Blog

Hoe werkt employer branding?

Blog  HR 

2 december 2020 | Leestijd: 5 - 7 minuten
Hoe werkt employer branding?
Ingo

Hoe werkt employer branding?

Blog  HR  

Bedrijven die mensen omtoveren tot fans. Denk aan Coolblue of de Efteling. In beide gevallen geen sprake van geluk of toeval. Wel van slimme employer branding. Wat is dit precies? Hoe ontstaat het en welke voordelen brengt het met zich mee?

Wat is employer branding precies?

Employer branding dus. Wat is het? Simpel gezegd draait het om: het ontwikkelen en behouden van een voorkeurspositie bij (potentiële) collega’s. Zo ver dat zij zich aangetrokken voelen tot de organisatie en een carrière binnen deze organisatie overwegen. Hierbij staat je werkgeversimago centraal. Hoe je als werkgever wordt ervaren en bekendstaat. Dit legt direct ook de complexiteit bloot, aangezien het antwoord hierop niet altijd direct zichtbaar is en te meten valt.

“Customers will never love your company until your employees love it first”

Wat levert employer branding je op?

Dat is misschien wel de belangrijkste vraag. Alles bij elkaar is het toepassen van employer branding geen sprint, maar een marathon. Bij de finish behaal je in de kern winst op een drietal zaken:

  • Het versterken van de algemene branding van je organisatie
  • Opbouwen van een fanbase die zich met jouw merk/bedrijf kan identificeren
  • Erin slagen geschikte/vaardige medewerkers langer in dienst te houden

Door de focus te leggen op het geluk van je medewerkers laat je employer branding voor je werken. Zie het als volgt. In feite creëer je een glazen bubbel, die niet alleen positief, maar vooral realistisch is. Een waar huidige medewerkers met plezier in zitten en buitenstaanders een glimp kunnen opvangen van hoe het daarbinnen gaat.

Door mensen buiten de organisatie te laten zien wat er binnen gebeurt, geef je ze de kans om zich met jou de identificeren. Zodra ze zich identificeren zal de betrokkenheid van die mensen toenemen. Ze gaan nieuws vanuit jouw organisatie actief verspreiden en krijgen misschien zelfs het gevoel dat de eerstvolgende vacature interessant is voor hen. Je bouwt in wezen aan een fanbase die jou helpen om als werkgever aanwezig te zijn in een netwerk van mensen die bij jouw bedrijf, cultuur en personeel passen. Dit met minder lange wervingsprocedures als gevolg.

Uit welke bouwstenen bestaat je employer branding?

Ongeacht wat er nu voor zorgt dat je deze blog leest, bouwen aan je employer branding begint van binnenuit. Bij jou en het personeel. Je belangrijkste groep (potentieel) ambassadeurs heb je namelijk al aan boord. Waarom deze niet optimaal benutten?

Niet door ze vol te proppen met regels en beleid, maar door ze hun eigen verhaal te laten doen. Wat vinden zij belangrijk? Wat maakt dat iemand goed bij je past? Dat zijn de mensen die je niet alleen wil vasthouden, maar ook wil binden. Belangrijk maken wat men belangrijk vindt, maakt employer branding tot een gevolg van goed werkgeverschap. Niet door het van de daken te schreeuwen, maar het gewoon te bieden.

Employer branding wordt door veel bedrijven nog altijd gezien als een tak van sport waarin het tonen van hoe goed je medewerkers het hebben binnen jouw organisatie het enige en hoogste doel is. Dat stuit me tegen de borst. Omdat het element ‘bouwen’ voorafgaat aan het ‘laten zien’. Je bouwt toch ook geen huis voor de fundering ligt? Mijn advies: ontwikkel je employer brand, bouw hem uit, laat het eerst intern leven tot het een vanzelfsprekendheid is en je er naar buiten toe over communiceert.

Dat brengt ons bij de vraag wat je wilt uitdragen. Welke aspecten maken jouw organisatie eigen en onderscheidend? Blijkt innovatie een belangrijke interne kernwaarde? Dan is het onderstrepen van een eigenwijze werkwijze mogelijk interessant.

Waarom zijn je huidige collega’s blij onderdeel uit te maken van de club? Laat juist dit zien! Zo voorkom je dat zaken geforceerd of nep overkomen. Grote kans dat als het voor hen werkt, het daarnaast ook de potentiële nieuwe medewerkers die je wil aanspreken enthousiast krijgt.

Schieten de nieuwe strategieën je inmiddels van alle kanten te binnen? Mooi! Tijd om ze goed te verpakken voor je ze implementeert. We hebben een blog geschreven over hoe je employer branding voor je kan laten werken. Liever zien hoe anderen dit doen? Bekijk dan zeker ook even deze blog met best practices uit de markt.

Hoe werkt employer branding?

Ingo

2 december 2020

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang alle updates over hr en recruitment direct in je mailbox. We gaan je niet spammen. Beloofd.

 

     

    Meer over hr en recruitment

    januari 16, 2023
    blog_visie2023

    Visie op de arbeidsmarkt 2023

    Met een piek van 480.000 openstaande vacatures, staat het jaar 2022 voorlopig eenzaam aan de top wanneer het gaat over baankansen en werkgelegenheid. Zet die lijn zich door of gaat het een […]
    augustus 30, 2022
    blog_functioneringsgesprek

    Het functioneringsgesprek anno 2022

    Begin dit jaar besluit de Efteling afscheid te nemen van het traditionele vorm van het functioneringsgesprek, waarin het recent functioneren van een medewerker wordt besproken. Deze koerswijziging trekt mijn aandacht en roept […]
    augustus 17, 2022
    blog_wet_tva

    Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

    Begin augustus is de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden (Tva) ingegaan. Deze wet moet ervoor zorgen dat samenwerking tussen jou en je werknemers nog duidelijker en beter voorspelbaar is, zodat er geen […]