passie. Hier komen bijzonder leuke gesprekken van en dit is de manier om onderling een band op te bouwen. Je leert echt van de wereld van anderen.’

Is dit wat je zo aantrekt in de functie?

‘Onder andere. Het is 1 van de redenen waarom ik mezelf dit nog jaren zie doen hier. Het bedrijf groeit super hard, is heel ambitieus en je merkt dat je hier als vanzelf in meegaat. De targets die je krijgt zijn vaak scherp, maar ik voel hier echt de kans om een mooie en stabiele carrière op te bouwen. Mede omdat de sfeer onderling heel goed is.’

Die targets halen. Lastig?

‘Soms. Maar het gaat me tot nu toe goed af. Ik denk zelfs dat ik ze ook nodig heb om het maximale eruit te halen. De werkdruk is best hoog, maar we maken er met collega’s onderling ook wel een race van. Wie krijgt er deze dag de meeste afspraken ingepland. Dat stukje competitie hoort ook een beetje bij het vak. Niks mis mee. In de pauze niet zomaar een potje tafeltennis, maar een blikje drinken op het spel. Dat soort dingen. Een beetje met een knipoog. De sfeer onderling is echt gezellig. Iedereen gaat goed met elkaar om.’

Klinkt alsof het met jouw ambities ook wel goed zit..

‘Absoluut. Zoals ik al eerder zei heb ik het enorm naar mijn zin hier en blijf ik graag zitten waar ik nu zit. We zijn ook een officiële partner van Google. Oftewel: volop kansen om veel exclusieve en waardevolle trainingen te volgen. Wel lastig om nu al aan te geven waar ik precies heen wil. Doorgroeien tot consultant lijkt me op termijn te gek. Het is verfrissend om de meest uiteenlopende gesprekken te hebben en ik leer elke dag. Je moet ook elke dag scherp blijven. Argumenten zien te achterhalen, om vervolgens te proberen deze te weerleggen. Een gesprek ombuigen van ‘te duur’ naar ‘een investering die zichzelf terugbetaald’. Dat is de grootste uitdaging. Waar het ene bedrijf qua uitgaven nu extra voorzichtig is, wil de ander juist investeren in online marketing. Dat is het dubbele aan deze tijd.’

Hoe ben je in contact gekomen met Work-on?

‘Toen ik zocht naar een nieuwe baan als accountmanager kwam jullie website als 1 van de eerste naar boven. Ik heb zelf eigenlijk vrij snel het contact gezocht. Gewoon door op een vacature te reageren. Vervolgens was het Dieuwertje die contact met mij opnam. Heel prettig. Vanaf het eerste moment heb ik het gevoel gehad dat ze ook echt met mij mee dacht. Dat ik er echt toe deed. En doe. Daarin kan ik niet anders dan mijn lof uitspreken. Later kreeg ik meer contact met Cas omdat de organisatie onder zijn portfolio valt.’

Bevalt nog altijd goed?

‘Jazeker. Het voelt nog altijd heel persoonlijk. Laatst heb ik Cas nog gesproken omdat ik bij Work-on was benoemd tot ‘Kandidaat van de week’. Op zo’n moment bespreken we ook even hoe het momenteel gaat en of alles nog bevalt. Klinkt als persoonlijk contact zoals het hoort, maar toch zie ik het te weinig. Dus niets dan lof voor Work-on en Cas zelf.’