De bedrijfscultuur is één van de basiselementen van het ervaren van werkplezier. In deze blog nemen we je hierin mee. Ook jouw ontwikkeling, de inhoud van jouw functie en de klik met collega's zijn volgens ons erg belangrijk.


27 oktober 2018 | Leestijd: 3 - 5 minuten

Barend

Barend

Hoe kom je erachter of een bedrijfscultuur
bij je past

Wat je doet is belangrijk, maar waar, hoe en met wie je (samen)werkt is net zo bepalend voor jouw werkplezier en geluk. De bedrijfscultuur waarin jij werkt of terecht komt is belangrijker dan ooit. Vrolijke collega’s, aangename werkplekken, de werkwijze en manier van waardering krijgen… het zijn allemaal onderdelen van de bedrijfscultuur. De ideale bedrijfscultuur kan voor iedereen anders zijn. Ik neem je mee op een kleine ontdekkingsreis.

Een bedrijfscultuur herken je niet altijd op het eerste gezicht en in de bedrijfsomschrijving word je overdonderd met allerlei benamingen die de bedrijfscultuur weergeven. Hoe kom jij er achter of je binnen een organisatie past? Ik begin bij het begin.

Als werkzoekende doorloop je een aantal stappen

Stap 1: Beslissing
Jij hebt besloten dat het tijd is voor een (nieuwe) baan. De ideale baan welteverstaan.

Stap 2: Oriëntatie
Je gaat je oriënteren binnen welke functie jouw kwaliteiten tot uiting komen.

Stap 3: Start zoektocht
De zoektocht begint. Je gaat jezelf oriënteren op verschillende vacaturesites.

Je komt een aantal leuke functies tegen. Alleen blijkt het dat elke vacature elementen bevat die vaag en onduidelijk beschreven zijn. Bedrijven roepen van alles over hun cultuur. Wat nu? Sommige bedrijven maken er een jungle vol jargon van. Soms is een bedrijfsomschrijving weinig concreet. Wat bedoelen ze nu eigenlijk? Wat kun jij verwachten? Om jou op weg te helpen lichten we het jargon toe. Tip: bedenk gelijk of jij bij zo’n beschrijving past. Zo kun je gelijk jouw eigen checklist maken om jouw ideale bedrijfscultuur te herkennen.

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met:

Dynamische organisatie

Dynamiek. Beweging. Wanneer we het hebben over een dynamische organisatie richten medewerkers zich op innovaties en op het focussen op de toekomst. Dit zijn bedrijven waar veel gebeurt en veel verandert. Goh, welk gevoel krijg je hier nou bij: lekker druk, soms chaotisch.

Open cultuur

Een begrip dat hand in hand gaat met een dynamische organisatie. Samenwerken is hierbij de sleutel. Medewerkers delen informatie en ondersteunen elkaar bij het behalen van de gestelde doelen. Samenwerken gaat op basis van onderling vertrouwen en (zelf)reflectie is belangrijk. Gevoel: jouw mening telt.

Ambitieuze organisatie/collega’s

Doelgericht. Missie. Dit zijn bedrijven die een bijzonder of uniek doel willen bereiken. Zij zoeken medewerkers die graag nieuwe dingen leren, zich verder ontwikkelen en willen doorgroeien. Gevoel: grensverleggend en uitdagend.

Informele sfeer

Gezellig. Thuis. De sfeer binnen een organisatie kan je op verschillende vlakken meten. Spreken medewerkers elkaar aan bij de voornaam? Is er een ‘open deur’ beleid? Dit wil niet zeggen dat er binnen deze situatie geen sprake is van hiërarchie. Gevoel: directeur zegt: ‘Noem mij maar gewoon Harry’.

Geen 9-5 mentaliteit

Deze term vind je vaak bij open en dynamische organisaties. Ik schets een situatie waarbij er geen sprake is van een 9-5 mentaliteit: Je hebt de ‘flow’ te pakken. Inspanning is hoog en de productiviteit verbetert. Voordat je het door hebt is het alweer half 6. Herken jij jezelf hierin? Dan is dit wellicht een bevestiging dat je goed op je plek zit.

Stressbestendig

Iedereen ervaart wel eens stress. Als je deze beschrijving tegenkomt verwacht de organisatie dat je bovengemiddeld veel ad hoc op moet lossen of dat er veel urgente beslissingen gemaakt moeten worden. Het gaat dus om de mate waarin dit jouw werkzaamheden beïnvloed. Wat bedoelen ze concreet? Dat jij effectief blijft presenteren onder tijdsdruk, bij tegenslag en onvoldoende middelen. Er zijn genoeg tips die jou kunnen ondersteunen, zodat jij nooit echt stress ervaart.

Kortom, wees kritisch

Wanneer je op papier begrijpt hoe een bedrijf in elkaar zit, ben je alweer een stapje verder. Een goed begin is het halve werk! Is de vacature nog steeds onduidelijk? Wil je toch graag solliciteren? Stel een checklist op met vragen. Neem deze mee tijdens het gesprek en geef aan dat je hier meer informatie over wilt. Bedrijven roepen van alles, maar wees daar kritisch in.

Mag er aan jouw situatie wel iets verbeterd worden? Dan is het prettig om goed advies te krijgen. Een nieuwe baan of functie kan het antwoord zijn. Maar welke functie? En waar? Bij Work-on draait het juist om die vragen. Ons doel? De juiste persoon op de juiste plek krijgen. Dat begint met een persoonlijk kennismakingsgesprek. Daarin ontdek je gelijk waar jij past. Nieuwsgierig? Plan ‘m in.

Mogen wij jou helpen?