Blog

De employer branding-successen van nu

Blog  HR 

21 oktober 2021 | Leestijd: 5 - 7 minuten
patricia_100px_100px
Patricia

De employer branding-successen van nu

Blog  HR  

Goed voorbeeld doet volgen. Welke wapens gebruiken wij hiervoor en hoe pakken andere organisaties dit aan? Ik geef je een aantal employer branding-successen van nu.

Klinkt het hele term employer branding je nog niet bekend in de oren? Heb je nog geen idee wat er precies onder verstaan wordt en welke winst ermee te behalen valt? No worries. Na het lezen van onze eerdere blogs ‘hoe werkt employer branding?’ en ‘mensen binden via employer branding' zal dit wel anders zijn.

#1 Succesfactor | Huisstijl van Achmea speelt in op emotie

We beginnen met de huisstijl van verzekeraar Achmea. Waarom? Achmea kiest in huisstijl voor roze en rode tinten. Een warme uitstraling die bijdraagt aan het employer brand. Het roze kleurgebruik roept (onbewust) een gevoel van ‘samen’ op. Daarmee speelt de huisstijl direct in op emotie en kan het zelfs leiden tot een verlangen om bij deze organisatie te horen. Zeker bij werkzoekende die graag in teamverband werken. Een stijlkeuze die hun recruitment goed doet.

Wat kun je hiervan leren?

Het is natuurlijk de vraag in hoeverre kleurgebruik onderdeel is van het employer brand van Achmea. Misschien is het een gelukstreffer, maar laat dat het voor jou in ieder geval niet zijn. Wees kritisch als het gaat om een vacature of werken-bij pagina. Straal je uit wat je wilt uitstralen en komt de sfeer overeen? Goede test om bij je medewerkers te checken wat zij van de huisstijl vinden. Zij zijn je ambassadeurs en weten uiteindelijk het beste wat bij jullie past.

#2 Succesfactor | Carrièrekansen bij KPMG verpakt als blockbuster

Je openstaande vacatures zo aantrekkelijk mogelijk in de markt zetten. Een element dat door KPMG in de volgende vacature video volledig wordt uitgespeeld. De opbouw, de muziek, krachttermen als ‘miljardendeal’, ‘war room’ ‘geheime vleugel’ en ‘kans om geschiedenis te schrijven’. Alles zuigt je 4 minuten lang mee en geeft je de indruk dat je plotseling zelf onderdeel geworden bent van een geheime missie. Spoiler alert: de climax van de nieuwste James Bond gaat er minder spannend aan toe. KPMG brengt de hoofdrolspelers in beeld, betrokken bij de verkoop van de Nederlandse autoleasetak Athlon aan Daimler en verwijst aan het eind via haar openstaande vacatures naar de volgende avonturen die voor het oprapen liggen.

Wat kun je hiervan leren?

Het slim vermarkten van je interne vacatures door ze smoel te geven. Wil dat zeggen dat je vanaf nu iedere baankans moet gaan verpakken als een 007 missie? Dat natuurlijk niet. Maar bevat iedere vacature een unieke uitdaging? Absoluut! De kern is dat mensen vandaag de dag willen voelen dat hun baan ertoe doet. Slaag jij erin om aan te tonen hoe men impact gaat maken? Mission accomplished!

#3 Succesfactor | Coolblue laat zien wie ze in huis hebben

Coolblue pakt het employer brand op geheel eigen wijze aan. Eigenlijk zoals we van Coolblue gewend zijn. De werken-bij pagina heeft een familiair karakter en lijkt rechtstreeks uit een vakantiealbum te zijn gescheurd. Tientallen mensen poseren vanaf hun werkplek of in teamverband op de foto waarmee Coolblue bewijst dat de mensen centraal staan. Het draait om plezier in het werk en dat spreekt een grote groep werkenden aan.

Wat kun je hiervan leren?

Laat zien wie je in huis hebt. Letterlijk. Zet medewerkers op de foto en gebruik deze in de communicatie intern en extern. Je laat hiermee zien met wie je werkt en geeft inkijk in de cultuur. Een belangrijk onderdeel van employer branding. Om maar even een cliché te benoemen: een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Het is dus altijd krachtiger om je mensen in beeld te brengen, dan te vertellen wie ze zijn.

#4 Succesfactor | Storytelling in onze eigen vacatures

Het is een beetje ‘wij-van-wc-eend’. Toch denk ik dat het goed is om ook onze eigen vacatures in deze blog mee te nemen. Juist omdat storytelling in vacatures een vak is die wij ons echt eigen hebben gemaakt. Onze vacatures zijn erop gebouwd om jou als lezer precies te vertellen waar je komt te werken en je het gevoel te geven dat je eigenlijk al onderdeel van deze organisatie bent, in plaats van ‘wordt’. Door sfeer binnen het bedrijf letterlijk te beschrijven komt de cultuur tot leven. Een element binnen onze recruitmentstrategie die meer dan eens succesvol is gebleken.

Wat kun je hiervan leren?

Leg onze vacatures eens naast die van jou. Vertel je waar de lezer komt te werken of laat je het ook echt zien? Door het beschrijven van de sfeer, de cultuur. De voordelen van jouw organisatie. Houd hierbij ook rekening met de perceptie van de doelgroep. Dit kan van alles zijn. Denk aan: ergens bij horen, impact maken, zorgen voor het milieu. Eerder werd al benoemd dat jouw medewerkers de basis vormen van jouw employer branding strategie. Schrijf desnoods letterlijk op waarom je huidige medewerkers graag bij je werken.

Verhoog het succes van jouw employer brand

Direct aan de slag met jouw employer brand? Dit mag je niet vergeten na het lezen van deze succesverhalen. Schenk aandacht aan de presentatie van jouw bedrijf op je website, via sociale media of in alle overige uitingen. Wil je persoonlijk, betrokken en benaderbaar zijn? Dan is alles en iedereen met u aanspreken misschien geen goed idee. Spreek dezelfde taal als jouw doelgroep, ook als dit betekent dat je beter in foto’s, video’s of gifjes kan communiceren. Stel je bedrijf open en laat zien wie bij je werkt. Transparantie is misschien wel dé belangrijkste succesfactor van employer branding. Denk goed na over hoe jij dit in je voordeel kan gebruiken.

Liever eens sparren over jouw employer brand? Schroom niet en bel ons gerust. We denken graag met je mee.

patricia_100px_100px

Patricia

21 oktober 2021

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang alle updates over hr en recruitment direct in je mailbox. We gaan je niet spammen. Beloofd.

 

     

    Meer over hr en recruitment

    januari 16, 2023
    blog_visie2023

    Visie op de arbeidsmarkt 2023

    Met een piek van 480.000 openstaande vacatures, staat het jaar 2022 voorlopig eenzaam aan de top wanneer het gaat over baankansen en werkgelegenheid. Zet die lijn zich door of gaat het een […]
    augustus 30, 2022
    blog_functioneringsgesprek

    Het functioneringsgesprek anno 2022

    Begin dit jaar besluit de Efteling afscheid te nemen van het traditionele vorm van het functioneringsgesprek, waarin het recent functioneren van een medewerker wordt besproken. Deze koerswijziging trekt mijn aandacht en roept […]
    augustus 17, 2022
    blog_wet_tva

    Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

    Begin augustus is de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden (Tva) ingegaan. Deze wet moet ervoor zorgen dat samenwerking tussen jou en je werknemers nog duidelijker en beter voorspelbaar is, zodat er geen […]