Blog

De juiste persoon voor Normec

1 jaar na oprichting ontstaat bij Normec de vraag naar nieuw personeel. Jonge mensen die begrijpen wat Normec doet en weten waarin zij zich onderscheiden op het gebied van kwaliteit en dienstverlening. Vakmensen die Normec beter en menselijker maken. Maar ja, waar vind je die?

Zeg Martje, je richt je specifiek op de werving van jong talent. Waarom?

“Dat is een goede vraag. Bij de oprichting van Normec in 2016 besloten we dat het anders moest. Dat we anders wilden zijn dan de concurrent. Denk aan betere dienstverlening. Menselijker, maar ook slimmer. We focussen ons op slimme ICT-oplossingen, die ons werk makkelijker en beter maken. Een andere manier van aanpak die vraagt om ander personeel. We hebben namelijk mensen nodig die technologie omarmen en gemakkelijk met deze tijdsgeest meegaan. Zo kwamen we al snel uit op starters. Die zitten (nog) niet vast in bepaalde patronen en willen bovendien graag ontwikkelen. Zowel in, als met het bedrijf. 1+1=2, dus vandaar onze keuze voor een starter.”

Wilde je de werving gelijk uitbesteden?

“Ja. Iedere manager die ooit bezig is geweest met de werving van nieuw personeel, weet hoeveel tijd het in beslag neemt. De werving, selectie en uiteindelijke gesprekken. Je bent er dagen, al dan niet weken, aan kwijt. Uren die je ook anders had kunnen invullen. Ik vind dat iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. Werving en selectie is niet onze core business. Je moet zaken laten liggen bij degene die daar het meest geschikt voor is. Wij zijn dat niet, Work-on wel.”

Hoe kwamen jullie bij Work-on terecht?

“Eigenlijk via mijn netwerk. Ik had in het verleden al eens met Work-on samengewerkt en werd opnieuw door Titia benaderd. Zij had onze vacature gezien en kon deze voor ons invullen. Ik was wel benieuwd naar haar invulling en wilde graag zo snel mogelijk een nieuwe medewerker. Daarom gaf ik Work-on een kans en pakten we de samenwerking weer op.”

En, wat was je eerste (of eigenlijk tweede) indruk?

“Dat ze begrijpen naar wie wij als organisatie op zoek zijn. Het type mens dat bij Normec past, bedoel ik. Zelf weet je namelijk wel wat je zoekt, maar of de ander dat ook begrijpt is nog maar de vraag. Als je contactpersoon jou niet goed aanvoelt, lukt een plaatsing bijna nooit. Titia had door wie onze kandidaat moest zijn. Wat voor soort type. Dat merkte ik gelijk aan de vertaling van de vacature, de communicatie die daarop volgde en de cv’s die ze uiteindelijk heeft voorgelegd. Dat geeft je als organisatie wel vertrouwen in de werving.”

Maar, de uiteindelijke plaatsing?
Voldeed de kandidaat ook aan je verwachtingen?

“Zeker en die daarop volgde ook. We zijn inmiddels namelijk 6 medewerkers verder voor verschillende functies. Van juridisch en hr tot backoffice. Een aantal zijn zelfs al vast in dienst. Die zitten nog steeds lekker op hun plek of zijn al doorgegroeid binnen de organisatie. Leuk om te zien!”

Oké, maar het kan niet altijd goed gaan. Toch?

“Nee, maar dat hoort er ook bij. Je moet altijd meerdere gesprekken voeren om de juiste kandidaat te vinden. Juist omdat het zo belangrijk is dat je iemand vindt die bij de identiteit van je bedrijf past. Dat is vrij complex en gaat zeker niet altijd in een keer goed. Maar dat is ook niet erg, zolang er naar geluisterd wordt. Daar kan ik bij Titia vanuit gaan. Zij reageert, ook als ik niet tevreden ben. Daardoor leg ik gemakkelijker een nieuwe vraag bij Work-on neer. Als organisatie wil je uiteindelijk zo snel mogelijk een geschikte kandidaat vinden voor die openstaande vacature. Persoonlijke aandacht is daarbij essentieel. Dat begrijpen ze bij Work-on maar al te goed.”

De juiste persoon voor Normec



1 jaar na oprichting ontstaat bij Normec de vraag naar nieuw personeel. Jonge mensen die begrijpen wat Normec doet en weten waarin zij zich onderscheiden op het gebied van kwaliteit en dienstverlening. Vakmensen die Normec beter en menselijker maken. Maar ja, waar vind je die?

Zeg Martje, je richt je specifiek op de werving van jong talent. Waarom?

“Dat is een goede vraag. Bij de oprichting van Normec in 2016 besloten we dat het anders moest. Dat we anders wilden zijn dan de concurrent. Denk aan betere dienstverlening. Menselijker, maar ook slimmer. We focussen ons op slimme ICT-oplossingen, die ons werk makkelijker en beter maken. Een andere manier van aanpak die vraagt om ander personeel. We hebben namelijk mensen nodig die technologie omarmen en gemakkelijk met deze tijdsgeest meegaan. Zo kwamen we al snel uit op starters. Die zitten (nog) niet vast in bepaalde patronen en willen bovendien graag ontwikkelen. Zowel in, als met het bedrijf. 1+1=2, dus vandaar onze keuze voor een starter.”

Wilde je de werving gelijk uitbesteden?

“Ja. Iedere manager die ooit bezig is geweest met de werving van nieuw personeel, weet hoeveel tijd het in beslag neemt. De werving, selectie en uiteindelijke gesprekken. Je bent er dagen, al dan niet weken, aan kwijt. Uren die je ook anders had kunnen invullen. Ik vind dat iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. Werving en selectie is niet onze core business. Je moet zaken laten liggen bij degene die daar het meest geschikt voor is. Wij zijn dat niet, Work-on wel.”

Hoe kwamen jullie bij Work-on terecht?

“Eigenlijk via mijn netwerk. Ik had in het verleden al eens met Work-on samengewerkt en werd opnieuw door Titia benaderd. Zij had onze vacature gezien en kon deze voor ons invullen. Ik was wel benieuwd naar haar invulling en wilde graag zo snel mogelijk een nieuwe medewerker. Daarom gaf ik Work-on een kans en pakten we de samenwerking weer op.”

En, wat was je eerste (of eigenlijk tweede) indruk?

“Dat ze begrijpen naar wie wij als organisatie op zoek zijn. Het type mens dat bij Normec past, bedoel ik. Zelf weet je namelijk wel wat je zoekt, maar of de ander dat ook begrijpt is nog maar de vraag. Als je contactpersoon jou niet goed aanvoelt, lukt een plaatsing bijna nooit. Titia had door wie onze kandidaat moest zijn. Wat voor soort type. Dat merkte ik gelijk aan de vertaling van de vacature, de communicatie die daarop volgde en de cv’s die ze uiteindelijk heeft voorgelegd. Dat geeft je als organisatie wel vertrouwen in de werving.”

Maar, de uiteindelijke plaatsing?
Voldeed de kandidaat ook aan je verwachtingen?

“Zeker en die daarop volgde ook. We zijn inmiddels namelijk 6 medewerkers verder voor verschillende functies. Van juridisch en hr tot backoffice. Een aantal zijn zelfs al vast in dienst. Die zitten nog steeds lekker op hun plek of zijn al doorgegroeid binnen de organisatie. Leuk om te zien!”

Oké, maar het kan niet altijd goed gaan. Toch?

“Nee, maar dat hoort er ook bij. Je moet altijd meerdere gesprekken voeren om de juiste kandidaat te vinden. Juist omdat het zo belangrijk is dat je iemand vindt die bij de identiteit van je bedrijf past. Dat is vrij complex en gaat zeker niet altijd in een keer goed. Maar dat is ook niet erg, zolang er naar geluisterd wordt. Daar kan ik bij Titia vanuit gaan. Zij reageert, ook als ik niet tevreden ben. Daardoor leg ik gemakkelijker een nieuwe vraag bij Work-on neer. Als organisatie wil je uiteindelijk zo snel mogelijk een geschikte kandidaat vinden voor die openstaande vacature. Persoonlijke aandacht is daarbij essentieel. Dat begrijpen ze bij Work-on maar al te goed.”

De perfecte match


De juiste persoon op de juiste plek. De succesformule voor het realiseren van de blijvende match. We vertellen er graag over.


Meer over onze werkwijze

Weet wat er speelt


We hebben de meest relevante artikelen en inspirerende verhalen van onze partners verzameld in ons blog-overzicht.


Naar het blogoverzicht

Maak gebruik van onze kennis

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van hr en recruitment.