Blog

Straks weer naar kantoor?

Er is al veel geschreven over de huidige situatie en de nieuwe manier van werken. Hoe lang we op deze manier blijven werken weten we niet. Maar we gaan ooit terug naar kantoor. De vraag is: hoe?

Thuiswerken heeft niet alleen onze werkwijze aangepast, ook onze mindset is veranderd. We zijn gewend raakt aan de flexibiliteit die het thuiswerken biedt. Hebben daarbij bepaalde werkzaamheden, of zelfs functies, efficiënter ingericht. Online werken biedt nu eenmaal een aantal voordelen. Dit is dus het moment om vragen te stellen. Op welke manier gaan we straks werken op kantoor?

Wat is de meerwaarde van werken op kantoor?

De overgang naar thuiswerken was even wennen, maar nu we eenmaal thuiswerken blijkt het toch minder lastig dan gedacht. Door tools als Zoom en Skype staan we continu in contact met collega’s. Dat ze niet naast je zitten, valt op sommige momenten zelfs niet eens meer op. We hebben ontdekt dat we ook op een andere manier kunnen werken. Wat betekent dit voor de werkwijze zoals wij die voorheen kenden?

Is de meerwaarde van op kantoor werken wel zo groot? Nu we weten dat een vergadering of verkoopgesprek ook online plaats kan vinden, is het misschien efficiënter om dit te blijven doen. Wat voegt op kantoor werken toe aan de samenwerking, communicatie of het behalen van doelstellingen? Waar zit de meerwaarde in? En wat levert het concreet op als je hierin andere keuzes maakt? Denk aan de besparing van reistijd en -kosten van medewerkers. Of de waardering van medewerkers wanneer zij het thuiswerken als prettig ervaren en dit kunnen blijven doen. De vraag is dus eigenlijk of het wel noodzakelijk is om volledig terug te keren naar kantoor. Wanneer maak je die keuze en welke overwegingen neem je daar in mee?

Verandering van bedrijfscultuur

Het draait niet alleen om een efficiëntere werkwijze. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld met het karakter van het bedrijf wanneer de huidige manier van werken - ook na de crisis - blijft zoals deze nu is? Houd je dezelfde zichtbaarheid en professionaliteit als voorheen? Heeft het invloed op het persoonlijke karakter van het bedrijf? Voor klanten en relaties, maar juist ook voor medewerkers. Zo ja, op welke manier beïnvloedt de nieuwe werkwijze de organisatie?

Weten teams elkaar te vinden als ze structureel thuiswerken? Blijft het vertrouwen zoals het nu is? Of gaan onderlinge relaties achteruit doordat ze niet meer aan de koffietafel worden onderhouden? Door de huidige situatie zijn we noodgedwongen af gaan zien van sociale contactmomenten met collega’s. Hoe ga je daarmee om als de werkwijze van het bedrijf verandert?

Betekent dit dat de bedrijfscultuur automatisch mee verandert? Of kun je ook in een nieuwe situatie het huidige karakter van het bedrijf behouden?

Wat wil het team?

De keuze om wel of niet terug te keren naar de oude situatie ligt niet alleen in handen van het bedrijf. Want wat als het management terug wil naar de oude situatie, maar de teams niet? Ook het team kan van gedachten zijn veranderd. Bijvoorbeeld over het aantal uren dat zij werken. Of de plek waar ze werken. Hoe ga je daarmee om?

Van starters is bekend dat ze graag flexibel werken. Flexibeler dan voorgaande generaties. Maar nu alle medewerkers de vrijheid van het thuiswerken hebben ervaren zijn er misschien meer die niet willen terugkeren naar het oude patroon. De vraag is welke gevolgen dit heeft voor het team, de doelstellingen en het resultaat. Is het strategisch gezien wel mogelijk om uren in te leveren of een thuiswerkplek te bieden?

Een aantal bedrijven zijn al actief bezig met het verzamelen van meningen van hun medewerkers. Zo heeft Coolblue intern een enquête laten rondgaan met vragen over de huidige en nieuwe situatie. Op die manier proberen ze erachter te komen of men straks graag een aantal dagen thuis blijft werken. En zo ja, hoeveel. Simpel maar effectief.

Flexibel werken wordt meer

Kijkend naar bovenstaande vraagstukken, is de kans dat er bij terugkeer niks verandert volgens ons klein. Ook in de politiek zijn al discussies gaande over de toekomst van kantoor. D66 en GroenLinks werken aan een wetsvoorstel dat van thuiswerken een recht maakt voor werknemers. Mede door de voordelen die het heeft voor het milieu, het verkeer en de werk-/privébalans van werkend Nederland.

Flexibel werken wordt meer. Door het virus, maar ook door een toename aan generatie Y en Z werknemers op de vloer en trends als digitalisering en robotisering die menselijk werk minder noodzakelijk maken. We gaan flexibeler werken. Nu alleen waarschijnlijk eerder dan verwacht.

Wat betekent dit voor jou?

De vraag waar het eigenlijk om draait is wat dit voor jou betekent? Wat verwacht je van de teams bij terugkeer op kantoor? Is jouw bedrijf klaar voor meer flexibiliteit op structurele basis? Wat moet er gebeuren om zowel medewerkers als management tegemoet te komen in de nieuwe werksituatie? We denken graag met je mee.

Straks weer naar kantoor?


Er is al veel geschreven over de huidige situatie en de nieuwe manier van werken. Hoe lang we op deze manier blijven werken weten we niet. Maar we gaan ooit terug naar kantoor. De vraag is: hoe?

Thuiswerken heeft niet alleen onze werkwijze aangepast, ook onze mindset is veranderd. We zijn gewend raakt aan de flexibiliteit die het thuiswerken biedt. Hebben daarbij bepaalde werkzaamheden, of zelfs functies, efficiënter ingericht. Online werken biedt nu eenmaal een aantal voordelen. Dit is dus het moment om vragen te stellen. Op welke manier gaan we straks werken op kantoor?

Wat is de meerwaarde van werken op kantoor?

De overgang naar thuiswerken was even wennen, maar nu we eenmaal thuiswerken blijkt het toch minder lastig dan gedacht. Door tools als Zoom en Skype staan we continu in contact met collega’s. Dat ze niet naast je zitten, valt op sommige momenten zelfs niet eens meer op. We hebben ontdekt dat we ook op een andere manier kunnen werken. Wat betekent dit voor de werkwijze zoals wij die voorheen kenden?

Is de meerwaarde van op kantoor werken wel zo groot? Nu we weten dat een vergadering of verkoopgesprek ook online plaats kan vinden, is het misschien efficiënter om dit te blijven doen. Wat voegt op kantoor werken toe aan de samenwerking, communicatie of het behalen van doelstellingen? Waar zit de meerwaarde in? En wat levert het concreet op als je hierin andere keuzes maakt? Denk aan de besparing van reistijd en -kosten van medewerkers. Of de waardering van medewerkers wanneer zij het thuiswerken als prettig ervaren en dit kunnen blijven doen. De vraag is dus eigenlijk of het wel noodzakelijk is om volledig terug te keren naar kantoor. Wanneer maak je die keuze en welke overwegingen neem je daar in mee?

Verandering van bedrijfscultuur

Het draait niet alleen om een efficiëntere werkwijze. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld met het karakter van het bedrijf wanneer de huidige manier van werken - ook na de crisis - blijft zoals deze nu is? Houd je dezelfde zichtbaarheid en professionaliteit als voorheen? Heeft het invloed op het persoonlijke karakter van het bedrijf? Voor klanten en relaties, maar juist ook voor medewerkers. Zo ja, op welke manier beïnvloedt de nieuwe werkwijze de organisatie?

Weten teams elkaar te vinden als ze structureel thuiswerken? Blijft het vertrouwen zoals het nu is? Of gaan onderlinge relaties achteruit doordat ze niet meer aan de koffietafel worden onderhouden? Door de huidige situatie zijn we noodgedwongen af gaan zien van sociale contactmomenten met collega’s. Hoe ga je daarmee om als de werkwijze van het bedrijf verandert?

Betekent dit dat de bedrijfscultuur automatisch mee verandert? Of kun je ook in een nieuwe situatie het huidige karakter van het bedrijf behouden?

Wat wil het team?

De keuze om wel of niet terug te keren naar de oude situatie ligt niet alleen in handen van het bedrijf. Want wat als het management terug wil naar de oude situatie, maar de teams niet? Ook het team kan van gedachten zijn veranderd. Bijvoorbeeld over het aantal uren dat zij werken. Of de plek waar ze werken. Hoe ga je daarmee om?

Van starters is bekend dat ze graag flexibel werken. Flexibeler dan voorgaande generaties. Maar nu alle medewerkers de vrijheid van het thuiswerken hebben ervaren zijn er misschien meer die niet willen terugkeren naar het oude patroon. De vraag is welke gevolgen dit heeft voor het team, de doelstellingen en het resultaat. Is het strategisch gezien wel mogelijk om uren in te leveren of een thuiswerkplek te bieden?

Een aantal bedrijven zijn al actief bezig met het verzamelen van meningen van hun medewerkers. Zo heeft Coolblue intern een enquête laten rondgaan met vragen over de huidige en nieuwe situatie. Op die manier proberen ze erachter te komen of men straks graag een aantal dagen thuis blijft werken. En zo ja, hoeveel. Simpel maar effectief.

Flexibel werken wordt meer

Kijkend naar bovenstaande vraagstukken, is de kans dat er bij terugkeer niks verandert volgens ons klein. Ook in de politiek zijn al discussies gaande over de toekomst van kantoor. D66 en GroenLinks werken aan een wetsvoorstel dat van thuiswerken een recht maakt voor werknemers. Mede door de voordelen die het heeft voor het milieu, het verkeer en de werk-/privébalans van werkend Nederland.

Flexibel werken wordt meer. Door het virus, maar ook door een toename aan generatie Y en Z werknemers op de vloer en trends als digitalisering en robotisering die menselijk werk minder noodzakelijk maken. We gaan flexibeler werken. Nu alleen waarschijnlijk eerder dan verwacht.

Wat betekent dit voor jou?

De vraag waar het eigenlijk om draait is wat dit voor jou betekent? Wat verwacht je van de teams bij terugkeer op kantoor? Is jouw bedrijf klaar voor meer flexibiliteit op structurele basis? Wat moet er gebeuren om zowel medewerkers als management tegemoet te komen in de nieuwe werksituatie? We denken graag met je mee.

Meer over hr en recruitment

juli 8, 2020

Hoe voorkom je discriminatie in je werving?

Als ik het jou direct zou vragen: ‘Discrimineren jullie in je aannamebeleid?’. Dan is de kans dat je volmondig met ‘ja zeker’ antwoordt minimaal. Je zult ongetwijfeld voorbeelden hebben van bijzondere keuzes, […]
juni 23, 2020
Cultural fit als basis voor je werving

Cultural fit als basis voor je werving

In het wervingsproces geen oog voor de cultural fit? Zonde! Het is een term die staat voor een match tussen jou en je sollicitant. Op basis van gedeelde motivatie, waarden en drijfveren. […]
juni 17, 2020

Kwartaalanalyse 2

Waar we vorig kwartaal spraken van een personeelstekort, is er nu een overschot. Wat hebben we de afgelopen 3 maanden zien gebeuren? Wat kunnen we verwachten? We nemen je mee in een […]

Helpen doen we graag

Met welke vragen zit jij? Ben je op de hoogte van alle mogelijkheden? Wat ons betreft is het juist nu de tijd waarin een digitale kop koffie nooit kwaad kan. Laat ons je bellen. Met je meedenken. Als partner. Juist nu.