Blog

De sleutel tot
succesvolle samenwerking

Leiderschap, probleemoplossend denken, stressbestendigheid en een uitstekend leervermogen. Het begin van een lange lijst soft skills die jouw geschiktheid voor een functie maken of breken. Vullen we alles aan, eindigt de lijst langer dan die van je neefje gericht aan Sinterklaas. Wat maakt dat er aan soft skills zoveel waarde aan wordt gehecht en hoe dragen ze bij aan een prettige samenwerking? Vragen die, niet alleen een helder antwoord, maar zelfs een eigen rubriek verdienen. Seizoen 1, aflevering 1: interpersoonlijke vaardigheden. Popcorn bij de hand? Play!

Wat zijn interpersoonlijke vaardigheden

Interpersoonlijke I beg your pardon? Voel je niet bezwaard als het niet 1, 2, 3 lukt dit begrip uit te leggen. “Kort gezegd: alle vaardigheden die nodig zijn om (het liefst plezierig) met een ander en de maatschappij om te gaan.” Lekker vaag he? Dat kan concreter.

Interpersoonlijke vaardigheden zijn in te delen in vier categorieën. Zie ze als onderdeel van je volgende potje kwartet. Mag ik van jou, uit de categorie interpersoonlijke vaardigheden, de onderdelen: luistervaardigheden, verbale vaardigheden, schriftelijke vaardigheden en non-verbale communicatie."

Wat maakt ze onmisbaar op de werkvloer

De één stuurt dagelijks meerdere teams aan, de ander bezoekt/spreekt veel potentiële klanten met het doel om ze over de spreekwoordelijke streep te trekken. Beiden maken volop gebruik van hun eigen mix aan interpersoonlijke vaardigheden. Zeg je het één, maar schreeuwen je uitstraling, je ogen en de rest van je lichaam iets anders? Daar gaat je kans op succes. Om nog maar te zwijgen over wat het je oplevert wanneer beide factoren elkaar versterken.

Wie echt indruk wil maken kijkt voorbij zichzelf en ziet ook de ander. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dit? Mogelijkheden genoeg! Zie je dat een collega moeite heeft met het juist inplannen van zijn of haar agenda? Vraag eens wat je samen kunt doen om dit in de toekomst beter te laten verlopen. Niet veroordelend, maar begripvol. Je collega voelt zich geholpen, is jou dankbaar en krijgt in een dag meer gedaan. Je denkt A: aan je eigen ontwikkeling en B: aan dat van het team. Klinkt ons in de oren als een 3-0 overwinning.

Interpersoonlijke vaardigheden maken dat je zorgt voor elkaar met waardering tot gevolg. Eigenlijk zit alles hem in de details. Je mist je gebruikelijke trein, laat je lunch thuis op de keukentafel liggen en komt doorweekt van de regen op je werk aan. Nog voor je aan de slag gaat zet je collega die broodnodige kop koffie, thee of warme chocomel al voor je neus. Voorzien van een extra koekje. En zie daar.. Je eerste lach van vandaag. Jij kan er voorlopig weer even tegen!

Gebruik je interpersoonlijke vaardigheden in je voordeel. (waar let je op)

Dus.. Fijn al die interpersoonlijke vaardigheden, maar hoe gebruik je ze in je voordeel? Dat is een goede vraag. De belangrijkste tip die ik je kan geven is: laat ieder in zijn/haar waarde en let op elkaar. De mooiste resultaten bereik je samen. Train jezelf in het volgende:


Toon empathie

Empathie. Leuk zo’n term, maar wat zegt het? Kort door de bocht is het een ander woord voor inlevingsvermogen. Verplaats jezelf in de emoties en ervaringen van een ander en houdt hier op een passende manier rekening mee. Hoe gek het ook klinkt, een simpele ‘hoe gaat het met je?’ of ‘kan ik je misschien nog ergens mee helpen?’ doet wonderen.

Wees assertief

Nu bedoelen we niet dat je haantje de voorste moet zijn. Voor jezelf opkomen is belangrijk. Zeker op de werkvloer. Verdedig dus je eigen belangen, zonder over de grenzen van collega's te stappen. Wedden dat je elkaar ergens in het midden weet te vinden?

Denk aan je lichaamshouding

De manier waarop je iets zegt is minimaal net zo belangrijk als wat je zegt. Eerder gehoord? Positieve lichaamstaal en een open houding helpen je bij het extra krachtig overbrengen van je boodschap. Staand met je armen over elkaar en je schouders naar beneden of met gespreide armen en je borst vooruit. Do we need to say more?

Luister goed en maak oogcontact

Luisteren. De één is er beter in dan de ander. Hoe zorg je ervoor dat je er met je aandacht volledig bijblijft? Wat helpt is het maken van oogcontact, regelmatig knikken met je hoofd of het af en toe laten horen van bevestigende woorden. Laatste dikke tip: stel relevante vragen. Weet je het gevoel van je gesprekspartner in 1 vraag te vangen? Dan krijg je het actief luisteren gevaarlijk goed in je vingers. Nog even en we noemen jou de expert.

Iemand zin in een potje kwartet?